Firefox 2.0

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Vad använder du för internetbrowser?

Omröstningen slutade 2 februari 2007, 19:58:09

Äldre firefox
19
32%
Firefox 2.0
26
43%
IE 7
3
5%
Äldre IE
7
12%
Opera
5
8%

Antal röster: 60
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag använder IE 6.0 med några "hemma-moddningar". Fungerar hur bra som helst. Har inte så stort behov av att ha massa extra finesser, bara man kan se de sidor man vill.

Jag har visserligen även FF 1.0.3 installerat, men den använder jag mest för att se så att mina egna sajter fungerar med både IE och FF.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

$tiff skrev:Är det ingen som använder mittknappen på musen!? :shock:
MouseGestures!? :shock:
Tangentbordet!? :shock:

Nähä, är väl bara jag som är skum då :wacko:
Jag använder ctrl-t + tab för att öppna ny ruta och söka... ctrl-w visste jag inte ens fanns :) ctrl-f används också flitigt. annars är det nog musen som gäller...

musgester har jag dock inte förstått mig på, känns jobbigt att klicka och dra :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Testa att använda knapparna ctrl, shift och alt i kombination med vänsterklick på en länk.
Installerade 2.0 strax innan den blev officiell, tycker att den fungerar bra, inga större skillnader från tidigare versionen jag använde. Avstängingen på varje flik stör mig inte, brukar använda ctrl-w. Rättstavningen är guld!
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

strombom skrev:ctrl-f används också flitigt.
Använder inte alla "Search for text when i start typing"? :) (Tools -> Options -> Advanced -> Accessibility)

Själv använder jag mycket tangentkombinationer, Ctrl+T för att öppna flik, Ctrl+W för att stänga, Alt+Home för att komma till start.maxxflow.com med sökmotorer, etc.
Dessutom använder jag många bra extensions.
* AdBlock Plus - för att blockera jobbiga reklambanners - men även andra störande bilder, flashplugins, etc.
* GMail notifier - visar via en liten ikon i statusfältet nere till höger om jag har nya mail, och isf. hur många. Om jag klickar på ikonen kommer jag till min mailbox, inloggad och klar :)
* Tab Mix Plus - Mycket bra tillägg till Firefox's underbara fliksystem. Med Tab Mix Plus kan jag bl.a. ställa in så att det skapas fler rader i flik-fältet när jag har så många flikar att de inte får plats på en rad. Mycket smidigare än att de försvinner ut åt sidorna så att man måste scrolla fram dem, som det är per default. Denna extension innehåller massvis med andra bra flik-inställningar också.
* Tamper Data - Modifiera HTTP-headers i realtid, superbra för felsökning och testning av script/servrar/etc.
* text/plain - Enkel men mycket praktisk plugin. Om någon har råkat skriva en länk i "plain text", så att den inte går att klicka på (händer ibland t.ex. på forum som detta, t.ex. när någon postat en knasig bildlänk till t.ex. imageshack, händer ofta att länken till den stora bilden skrivits utt som vanlig text), då markerar jag bara URL:en med musen, högerklickar, och väljer "Open selection [in new tab]".
* Och sist men inte minst - Web Developer Toolbar. Superbra, lägger en toolbar ovanför flik-raden, där man kan pilla med massvis av inställningar för hur en sida ska visas. Man kan stänga av en viss sorts element, ändra direkt i HTML-koden eller CSS:en, hålla ordning på cookies - lägga till manuellt/ta bort (för en viss domän, eller alla)/visa vilka som finns/etc., man kan pyssla med formulär - byta typ (POST/GET), ändra på fält, etc. Man kan välja olika skärmupplösningar i en lista för att se hur websidan ser ut i olika upplösningar. Etc. etc. etc.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tufft att Google Suggest verkar användas i sökfältet.

Lägger till några tillägg som man inte klarar sig utan:

All-in-one-gestures - Musgester snabbar upp navigeringen avsevärt.

Forecastfox - Visar det lokala vädret för idag och några dagar framåt.

ViewMyCurrency - Konverterar automatiskt all främmande valuta på sidor till svenska kronor. Ett måste om man ska handla något utomlands.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag har kört lite med firefox, men mest med IE6.

Tänkte gå över till FF, verkar grymt smidigt med flikar istället för en miljon fönster..

Finns det nån extension som automatiskt uppdaterar en sida med ett visst intervall? Kan vara användbart på t.ex Tradera som inte har auto login.

Tacksam för svar
/DeVille.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Jag använder aldrig kryssen. Jag klickar med mittenknappen på musen på fliken jag vill stänga så stängs den. För att öppna en länk i ny flik så trycker jag med mittenknappen på länken. För tt öppna ny tom flik så dubbelklikar man bara i flikraden. ctrl+t funkr också.

DeVille: Sök och du skall finna.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

DeVille: Den funktionen finns med i "Tab Mix Plus".
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

ah oj, kanske var en extension det kom ifrån :D isf "tabbrowser preferences"

Edit: Cykze, nevermind, trodde det var mig du pratade med :D
Skriv svar