Jaja, jag har ju inte ens väggar i kåken, så det är ju inte akut.
Jag har denna mätare med en Tibber - Pulse P1 inkopplad, den reagerar omedelbart.Glycol79 skrev: ↑10 september 2022, 10:18:28 Jag har en ny mätare och Tibber som leverantör vilket gör att jag har timdebitering. För att hålla nere elräkningen så har man jagat eltjuvar precis som många andra. Jag har även en Ikea Sparsnäs som visar förbrukningen centralt i huset. Den har jag haft sen den kom ut och detta är andra mätaren den sitter på nu.
På denna nya mätaren har jag märkt att det tar lång tid innan förbrukningen går ner efter att man har stängt av förbrukaren.
Provade att slå av huvudbrytaren i huset och sedan kopplade jag inte en värmefläkt i uttaget i mätarskåpet. När jag slog på fläkten så registrerade mätaren 2100 watt direkt. Lät den gå 10 minuter för att det skulle ligga stabilt, stängde sen fläkten. Det tog tre timmar innan mätaren var på noll igen. Den sjunker sakta i steg på några 10-tals watt.
Provade detta hos min föräldrar också. Det var samma där, samma typ av mätare. Känns inte som ett tillfälligt fel då.
Många i kvarteret har märkt att förbrukningen har stigit sen mätarbytet trots en mild vinter. Enligt nätägaren så är det för att de nya mätarna är mer exakta.
Känns snarare som att de saltar förbrukningen redan i mätaren.
Jag har aldrig brytt mig om detta innan eftersom elen har varit relativt billig.
Men nu tänker jag sätta en egen logger direkt på inkommande matning i huset. Mellan mätaren och centralen skall en Fluke logger sättas i en månad.
Skall bli kul att se resultatet.
Jag har också Tibber, men kör även HomeAssistant på en RPI4, där kan man ta in all data och använda.Glycol79 skrev: ↑10 september 2022, 22:45:53 Metric, vi har likadana mätare. Har inte fått min Pulse ännu. Är du nöjd med din? Jag skulle helst vilja plocka data och lagra det själv men det fick bli en Pulse sålänge. Har haft lite otur med hälsan så många projekt som är halvklara men nu är prio ett att överleva vintern (ekonomiskt då alltså).