Åska och automower slingkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Åska och automower slingkort

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja nu har det hänt igen.
Åskan har varit framme och kysst till min laddstation.

Men vad är det som går sönder på dessa kort?
Är det något som med lite tur går att rädda?
Jag snittar på ett slingkort om året ungefär
Jag tog lite kort på själva slingkortet.
De två stiften längst till höger i den 8 poliga kontakten är slinga (svart markering)
Stiftet längst till vänster underst är guide slingan

Jag försökte mäta lite och jämföra mellan slinga in och ut.
Men då jag inte vet vad jag skall förvänta mig för värden så är det lite lönlöst

Samt att slinga in och ut ser ut att vara omvänd komponentföljd för de två första komponenterna.

Vad är de två första komponenterna och hur mäter jag upp dess
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av FormerMazda »

Ett tips är att använda dig av en släpvagnskontakt vilken genom du kopplar slingan och spänningen till stationen.
Den sätts på bra höjd och lättåtkomlig.
Läser om många som byggt så för att enkelt kunna dra ur allt när åskan kommer.

Eftersom slingen agerar antenn i marken och dessutom har potentialen mot nätet via adaptern så blir ju stationen väldigt utsatt för åskan.

Felsökning på det där kortet är ju görbart, om än lite jobbigt av två anledningar: lacken och att åskan varit där.
Lacken gör det bara besvärligt, åskan kan däremot ställa till med mycket kalas, så mycket kan ha gått sönder.

Indikerar den bara trasig slinga nu? Eller anser den allt vara ok men ingen signal går ut enligt klipparen?

Indikerar den trasig slinga, fast den inte är det, så tror jag det blir knöligare.
För om den försöker ge signal så borde du hitta den på ICn med många ben, och då kunna följa den från ICn och ut mot stiften.
Men indikerar den trasig slinga så är antingen drivsteg och/eller ICn paj.

Du kommer behöva minst en DMM, men sannolikt också ett oscilloskop.

Fyll på med info! :)
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hej.
Den indikerar att slingan är trasig (blinkande lampa) samt att den inte skickar ut en slinga.

Bra idé med släpvagnskontakt.
Jag var inne på att driva en kontaktor med trafon till laddaren och på det sättet enkelt kunna frånskilja slingan.
Laddstationen är nämligen under altanen så man kryper inte in där om man absolut inte måste.

Vet att en kontaktor inte delar slingan tillräckligt för åska.
Men blir det direkt träff så har jag andra problem.

Vad är en DMM?
Osiloskop är ju något man funderar på. Får väl börja fundera mer seriöst på de
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 603
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av Berrabongo »

DMM är Digital multimeter
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av Tommy_Naseem »

Jaha.
Ja men det finns utav hyfsad kvalitet
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av FormerMazda »

Främst är det bra att "summra" fram vägen en signal tar.
Att mäta på komponenter i krets är ofta svårt då allt runt om dom påverkar värdet.

Om du lyckas hitta ett schema på kretskortet så har du en bra start, då kan du först se vad som sitter mellan kontakt och IC. Där kan kanske misstänka vem som fått ta stryk och börja där iallafall.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av Glycol79 »

Jag funderar på varför just Huskvarna ofta får detta felet. Har ett flertal grannar och även vänner som råkar ut för detta lite då och då.
Jag själv har en 8 år gammal Worx Landroid, en granne har en som är två år nyare och våra har aldrig gått sönder. Jag har inte ens bytt batteriet i min. Det börjar dock bli dåligt nu.
Senaste åskovädret dödade grannens Huskvarna, samt en annan Huskvarna liter längre bort. Mellan dessa hus går det Hondaklippare som inte heller påverkades.

Jag funderar på om det har något med guideslingan att göra, att det blir en potential mellan den och slingan. De andra klipparna här omkring har vad jag vet bara den vanliga slingan.
Det känns lite trist att ha köpt en klippare som är tre gånger så dyr som din och bara går sönder sa grannen. Som förvisso fått byta en hjulmotor och en klippmotor också.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av Tommy_Naseem »

Jag vet att de nya modellerna har inbyggt åskskydd.
Grannens 330 överlevde medans min 220 dog.
malman
Inlägg: 553
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Åska och automower slingkort

Inlägg av malman »

De två övre svarta (på detaljbilden) är någon form av dioder… transientskydd, zener, eller std dioder… de mindre, mörka fyrkantiga är troligen spolar, liksom de stora runda i högerkant… sen en massa kondensatorer i brunt, saker med siffror är motstånd….

Dioderna kan man misstänka sitter mellan en slinga och jord, som jag antar är flatstiftkontakten precis bredvid det 8poliga donet… dessa kan vara svårmätta beroende på vilken sort det är… men som de sitter så är det nog bara att kolla att de inte är kortslutna… annars borde de inte påverka funktionen…

Beskriv gärna vad de övriga kontakterna kopplas mot…. Brukar underlätta om m an förstår helheten….

Men i princip så genererar nog microprocessorn i högerkanten signalerna… sen sitter det ett antal push pull kopplade transistorer/fetar som förstärker signalerna, å därpå bandpassfilter för att inte störa hela omgivningen med övertonerna på signalerna….

Lite lurigt med åska som slår sönder saker pga överspänning… å inte lämnar visuella spår…
Morsans viltstängsel aggregat var tydligare felorsak då lådan exploderade. Tydliga svarta markeringar kors o tvärs som markerade felen.. ;) det blev dock utbyte istället för lagning på det….
Skriv svar