Grafikfel på webbsidor

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Vad symboliserar alla dessa ikoner för olika program i systemfältet på bilderna?

Ett litet tips: installera Ubuntu åt henne. Det gör jag åt alla som kräver ominstallation av mig :twisted:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag vet inte vad som ligger i systemfältet men jag måste nog ta reda på vad som är istallerat och ta bort allt onödigt.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Vad brukar din mormor göra med datorn? Om hon bara surfar lite ibland och skriver ett och annat i Word (eller annan ordbehandlare) skulle jag göra som ehf säger; installera Ubuntu istället. Enkelt, snabbt och bra på alla vis. Speciellt för mormödrar som (jag antar) inte är speciellt kunniga vad det gäller spywares osv. Jag har aldrig fått en enda reklampopup eller adware så länge jag kört Ubuntu.

Och bäst av allt: Det är gratis!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Att installera något annat än windows på mormors dator är uteslutet men jag funderar starkt på att köra Ubuntu på min server, tack för tipset.

Jag har pratat med supporten och dom sa att jag ska köra restore på hela systemet.
Det är exakt vad som redan var gjort när datorn var ny.
Men eftersom ide'erna var slut så gjorde jag det och installerade all skit igen (det blev många timmars arbete).
Och nu funkar det perfekt med exakt samma prylar som innan, så det var väl i vanlig ordning windows som hade förstört sig själv.

Jag får väl göra samma sak med tjejens mammas dator.
Det skulle kanske räcka med att göra en reparations-installation av systemet men det går nog inte för man får ju ingen windows-skiva med när man köper färdiga datorer. :tumner:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beställ en skiva från MS, kostar en hundring eller två.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Hmm.. Jag kanske kan låna en skiva av någon, man vill ju inte betala ett öre mer än nödvändigt till MS.
Skriv svar