Underspänningsskydd
En liten finess med en laptop är ju att den har ett batteri... Min dator klarar sig i drygt 3,5 timme på batteri. Varför inte bara bryta strömmen till laptopen när tändningen stängs av och låta datorn gå på batteri. Kommer du tillbaka innan laptoppens batteri är "slut" så är datorn iång, annars startar den där du slår på tändningen.
Dom där urladdningsskydden stänger som många påpekade oftast av allt för sent.
//B1N4RY
Dom där urladdningsskydden stänger som många påpekade oftast av allt för sent.
//B1N4RY
Har inte hunnit gå till Kjell ännu. Testet lär ju visa ganska snabbt om det är något att satsa på.
B1n4ry givet vis vore det enklast att koppla datorn till tändningen men om du läser tidigare inlägg så förstår du problemet.
Så som det funkar nu så slår jag av strömmen till utrustningen när jag tror att jag kommer att vara borta mer än 30 min från bilen. Men glömmer jag att slå av ett par gånger när jag är borta lite längre så slutar det med att jag inte får igång bilen. Det tar alldeles för kång tid att starta upp datorn och logga in i alla system för att man skall kunnna stänga av datorn när man inte använder den och ändå vara effektiv i arbetet. Stanby hade varit ett bra alternativ om det inte vore så att GPRS kortet hänger sig då samt att man blir utloggad då man gör det.
B1n4ry givet vis vore det enklast att koppla datorn till tändningen men om du läser tidigare inlägg så förstår du problemet.
Så som det funkar nu så slår jag av strömmen till utrustningen när jag tror att jag kommer att vara borta mer än 30 min från bilen. Men glömmer jag att slå av ett par gånger när jag är borta lite längre så slutar det med att jag inte får igång bilen. Det tar alldeles för kång tid att starta upp datorn och logga in i alla system för att man skall kunnna stänga av datorn när man inte använder den och ändå vara effektiv i arbetet. Stanby hade varit ett bra alternativ om det inte vore så att GPRS kortet hänger sig då samt att man blir utloggad då man gör det.
Då återstår ju "bara" en tidskoppling. Man kopplar in en avkänning av att generatorn laddar, det är "på"-signal. När det försvinner ska strömmen tillåtas i t.ex. 30 min till laptop'en.
Jag hade vald en liten PIC och kopplat till ett par motstånder för att övervaka batterispänningen också, då kan man ganska enkelt och billigt få den att stänga av båda efter en viss tid men även om spänningen dyker under ett visst nivå.
Vill man vara riktig med kan man trycka dit en liten NTC som kan övervaka batteriets temperatur och därmed välja rätt avstängningsspänning men det är kanske lite överkurs.
Jag hade vald en liten PIC och kopplat till ett par motstånder för att övervaka batterispänningen också, då kan man ganska enkelt och billigt få den att stänga av båda efter en viss tid men även om spänningen dyker under ett visst nivå.
Vill man vara riktig med kan man trycka dit en liten NTC som kan övervaka batteriets temperatur och därmed välja rätt avstängningsspänning men det är kanske lite överkurs.
Kan du inte använda dig av ACPI för att förenkla processen lite då? Tala om för datorn att den ska gå i strömsparläge när du stänger av tändningen, alternativt slår av helt. Då tar det bara ett par sekunder att komma tillbaka igen när du startar bilen igen; du slipper logga in och sån, men det krävs ändå väldigt lite ström.
BER: Jag förstår fortfarande inte problemet.
Jag har byggt in datorer och annan utustning i bilar i många år och varför krångla till det med nån skräp från Kjell när funktionen går att lösa med det du redan har!?
Koppla laptopens "laddare" till tändningen så att när bilen är på så laddas laptopen.
Ställ in strömsparinställningarna i datorn så att den går på batterier i 30 minuter efter att strömmen försvinner och sedan stängs av. Alternativt går ner i strömspar efter 30 min och stänger av sig efter en längre tid. När den går på ström så skall den inte stängas av alls.
1) Du kommer på morgonen, startar bilen och startar upp datorn.
Datorn får ström från bilen.
2) Du åker en bit och stänger sedan av bilen.
Datorn fortsätter att gå på sitt egna batteri.
3a) Du kommer tillbaka efter 10 minuter.
Datorn är på och kör från batteri. När du startar bilen börjar den laddas från bilens elsystem. Du är fortfarande inloggad. Datorn har inte varit i standby.
3b) Du kommer tillbaka efter 45 minuter.
Datorn har nu stängts av. MEN den startar upp när du slår på tändningen.
Detta blir ju EXAKT som det du beskriver. Du behöver inte stänga av datorn oavsett hur länge du skall vara borta från bilen. Om du "glömmer" att stänga av så stänger den av sig själv efter vald tid. Kommer du tillbaka i tid så är den redan på. Datorn drar aldrig ur bilens batteri eftersom den bara tar ström när tändningen är på.
Du säger att du blir utloggat av standby. Ja, det blir du. Men den loggar ju in automatiskt när datorn startar igen? Dessutom så stänger du ju ändå av datorn när du är borta mer än 30 min skriver du. Och hängande GPRS kort fixar man med rätt drivisar och lite inställningar.
Som bonus kan du styra evtentuell kringutrustning över ett relä vars spole matast från en av datorns USB portar. kringutrustningen kommer då bara att vara igång så länge som datorn är igång. Max 30min om du ställer in datorn på det.
//B1N4RY
Jag har byggt in datorer och annan utustning i bilar i många år och varför krångla till det med nån skräp från Kjell när funktionen går att lösa med det du redan har!?
Koppla laptopens "laddare" till tändningen så att när bilen är på så laddas laptopen.
Ställ in strömsparinställningarna i datorn så att den går på batterier i 30 minuter efter att strömmen försvinner och sedan stängs av. Alternativt går ner i strömspar efter 30 min och stänger av sig efter en längre tid. När den går på ström så skall den inte stängas av alls.
1) Du kommer på morgonen, startar bilen och startar upp datorn.
Datorn får ström från bilen.
2) Du åker en bit och stänger sedan av bilen.
Datorn fortsätter att gå på sitt egna batteri.
3a) Du kommer tillbaka efter 10 minuter.
Datorn är på och kör från batteri. När du startar bilen börjar den laddas från bilens elsystem. Du är fortfarande inloggad. Datorn har inte varit i standby.
3b) Du kommer tillbaka efter 45 minuter.
Datorn har nu stängts av. MEN den startar upp när du slår på tändningen.
Detta blir ju EXAKT som det du beskriver. Du behöver inte stänga av datorn oavsett hur länge du skall vara borta från bilen. Om du "glömmer" att stänga av så stänger den av sig själv efter vald tid. Kommer du tillbaka i tid så är den redan på. Datorn drar aldrig ur bilens batteri eftersom den bara tar ström när tändningen är på.
Du säger att du blir utloggat av standby. Ja, det blir du. Men den loggar ju in automatiskt när datorn startar igen? Dessutom så stänger du ju ändå av datorn när du är borta mer än 30 min skriver du. Och hängande GPRS kort fixar man med rätt drivisar och lite inställningar.
Som bonus kan du styra evtentuell kringutrustning över ett relä vars spole matast från en av datorns USB portar. kringutrustningen kommer då bara att vara igång så länge som datorn är igång. Max 30min om du ställer in datorn på det.
//B1N4RY
Icecap: Jo det skulle kunna vara en lösning, det skulle förmodligen räcka för att hålla datorn vid liv hela dagen. Samt att ge möjlighet att skriva ut arbetsordrar precis när man parkerat.
B1n4ry: Jag förstår fortfarande inte varför du inte förstår om du nu har vana inom detta område. Men du får järna förklara lite närmare vad som är så fördelaktigt med din lösning. Men det kanske är jag som är negativ när jag inte vill vänta 5 min varje gång jag skall logga in i avrapporteringssystem eller att jag själv inte löst GPRS kortets problem då
dataavdelningen tillsammans med sony och Fujitsu inte har gjort det.
B1n4ry: Jag förstår fortfarande inte varför du inte förstår om du nu har vana inom detta område. Men du får järna förklara lite närmare vad som är så fördelaktigt med din lösning. Men det kanske är jag som är negativ när jag inte vill vänta 5 min varje gång jag skall logga in i avrapporteringssystem eller att jag själv inte löst GPRS kortets problem då
dataavdelningen tillsammans med sony och Fujitsu inte har gjort det.
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Verkar vara en helknäpp arbetsgivare!BER skrev:Oftast så kör jag kort tid och oregelbundet. Så att enbart strömmata när motorn är igång räcker inte för att hålla datorn igång.
löser jag det inte själv, så kommer ingen annan att göra det åt mig då det skall fungera men det får inte kosta något.
Men ett av problemen verkar vara att varken bilbatteriet eller laptopen får nog med laddning pga den korta körtiden. Går det inte att ladda när bilen står. Koppla in 220V när du parkerar för dagen och ladda både bilbatteri och laptop. På så sätt har du fullt med energi när du börjar arbetspasset och mycket längre drifttid. Laptopen kan då också ladda under dagen från bilbatteriet och behöver inte slå av så ofta.
Men grejen är ju att det inte fungerar med stand-by läge, alltså måste datorn vara på eller stänga av "riktigt". Om det är så att biladaptern inte pallar att ladda nog under kortare turar blir det svårt, då får man ta till en tidsförsinkad avstängning men då blir problemet om man får laddad bilbatteriet nog.
På min LapTop kan man ställa in vad som ska hända om man lägger skärmen ner. Kan man det samma på denna vore det väl en idé att ställa den till att enbart stänga av skärmen men inget annat samt att stänga av 30 min på batteridrift.
Detta att stänga av skärmen vill spara mycket batteri.
På min LapTop kan man ställa in vad som ska hända om man lägger skärmen ner. Kan man det samma på denna vore det väl en idé att ställa den till att enbart stänga av skärmen men inget annat samt att stänga av 30 min på batteridrift.
Detta att stänga av skärmen vill spara mycket batteri.
Mindmapper: De förslaget skulle funka, Gör så nu, då och då, med en fast installation skulle man slippa leta efter laddare och förlängningskabel som nu känns lite omständigt för att göra varje dag.
Zyxel615: Det går mellan 10 och 50 min mellan tillfällena jag kör. Körtiden är ca 5 - 15 min. Datorn klarar att vara igång över 4 h med fullladdat batteri. Dator användandet är innan, ibland någon gång under samt efter varje order, och sedan åker jag till platsen för nästa order.
Byta startbatteri skulle garanterat reducera startproblemen, men det är inte utan anledning att batteriet blir kast efter ett år.
Om jag minns rätt så har jag ställt att hårdisk och skärm stänger av efter 5 min. Vid nervikning av skärmen så är det redan som Icecap har föreslagit.
Zyxel615: Det går mellan 10 och 50 min mellan tillfällena jag kör. Körtiden är ca 5 - 15 min. Datorn klarar att vara igång över 4 h med fullladdat batteri. Dator användandet är innan, ibland någon gång under samt efter varje order, och sedan åker jag till platsen för nästa order.
Byta startbatteri skulle garanterat reducera startproblemen, men det är inte utan anledning att batteriet blir kast efter ett år.
Om jag minns rätt så har jag ställt att hårdisk och skärm stänger av efter 5 min. Vid nervikning av skärmen så är det redan som Icecap har föreslagit.