Den galne finnens batterier!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Homebrew
Kontakt:

Den galne finnens batterier!

Inlägg av Homebrew »

Gammalt kanske... men visste ni att en finsk uppfinnare, Rainer Partanen, har uppfunnit extremt kraftfulla batterier baserade på återvinningsbart aluminium i stället för miljöfarligt bly? Förutom att vara miljövänligt är ju aluminium mycket lättare, vilket betyder att den elektriska bilen med lång räckvidd kan bli en verklighet mycket snart.

(Visste ni förresten att General Motors uppfann en kommersiell elbil på 90-talet som kunde åka i hundratals miles mellan laddningar, laddades över natten i ens garage, kunde köra i 70 mph och såg ut som en lyxsportbil? GM återkallade samtliga exemplar och malde dem till spån. Det har aldrig hänt förut i bilhistorien. Se nya dokumentären Who Killed the Electric Car om ni inte förstår varför EV1 inte blev en succé.)

http://www.frost.com/prod/servlet/press ... d=34239544

Varför hör man inte om sånt här på nyheterna? Detta är ju en historisk händelse! Stor suck.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag hoppas verkligen att det är sant det hela - men annars är väl detta typiskt för lurendrejeri: "vi har världens grej som kommer att revolutionera /insert-whatever/ och som vi kommer att tjäna massor av pengar på, nu behövs bara pengar för att ta fram en prototyp"...

:?

Arvid
bearing

Inlägg av bearing »

Hörde om otroliga finska batterier för ett år sedan, men sen har det inte låtit så mycket mer verkar det som.

Jag trodde då att det var en variant av litium-jon-batterier, men så verkar ju inte fallet vara.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Se även dennalänk.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Angående "Who Killed the Electric Car". Jag har också sett den dokumentären men jag blev inte klok på om jag skulle tro på det eller ej. Det låter ju som rena konspirationsteorin. Jag tror att det vettigaste är att ta några steg genom hybridbilar först även om de fick det att låta som en riktigt bra bil.

Jag håller mig nog till cykeln ett tag till. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Hittade mer info:

http://www.europositron.com/sv/
http://peswiki.com/index.php/Directory: ... _Batteries

Batterierna ska klara 1330 Wh/kg. Blybatterier klarar ca 40 Wh/kg och lithium-polymer ca 250 Wh/kh.

Bensin lagrar ca 12000 Wh/kg. Förbränningsmotorn har dock så låg verkningsgrad att mindre än 1/4-del av energin används till framdrivningen av fordonet i konstant motorvägsfart.

"Hela budjeten max. 4502000 euro." Är det lite eller mycket för något sånt här?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tycker det var en realistisk och välgjord dokumentär. Man får ju se det till vad det var för bilar - man tog sig några mil på en laddning (70 miles?). Sen är det ju ett väldigt udda beteende av GM att mala ner alla. På slutet så säger dom ju i princip att vi kommer nå dit genom pluginhybrider, vilket även jag tror. El för de vanliga resorna och förbränning för de längre. Låter bra tycker jag...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Går även att bygga elbilar med prestanda och räckvidd, senast i raden som jag direkt hade lagt en order på om jag hade 800 lök över är en Tesla Roadster :D
40 mil på en laddning.

www.teslamotors.com

Angående GM's betéende så har de gjort liknande saker tidigare, för en herrans massa år sedan köpte de upp hela San Fransiscos komunala transportsystem och skickade till skroten för att tvinga folk att köpa deras bilar i stället!
Yunick

Inlägg av Yunick »

Gm köpte även det "adiabatiska" motorkonceptet och la ner det.. mycket trist då ideen är väldigt intressant..

http://en.wikipedia.org/wiki/Smokey_Yunick

MVH /David
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sen är det ju ett väldigt udda beteende av GM....

Det finns säker samma ägare bakom GM som bakom oljebolagen.
Inget konstigt...
Homebrew
Kontakt:

Inlägg av Homebrew »

arvidb skrev:Jag hoppas verkligen att det är sant det hela - men annars är väl detta typiskt för lurendrejeri: "vi har världens grej som kommer att revolutionera /insert-whatever/ och som vi kommer att tjäna massor av pengar på, nu behövs bara pengar för att ta fram en prototyp"...

:?

Arvid
Jo, men det är ju precis så det fungerar. Gör man en egen fiffig elektronisk pryl så kan man komma undan med säg 10000 kr + några månader obetald arbetstid.

Men är själva teknologin ny så finns den inte. Det finns inga maskiner som tillverkar den, inget folk som vet hur den fungerar, och ingen testutrustning (i vissa fall, i detta fallet behövs ju bara en loggande voltmeter) för att testa den.

Enligt min personliga mening så är det fullständigt otroligt att nån ny teknologi kommer ut över huvud taget, dels då forskarna går dit det finns pengar och inga pengar ges till osäkra projekt, och dels då det finns en sån här attityd...

Partanen har forskat inom området i över 10 års tid... knappast kännetecknet för en lurendrejare. Misstro hellre folk i dyra kostymer som lovar vitt och brett...

Skumt att det vaskas fram 10-tals miljoner på bilar som floppar, tunnlar som floppar och bostadsområden som står outhyrda... inga problem liksom. Fuckad jävla värld. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kostar OERHÖRDA mängder pengar för ett litet bolag/provatperson att få saker sålda. Nästan så man säger omöjligt men helt omöjligt är det inte.

Dessutom har du stora bolag "emot" dig, även om du har 10 ggr bättre teknik är det inte säkert man vinner.

Men är man trägen så _KAN_ det gå men vägen dit är inte EUREKA och sen bara att casha in tyvärr.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om produkten verkligen finns och går att tillverka till rätt pris så går den att sälja. Är batteriet laddnings bart? I en elbil är det ju en stor fördel.
Homebrew
Kontakt:

Inlägg av Homebrew »

Det ska vara en direkt ersättning för konventionella blyackumulatorer, så Ja.

(Om du läser första länken så ser du att meningen är att de ska sitta i elbilar... en elbil där man måste köpa nytt bilbatteri var 480:e km blir inte populär det kan jag lova :shock: )
Skriv svar