Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Undra om det är två sånnahär det står bredvid ett ödetorp som är framhugget och verkar bli renoverat(torpet alltså) längs gamla E18(vad den nu hette) ut mot Enköping...
En vit och en grön, men de känns lite längre...
En vit och en grön, men de känns lite längre...
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det där måste utredas
Kan du hitta platsen med street view?
Kan du hitta platsen med street view?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Typ helt positiv på att det är två kewet som står där, de är alltså inte skogsvrak utan rena exemplar som ser ut som de ställts dit under tiden annat arbete också sker på fastigheten...
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Lite papparatzi bilder
Vi kan väl konstatera att den vita inte är någon av de som är med i början av tråden...
Vi kan väl konstatera att den vita inte är någon av de som är med i början av tråden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Har kollat in dom där och tyvärr är det bara lik. Den ena är en eljet 3 (48V) och helt ointressant och den andra är en buddy som jag uppfattade som slaktad. Dvs bara lik eller möjligtvis som källa till reservdelar.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Uppdatering:
Batterier införskaffade, och efter mycket måttning och fundering så slutade med totalt 15 celler för drivningen. Lite ovanligt kopplat, men det blir 5 grupper om 3 parallellkopplade i varje grupp. Totalt 60V som det ska vara i den här modellen (om jag inte gjort bort mig fullständigt).
Har börjat koppla ihop allt, men väntar på lite mer batterikabel innan jag kan slå på strömmen. Det tillkommer även ett litet 12v batteri för själva elförsörjningen - precis som på en tesla.
Batterier införskaffade, och efter mycket måttning och fundering så slutade med totalt 15 celler för drivningen. Lite ovanligt kopplat, men det blir 5 grupper om 3 parallellkopplade i varje grupp. Totalt 60V som det ska vara i den här modellen (om jag inte gjort bort mig fullständigt).
Har börjat koppla ihop allt, men väntar på lite mer batterikabel innan jag kan slå på strömmen. Det tillkommer även ett litet 12v batteri för själva elförsörjningen - precis som på en tesla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
BigMac: Är det tredje kewet:en du återupplivar nu?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Pcm och dcdc utriven. Båda hade trasiga och skadade komponenter.
En 7805 på pcm hade ben som va så spröda att dom sprack vid minsta beröring. Märkligt.
En 7805 på pcm hade ben som va så spröda att dom sprack vid minsta beröring. Märkligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
satt den så den kunde vibrera så kan den helt enkelt vibrerat av eller nästan
ganska vanligt om det inte fixeras ordentligt
ganska vanligt om det inte fixeras ordentligt
-
- Inlägg: 8228
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Eller om den sitter fixerad och benen är felbockade så att all belastning hamnar i en punkt istället för utbrett som det är bockat i detta fall.
Dessa ben skall krusbockas för att hålla. Den varierande termiska stressen knäcker dom (eller lödningarna).
Dessa ben skall krusbockas för att hålla. Den varierande termiska stressen knäcker dom (eller lödningarna).
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Krusning ger att komponenten inte sjunker ned på kretskortet innan lödning.
I fallet med upprättstående TO220 7805 riskera alla tre benen hamna i rad och då med raka ben blir det hög stress med begränsad rörelseförmåga, ingen flexibel längd i benen, vilket knäcker något med tiden.
Vidare så ger benkrusning på olika sätt mer eftergivlig längd vid olika termisk utvidgning av benen för att minska stress vid infästningspunkter i komponent och lödpunkt.
I fallet med upprättstående TO220 7805 riskera alla tre benen hamna i rad och då med raka ben blir det hög stress med begränsad rörelseförmåga, ingen flexibel längd i benen, vilket knäcker något med tiden.
Vidare så ger benkrusning på olika sätt mer eftergivlig längd vid olika termisk utvidgning av benen för att minska stress vid infästningspunkter i komponent och lödpunkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Tack, nu lärde jag mig något nytt, åter till den trevliga tråden om Kewet El-Jet (Det står en Kewet El-Jet som reklam på taket till en batteriåterförsäljare i Gävle för övrigt.)