Hitta läcka i vattenburet värmesystem
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30492
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
När man pumpat upp 0,5 bar i blåsan utan mottryck så är det bara att fylla upp värmebärarsidan till rätt tryck. Trycket i blåsan blir vad det blir då.
Men det behöver du inte tänka på när du köper nytt kärl.
Men det behöver du inte tänka på när du köper nytt kärl.
-
- Inlägg: 1223
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
När det gäller priset till ett större expansionskärl skiljer det så lite. Tog ett exempel från webben på samma typ som du har. 12 liter kostar 395 kronor och 25 liter kostar 525 kronor. I verkligheten är det inte mycket större, i och med "bollformen"
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Här kan du beräkna hur stort kärl du behöver.
https://www.armatec.com/sv/koncept/tryc ... p/varmber/
https://www.armatec.com/sv/koncept/tryc ... p/varmber/
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Det kan mig veterligen bli problem om man använder fel storlek, både upp som ned.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Tack Tomas. Det verkar som 12 liter räcker. T.o.m. 8 liter skulle räcka, men jag väljer nog ett liknande som redan sitter där.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Jo givetvis men menade mer väldigt för stort eller för litet, det finns gränser.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Ja det finns gränser, hela kärlets volym behöver kunna jobba, är kärlet för stort, så kan det inte jobba helt enkelt, är det för litet kommer säkerhetsventilen att lösa ut
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Samt en liten bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
OK, nu har jag funderat en stund och jag tror jag förstått hur det fungerar. Jag ska beskriva vad jag gjort så får ni säga om det är rätt eller fel.
Notera att innan jag köper ett nytt expansionskärl, vill jag först testa med det gamla för att se om det kan vara så att det bara är att ingen fyllt på bälgen under alla år, och den helt enkelt bara sjunkit ihop.
Bild hur det ser ut kring expansionskärlet, 1. Stängde av BVP för att säkerställa att inte CP på värmebärarsidan går. Vattnet på värmebärarsidan var kallt/rumstempererat när jag gjorde momenten nedan.
2. Stängde av den blå och den gröna kulventilen i bilden ovan för att helt separera värmebärarsidan mot huset från BVP
3. Öppnade säkerhetsventilen (röda vredet i bilden nedan) och släppte ut trycket helt.
4. Tog cykelpumpen och pumpade upp trycket i bälgen samtidigt som jag såg till att släppa ut vattnet över bälgen så att det inte fanns något mottryck.
Trycket i bälgen pumpade jag upp till 0,5 bar (Statisk höjd: 1,8m => ~0.2 bar (Pst) + 0,2 bar (P0) + 0,1 bar (Pf) = 0,5bar totalt
5. Ställde in röda indikatornålen på expansionskärlets manometer på samma beräknade tryck, 0,5 bar. 6. Öppnade kulventilerna igen mot husets värmebärarsida.
7. Startade BVP
8. Fyllde på med vatten så att manometern visar ca 1 bar (Edit enligt TomasL synpunkt i inlägget nedan)
Nu borde det finnas max utrymme för bälgen att expandera in i expansionskärlet när det riktigt varma vattnet kommer till vintern.
Jag får så klart bevaka att bälgen håller och att den inte säckar ihop. Det lär jag se om trycket på manometern sjunker under 0,5-0,6 bar.
Låter det rimligt det jag gjort?
Notera att innan jag köper ett nytt expansionskärl, vill jag först testa med det gamla för att se om det kan vara så att det bara är att ingen fyllt på bälgen under alla år, och den helt enkelt bara sjunkit ihop.
Bild hur det ser ut kring expansionskärlet, 1. Stängde av BVP för att säkerställa att inte CP på värmebärarsidan går. Vattnet på värmebärarsidan var kallt/rumstempererat när jag gjorde momenten nedan.
2. Stängde av den blå och den gröna kulventilen i bilden ovan för att helt separera värmebärarsidan mot huset från BVP
3. Öppnade säkerhetsventilen (röda vredet i bilden nedan) och släppte ut trycket helt.
4. Tog cykelpumpen och pumpade upp trycket i bälgen samtidigt som jag såg till att släppa ut vattnet över bälgen så att det inte fanns något mottryck.
Trycket i bälgen pumpade jag upp till 0,5 bar (Statisk höjd: 1,8m => ~0.2 bar (Pst) + 0,2 bar (P0) + 0,1 bar (Pf) = 0,5bar totalt
5. Ställde in röda indikatornålen på expansionskärlets manometer på samma beräknade tryck, 0,5 bar. 6. Öppnade kulventilerna igen mot husets värmebärarsida.
7. Startade BVP
8. Fyllde på med vatten så att manometern visar ca 1 bar (Edit enligt TomasL synpunkt i inlägget nedan)
Nu borde det finnas max utrymme för bälgen att expandera in i expansionskärlet när det riktigt varma vattnet kommer till vintern.
Jag får så klart bevaka att bälgen håller och att den inte säckar ihop. Det lär jag se om trycket på manometern sjunker under 0,5-0,6 bar.
Låter det rimligt det jag gjort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ecenier 28 september 2022, 16:38:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Du skall fylla på vatten till ungefär 1 bar.
Statiska trycket på 0,5 bar är ok, med din statiska tryckhöjd.
Statiska trycket på 0,5 bar är ok, med din statiska tryckhöjd.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Ok. Det ska jag göra. Tack för hjälpen och de tydliga bilderna.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Man brukar säga att du skall ha 5m marginal ungefär mellan systemtryck och den högsta punkten, dvs 0,5 bar över förtrycket.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Jag tycker det låter märkligt att alla misstankar nu ligger mot expansionskärlet.
Det är ju till för att jämna ut trycket kopplat till värmesystemets expansion.
Man får varierat tryck med trasigt kärl men man förlorar det inte permanent vilket TS beskriver.
Om TS får noll tryck efter ett tag, och tvingas fylla vatten igen för att få upp det (och har gjort så upprepade gånger) så låter det mer som en läcka.
Jag hade samma symptom förra året och det var ett värmerör i plattan till garaget som spruckit på grund av frost.
Det är ju till för att jämna ut trycket kopplat till värmesystemets expansion.
Man får varierat tryck med trasigt kärl men man förlorar det inte permanent vilket TS beskriver.
Om TS får noll tryck efter ett tag, och tvingas fylla vatten igen för att få upp det (och har gjort så upprepade gånger) så låter det mer som en läcka.
Jag hade samma symptom förra året och det var ett värmerör i plattan till garaget som spruckit på grund av frost.
Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem
Faktum är att kärlet var fullt med vatten. Det fanns ingen luft alls i bälgen.
När jag fyllde på med vatten till 1 bar så såg det bra ut. Det som antagligen hände var att när bvp tryckte ut varmt vatten så expanderade det och det fick säkerhetsventilen att öppna.
När sedan vattnets temp sjönk så sjönk även trycket.
Utan bälg blir ju systemet helt stumt mot expansion.
När jag fyllde på med vatten till 1 bar så såg det bra ut. Det som antagligen hände var att när bvp tryckte ut varmt vatten så expanderade det och det fick säkerhetsventilen att öppna.
När sedan vattnets temp sjönk så sjönk även trycket.
Utan bälg blir ju systemet helt stumt mot expansion.