Trumrobot med 12 och 24Volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Simon
Kontakt:

Trumrobot med 12 och 24Volt?

Inlägg av Simon »

Hej!
Jag håller på att bygga ett musikinstrument som ska vara batteridrivet. Jag har införskaffat 2 st frididsbatterier för att göra jobbet.

Jag har dock problemet att det behövs lite olika spänningar här och var. De små strömmarna kan jag, vad jag förstår, ordna med olika mostånd. Men jag behöver 24V och ca 8A för att driva ett gäng dragsolenoider och jag behöver 12V 10A för att driva en bilradio med två högtalare (2x40W).

Jag har funderat på följande alternativ:

1. Seriekoppla batterierna (2x12V) för att få 24V och sedan använda en omvandlare (elfa 69-887-03) för att få 12V till bilradion. En omvandlare kostar 666kr + moms och tar lite för mycket plats i min konstruktion...

2. Seriekoppla batterierna (2x12V) för att få 24V och sedan använda någon enklare (billigare och mindre) typ av transformator för att få 12V 10A.

3. Finns det något klurigt sätt att Serie- OCH Paralellkoppla mina batterier samtidigt för att få både 12 och 24V? Jag har hört talas om något som heter diod som ska vara lixom enkelriktad... fast den kanske också är dyr och stor.

4.
...så långt räckte min elektronikkunskap. Jag håller för övrigt på att försöka förstå hur Ohms lag fungerar...

Vore väldigt tacksam för kreativa svar!
/simon
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Kan du inte seriekoppla dem för att få 24v och sedan koppla radion på det 'undre' batteriet...12V

Kod: Markera allt

+-------------------------------------- + 24V
    |
    |
 ------
   --    
    |
    |
    +-------------------------------------- + 12V
    |
    |
 ------
   --    
    |
    |
    +-------------------------------------- + GND

Belastningen blir större på det första batteriet, det kanske ställer
till det vid laddning.....
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Ok, så kan jag ju börja i alla fall. Att ett batteri drar ur fortare än det andra får väl bli ett senare problem.

Jag gissar att det inte är några problem så länge jag inte kör helt slut på batterierna.

Hur beter sig seriekopplade batterier om ett batteri tömms snabare än de andra?
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Jag skulle bygga en egen spännings regulator med en tyristor typ denna hos elfa 72-089-94, max 800V 12A. Sen är det bara att ansluta en symetriskt fyrkantsvåg på ben 2. Efter så sätter man lite kondingar av olika storlekar för att glätta och filtrera bort högfrekventa störningar, bör dock sitta nån stor mellan 12 och 24 oxå men det va så jobbigt att rita in :).

Ändrar man fyrkantsvågen så kan man få olika spänningar ut ex en fyrkantsvåg som är 1 enhet hög och tre enheter låg kommer ge 6 V ut

Sen bör man oxå nämna att ju lägre frekvens på fyrkantsvågen desto större kondingar behövs

Kod: Markera allt

+------------+------------------------------------ + 24V
    |            |  ben1               
    |          __|__                    
 ------       |    | ben2     _   _   _   _   
   --         |    |------ |_| |_| |_| |_|    
    |         |____|                 
    |            |ben3              
    |            +------------------------------------- + 12V
    |                                 |      
 ------                              / \   
   --                               |   | konding      
    |                                \ /
    +----------------------------------------------- + GND
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Simon skrev:Jag gissar att det inte är några problem så länge jag inte kör helt slut på batterierna.

Hur beter sig seriekopplade batterier om ett batteri tömms snabare än de andra?
Inga större problem om du inte kör ur helt.
Lite problem blir det eftersom det ena batteriet alltid kommer att belastas hårdare, laddas ur mera. Nedre batteriet belastas med ström till 12V utrustningen samt ström till 24V belastningen, därför laddas det ur mera. Om du laddar med 24V så kommer alltid övre batteriet att få mer laddning än det behöver, om du inte laddar nedre batteriet för lite.

I lastbilar, bussar har de haft mycket problem med battterier som de kopplar på detta sätt. Eftersom ett batteri slits mera försöker det friskare batteriet att ladda det sämre, när inte laddnigen är igång, och det friskare laddas ur. Batterierna laddas då ur mycket fortare än de behöver. Livslängden på batterierna minskas.

Jag antar att du inte behöver ha grejorna igång hela tiden. Isåfall har du inga problem om du använder bra 12V laddare och laddar varje batteri för sig. Om du dessutom byter plats på undre och övre batteriet och inte har dom på samma ställe hela tiden så är det nema problema.
Millox

Inlägg av Millox »

sigma84: Hur får du tyristorn att strypa igen? Ska man använda en tyristor behöver man någon typ av svängningskrets för att ta ner strömmen genom den till noll så den stryper. Annars går det att använda en GTO, men det var inte det du länkade till vad jag såg.

Förslagsvis använder man en mosfet i samma koppling, men det bästa (== enklaste) är ändå att bara tappa av i mittpunkten
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> sigma84

På det sättet får man alldeles för mycket rippel (om man nu byter din tyristor mot en transistor). Lägg till en drossel och en diod i lämplig kombination så har man sig en switchregulator (i detta fallet behövs en buck/step-down). Men, en sådan är ingen bra idé att bygga om man inte har tidigare erfarenhet av elektronik, så då blir det färdiga lösningar man får använda sig av.

>> Simon

Hur gisssar du fram dina siffror om strömbehov? Hur stora högtalare ska du driva? Ska instrumentet föra liv som en rejäl gitarrstärkare, eller räcker det att bara den som spelar får ont i öronen?
Troligtvis så räcker det långt med 1 A på 12 V för att driva en stärkare som kan få dina högtalare att föra liv.
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

>>sigma84
Tack för kreativa förslag! Verkar kool, men jag väntar med att bygga en egen spännings regulator. Ska jag vara ärlig är det för att det övergår min kompetens i dagsläget. Jag fattar helt enkelt inte vad du pratar om.. :) ..ta det som en komplimang!

>>Mindmapper
Du antar helt rätt, jag kommer inte att köra så hårt med prylarna och har mycket väl möjlighet att ladda ett batteri var för sig. Och byta plats på batterierna ibland var ingen dum idé.
Det lutar mycket åt att "tappa i mittpunkten" är rätt lösning för mig just nu.

>>$tiff
Bra fråga! Min gissning är mycket okvalificerad.
På bilradion står det 4x40W i uteffekt och högtalarna är 2 st 6,5" max 100W 4ohm. Några mer uppgifter har jag inte.
Jag vill ju kunna spela "max" ibland om det behövs
Skriv svar