Underspänningsskydd
Underspänningsskydd
Jag letade lite på nätet efter ett underspänningsskydd till bilen. Fick många träffar på utrustning med inbyggt skydd men jag vill ha ett att installera till de förbrukarna jag har. Någon som vet om det finns att köpa eller skall man satsa på att bygga ett själv ?
Jag hade ungefär det problem ett tag men sedan fixade jag en automatisk avstängning istället.
Problemet med en underspänningsskydd och bilackumulator är att spänningen dels är ganska temperaturberoende samt att när spänningen börjar dyka märkbart är det redan för sent.
Man kan ju faktisk göra så att man gör en matning som är beroende av att motorn laddar eller inte, man kan även lägga till en viss avstängningsfördröjning om man vill, då kan man omstarta bilen utan att allt dör direkt.
Problemet med en underspänningsskydd och bilackumulator är att spänningen dels är ganska temperaturberoende samt att när spänningen börjar dyka märkbart är det redan för sent.
Man kan ju faktisk göra så att man gör en matning som är beroende av att motorn laddar eller inte, man kan även lägga till en viss avstängningsfördröjning om man vill, då kan man omstarta bilen utan att allt dör direkt.
Kan detta va nått
http://www.victronenergy.com/product.php?productid=155
kolla även under produkter , frånskiljare etc
http://www.victronenergy.com/product.php?productid=155
kolla även under produkter , frånskiljare etc
> när man har glömt att stänga av strömmen.
Här är jag inte med, på min bil stängs strömmen av när jag slår av tändningen.
Om det är något extra lull-lull, kan du inte låta tändningen "stänga av strömmen" även till det ?
En annan sak är att en enkel spänningsmätning på batteriet kan ge "OK"
även om det är så pass urladdat att det inte klarar att dra startmotorn i alla fall.
Man behöver belasta med flera A och kolla spänningsfallet för att få ett
bra mått på laddningsnivän.
Här är jag inte med, på min bil stängs strömmen av när jag slår av tändningen.
Om det är något extra lull-lull, kan du inte låta tändningen "stänga av strömmen" även till det ?
En annan sak är att en enkel spänningsmätning på batteriet kan ge "OK"
även om det är så pass urladdat att det inte klarar att dra startmotorn i alla fall.
Man behöver belasta med flera A och kolla spänningsfallet för att få ett
bra mått på laddningsnivän.
För att klaragöra lite så är det en laptop som skall strömmatas. Oftast så kör jag kort tid och oregelbundet. Så att enbart strömmata när motorn är igång räcker inte för att hålla datorn igång. Jag kan hålla med om att allt lull-lull kan man stänga av men det är lite värre med ett arbetsredskap.
Då kan man kanske undra varför har inte dem som köpt in systemen tänkt på detta. Bra fråga. För de fick säkert betala extra för att få en bil som är standardutrustad med centrallås, fönsterhissar och AC att inte ha den utrustningen. Så löser jag det inte själv, så kommer ingen annan att göra det åt mig då det skall fungera men det får inte kosta något.
Då kan man kanske undra varför har inte dem som köpt in systemen tänkt på detta. Bra fråga. För de fick säkert betala extra för att få en bil som är standardutrustad med centrallås, fönsterhissar och AC att inte ha den utrustningen. Så löser jag det inte själv, så kommer ingen annan att göra det åt mig då det skall fungera men det får inte kosta något.
Strömmen till datorn och lite tillhörande utrustning slår jag av av/på med en knapp på instrumentpanelen.Här är jag inte med, på min bil stängs strömmen av när jag slår av tändningen.