Parallellkoppla LED...
-
Parallellkoppla LED...
Hej!
Har 3st blåa LED som jag ska koppla till en gammal mobilladdare på 5V och 0,65A. Men lysdioderna är på 3,5V så om jag sätter dem i serie kommer det att lysa då eller blir det för lite spänning? Om jag parallellkopplar dem och har en resistor till varje blir det 5v och 0,65A över varje LED då? Vilken effekt ska det vara på resistorerna, blir det: 5x0,65=3,25W?
Har 3st blåa LED som jag ska koppla till en gammal mobilladdare på 5V och 0,65A. Men lysdioderna är på 3,5V så om jag sätter dem i serie kommer det att lysa då eller blir det för lite spänning? Om jag parallellkopplar dem och har en resistor till varje blir det 5v och 0,65A över varje LED då? Vilken effekt ska det vara på resistorerna, blir det: 5x0,65=3,25W?
Tål LED'na 650mA? Det var rediga LED'ar!
1: LEDna är INTE på 3,5V, de har typisk en spänning på 3,5V ÖVER sig vid 20mA! Stor skillnad när man räknar.
2: Har du en adapter på 650mA kan du väl knappast ta ut 3*650mA eller hur?
3: Är det "vanliga" 5mm blåa LED är det sannolikt 20mA som gäller! Detta ger alltså ett strömbegränsningsmotstånd på (5V-3,5V)/20mA = 75 ohm.
4: P = U²/R => 1,5²/75 = 30mW = knappast något. (1,5V = 5V - 3,5V = spänningen över motståndet)
5: Kolla att adaptern verkligen ger 5V vid så pass låg belastning, speciellt billiga till Nokia ger gärna 7,5V eller mer.
Bra i övrigt att du vet att man inte parallellkopplar direkt!
1: LEDna är INTE på 3,5V, de har typisk en spänning på 3,5V ÖVER sig vid 20mA! Stor skillnad när man räknar.
2: Har du en adapter på 650mA kan du väl knappast ta ut 3*650mA eller hur?
3: Är det "vanliga" 5mm blåa LED är det sannolikt 20mA som gäller! Detta ger alltså ett strömbegränsningsmotstånd på (5V-3,5V)/20mA = 75 ohm.
4: P = U²/R => 1,5²/75 = 30mW = knappast något. (1,5V = 5V - 3,5V = spänningen över motståndet)
5: Kolla att adaptern verkligen ger 5V vid så pass låg belastning, speciellt billiga till Nokia ger gärna 7,5V eller mer.
Bra i övrigt att du vet att man inte parallellkopplar direkt!
-
Ja det är laddaren som är på 0,65A. Lysdioderna är på 20mA.grym skrev:fundersam är lysdioderna på 0.65A eller är det laddaren?
du måste räkna på vad lysdioderna är specade för
Så det kvittar alltså om laddaren är märkt 0,65A eller tex 1A när man beräknar vilken resistor man behöver?
När jag mäter med bara laddaren inkopplad så blir det ca 5,11V men menar du att det kan bli mer när jag kopplar in lysdioderna??Icecap skrev:Kolla att adaptern verkligen ger 5V vid så pass låg belastning, speciellt billiga till Nokia ger gärna 7,5V eller mer
-
- 13th.Marine
- EF Sponsor
ElectroMate
Nu kan jag inte få ditt program att funka, men man kan inte räkna med Ohms lag rätt av!
Nej det är rätt Ohms-lag hänsyftar till programmet du inte kan se.
Du måste ha MSVbvm60.dll i ditt Windows\System32 för att programmet skall
gå att köra.Du måste givetvis också zippa upp den komprimerade filen.
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=833
Såg att han vill parallellkoppla då kanse inte LED proget hjälper.
Nej det är rätt Ohms-lag hänsyftar till programmet du inte kan se.
Du måste ha MSVbvm60.dll i ditt Windows\System32 för att programmet skall
gå att köra.Du måste givetvis också zippa upp den komprimerade filen.
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=833
Såg att han vill parallellkoppla då kanse inte LED proget hjälper.