DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför inte göra en vanlig broms med pumphjul och hus med raka kanter / skovlar och spola in vatten ( ut kommer ånga), reglering med att släppa in luft. Den behöver väl inte vara större än 20 cm och lätt att balansera. vridmomentet mäter man med våg (cell). Då kan man köra långa test vid konstanta varvtal, kan vara intressant med turbo då den behöver lite tid på sig.

En avancerad lösning är en trefasmotor som drivs översynkront och mäta effekten som matas ut på elnätet men det kanske kräver motor på 100 kW och de är svåra att hitta.

Prototypen
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Är det ingen som känner sig manad att påpeka hur dåligt det måste vara med en konservburk fylld med vatten? När burken accelererar gör ju inte vattnet det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser hela första inlägget. Så kommer du att förstå varför ingen gort det när du kommer tillslutet. ;-)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Noxin:
Oj då, roligt att du hänger här med oss tuffa grabbar. 8) Då kanske du skulle kunna avslöja hur pass bra det fungerar och vart du hittade trumman!? :)

prototypen:
Jo, det vore ju guld med en riktig BROMsbänk, tyvärr har jag hört att lastcellerna är ganska dyra, men det kanske finns billigare? Måste man kalibrera in en cell eller är det bara mäta och visa på skärmen? En bromsad vore ju guld. Fördelen är att de är små och smidiga. Man slipper ju flytta runt en 100kh trumma när man städar garaget, har ju trots allt begränsat med utrymme. :( Det roliga med bromsad är ju att man till exempel kan simulera en bana och "köra" den med motor, växellåda och allting. Vore ju kul när man optimerar tryckluftsväxlar, drevning, automatlåda(hemmabyggd såklart 8)) och liknande.

Aja, jag är hemma nu. Så det blir nog en minibromsbänk med en liten pulsgivare om jag hinner. Fick dessutom min "two stroke performance tuning"-bok nu, den verkar rolig. Fick även servona jag tänkte styra förgasaren med på ena motorn. :)

EDIT: Glömde säga att jag inte är intresserad av elmotor, om nu ingen övertygar mig om att det är bättre/smidigare.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Haha, tuffa grabbar!

Jodå, bänken funkar bra.
På följande tråd finns lite mer info om accelerationsbänkar:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12041
Där finns även en länk till lite bilder på min bänk i aktion.

Trumman "hittade" jag i delar. Lagerbockarna på skroten, axel Ø100mm och två klumpar Ø250x125 på jobbet.
Sedan är det endast en liten stund i garaget framför svarven som återstår innan man har en sådan trumma.
I axelns ändar svarvas lagerpassningar för lagerbockarna.
Klumparna svarvas så att de passar på axeln.
Svetsa ihop grejorna och kör ett finskär längs periferin för att få balans och rundgång i grejorna.

Jag har varvat den till ca 5500rpm utan minsta vibration.

Man bör dock ha ett tyngre svänghjul om man ska mäta noggrant.
Det funkar så att om man driver med hjulet på periferin, som i mitt fall, och man använder en massiv trumma så ska trumman väga dubbelt så mycket som ekipaget man vill "simulera" för att få samma acceleration.
Glasklart?

/Klas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börjar finnas lastceller i vettigt pris på ebay

sök på load cell
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

grym:
Jo, jag märkte det. Frågan är ju bara om det inte är jobbigt att kalibrera in den? För då måste man ju ha ett känt vridmoment att jämföra med!? Hur pass kraftig lastcell bör man ha för cirka 50hk?

Noxin:
Hmm.. kanske skulle dra och leta upp en metallklump att stoppa i svarven imorn. Undra hur många kg man kan hänga upp i svarven på farsans jobb.. :oops:

Vad ska man ha för pump för att kunna bromsa, låt oss säga 50hk? Jag tycker pumpen borde bli rätt stor, men på de bilder jag har sätt så är de ganska små ändå.

Nu har jag beslutsångest igen, bromsad eller accelererande? :x
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

50hk var ju inte så mycket, Lastcellen mäter kraften från vridmomentet som är beroende av hävarmen. effekten får man genom att multiplicera vridmomentet och varvtalet.

En motor i en svensonbil har vridmoment mellan 20-30 kpm (200-300Nm) och det betyder en lastcell som tål 30 kg med en meters hävarm. Ta en vanlig badrumsvåg och 25 cm hävarm så fär du gasa på ordentligt för att den ska visa 120kg.

Den broms jag såg för 35 år sedan var ca 15 cm i diameter och bromsade rallybilsmotorer, finessen är att vatten har hög ångbildninstemperatur och det kräver stor effekt att bilda ånga av vatten.

En bromsad är enklare att "läsa av" då alla värden är ganska statiska. du hinner läsa av varvtalet och vridmomentet "samtidigt".

En accelererad måste datoriseras för att hinna med. Turbo har jag nämnt tidigare.

Prototypen
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Sök på sporthoj.com, där är det flera som påbörjat byggen av bromsbänkar och faktiskt en del som har avslutat bygget!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det blir nog en bromsad utan lastcell. Farsan håller på flytta på jobbet och de hade tydligen slängt några hydraulpumpar. Så jag ska dit imorgon och plundra containern. 8) Tydligen ska man kunna ha en vanlig manometer för att mäta trycket på oljan. Har man specifikationerna på pumpen så vet man vilket moment som ligger på ingående axel vid ett visst tryck.

Så första varianten blir nog ganska enkel; en hydraulpump, en axel+lager, lite hydraulslangar, en kran(manuell) och en hydraultank. Sen vart efter kan man bygga på med saker såsom preheater+kylning för hydrauloljan(oljan bör ha samma temp hela tiden för att inte ändra viskositet), olika elektroniska sensorer, såsom insugstemp, oljetemp, varvtal, avgastemp, oljetryck med mera.

Det här verkar ju gå frammot. Kanske kan få en färdigbyggd för en tusenlapp :)

Om någon har lite bra grejer till salu, bortskänkes eller bytes, så får ni gärna höra av er.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var då själva....

Är det så svårt att ställa badrumsvågen under momentarmen från hydraulpumpen. Börja räkna om moment från tryck och flöde?

Ta till en stor hydraultank, tänk på att det är 36000 Watt som värmer oljan, effekten räcker till två villor på vintern.

prototypen
bearing

Inlägg av bearing »

Prototypen, jag tycker din ide' om "ångmaskin" verkar högintressant. Men jag förstår nog inte riktigt konstruktionen. Hur blir det vattenånga, kommer den inte bara pumpa vatten?

Jag tycker också chille ska använda lastcell/våg. Det behövs väl ingen kalibrering, vet man hävarmen vet man ju vilket moment en viss kraft ger?
Vill man kalibrera borde det räcka att hänga en vikt av hög nogrannhet på känt avstånd från centrum av hävarmen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är 30 år sedan jag såg den på gymnasiet. Pumphjulet hade raka radiella vingar på båda sidor. "Huset" hade också raka radiella vingar på båda sidor. Det torde skilja ett i antalet vingar för att få mindre pulsation.

Effekten blir att vattnet nöts och knådas mellan pumphjulet och huset och temperaturen stiger. Troligen måste det finnas en motrycksventil för att hålla trycket inne i pumpen. Det skulle även släppas in luft för att minska / reglera effekten.

Denna konstuktion kan belastas kontinuerligt så länge det finns vatten, ångan är helt miljövänlig och släpps ut utanför garaget.

De delar som tillverkades på gymnasiet var av gjutjärn men det kanske går att svetsa hjul och hus också, Den jag fick se var pumphjulet ca 12 cm och var den lilla sedan var det någon som hade skalat upp den en aning (kanske 15 cm) och bromsade rallymotorer (då kanske 150hk).

Tänkte efter, 36kW räcker till tre villor om det är -25grader
bearing

Inlägg av bearing »

Menar du såhär?

http://img86.imageshack.us/my.php?image=pump1oq1.jpg
Bild

Med ångutsläpp i centrum och vatten-/luftinsläpp från sidan.

Man skulle kanske kunna ha vatteninsläpp från en hink hängandes i taket och reglering av ångtrycket för att reglera bromsen, utan luft.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

prototypen:
Svårt är det nog inte. Däremot verkar ju en bra lastcell kosta från tusenlappen och uppåt. En manometer kostar nog bara 10% av vad en lastcell kostar. Dessutom blir det enklare att konstruera grejerna. Men visst, en dag kanske jag slänger på en lastcell, men det blir inte i första versionen.

Jo 36kW är en del värme. Men som sagt så kommer jag ju inte köra skiten ur grejerna med en gång. Första versionen kommer nog vara från 10hk och neråt, och dessutom inga längre körningar. Eller absolut högst cirka 35hk, kraftigare motor än så har jag inte. Sen när jag fått allt att rulla på så kanske jag väljer att bromsa lite större effekter, och då kommer det krävas en rejäl kylning. Tror föresten att jag har två radiatorer från lastbilar över, kanske skulle vara något!? 8)

bearing:
Förstår inte varför alla är inne på att jag måste använda en lastcell. Läste en tutorial igår som sa att man kunde mäta trycket med väldigt bra resultat. Ville man ha ännu bättre så kunde man göra en hävarm som trycker ner en cylinder istället för en lastcell, och sen mäter man vilket tryck man får i oljan från cylindern.

Ska se om jag kan hitta kameran så kan jag fota lite grejer. Fick ju som sagt tag i en hydraulpump som nog kommer funka bra. Dock är jag rädd för att den är lite för stor för mina minsta motorer. Men borde det inte räcka med att ändra utväxling så att pumpen går långsammare, så motorerna orkar driva?
Skriv svar