Vattenskadad laptop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FS

Vattenskadad laptop

Inlägg av FS »

Under oklara former fick tjejens laptop lite vatten över sig. Om man nu försöker starta den varvar den upp och sedan efter ca. 2 sek stänger den av sig. Det är som om nåt skydd slår ifrån strömmatningen... Efter att ha plockat isär den ser man att kretskortet är lite oxiderat runt powerknappen. Det är en mycket lite yta det handlar om. Eventuellt skadade komponenter är troligen själva knappen, en ytmonterad konding och en svart sak med tre ben (troligen en ytmonterad transistor, det står MO5 på den, NPN? PNP?).

Givetvis finns inget schema över moderkortet... Annars hade det ju varit enklare att gissa vad som pajjat. Nån som har några ideer om vad som gått sönder? Det verkar ju vara nåt i strömmatningen iaf.

Ska försöka fixa bilder ikväll...
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Batteri vs Adapter ?

Inlägg av SvenPon »

Sker detta i både batteridrift och adapter ?
Inköp från tex Biltema en satartspryflaska (Eter)
spruta på alla misstänkta oxidställe.

Ofarligt :!: Om du inte sprutar det i näsan. :roll:
Senast redigerad av SvenPon 13 november 2006, 15:51:05, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle totaldränka hela datorn i elektronikrengöringsspray och hoppas på det bästa.

en sak att tänka på om man spiller ut vatten på en laptop: slit OMEDELBART ut nätsladd och batteri och skuva isär och låt torka.

Bar det blivit oxid på kortet kan du nästan garanterat glömma den datorn, då är det med största säkerhet kretsar som brunnit.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man torkar med tops indränkta i T-röd så kan det fungera igen.

Spillde ett helt glas apelsinjuice i min laptop och den la av helt. Startade inte det minsta, bara de två dioderna för laddning/power reagerade.

Torkade ur den lite med tops men fungerade ändå inte varpå jag torkade NOGA över hela kretskorten och den fungerar än idag. :D Tror någon att man blev glad då den startade efteråt?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag känner mig trygg :)
Datorn står på en hylla på skrivbordet för att komma upp i lämplig höjd så det värsta jag kan spilla på är tangentbordet.

Väldigt trist att höra, det är bara att försöka rengöra så mycket som det bara går och hoppas på det bästa.
FS

Inlägg av FS »

Här kommer en bild på spektaklet. Ska man löda loss transistorn, kondingen och knappen och sedan rengöra tro?

http://www.laddaupp.nu/bilder/vattendator.jpg
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Spraya rikligt.

Inlägg av SvenPon »

Nej lödda inte loss som första åtgärd.
Spraya med startgas(Eter) torka upp så gott det går.

Funkar den med adapter ?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Att lite på måfå löda ytmonterade komponenter är kanske inte så bra.

Om du ska löda loss dom så setill att du klurat ut vad dom är så att du kan ersätta dom med nya.
FS

Inlägg av FS »

Lite tops och Kemetyl Tenol (det som fanns i starkspritsväg...) Fick igång datorn igen, tack för all hjälp :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skönt att det löste sig.
Skriv svar