AVR-programmerare a la tuxgraphics *färdig*

Berätta om dina pågående projekt.
Diger_s
Kontakt:

Inlägg av Diger_s »

Korten är gjorda med varierande resultat och jag har lödit fast FTDI-chipet och försökt testa, men något är fel då datorn inte känner av chipet överhuvudetaget. Är det någon som har hållt på med FT232RL och har fått det att fungera?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Japp, jag har använt det och det var inga probs. Den enda yttre komponenten som behövs är en konding på 100nF. Schemat jag följde var detta
http://www.ftdichip.com/Documents/Schem ... B232R1.zip
Diger_s
Kontakt:

Inlägg av Diger_s »

Jag hittade felet. Det är kanske bra att inte låta reset ligga flytandes :oops: . Men en liten tennbygling senare fungerar faktiskt programeraren. Jag har haft en del bekymmer på vägen och det är flera saker som man kan ta lärdom av såsom sug inte upp allt lödtenn med lödflätan och tänk efter före.

Men nu fungerar det och för den som är intresserad så tog 4026bytes 5,64s att programmera samt verifiera.
Jag körde: time /usr/local/bin/avrdude -c stk500v2 -p m88 -P /dev/tty.usbserial-xxx -e -U flash:w:avrusb500.hex

Lite slutgiltiga bilder:
Bild
Framsidan på kortet

Bild
Baksidan på kortet

Bild
Komponenter monterade på framsidan

Bild
Komponenter monterade på baksidan

Lödningarna är väl inte jättebra, men dels använde jag fel verktyg och sen var det första gången jag lödde ytmonterat :D
Som avslut så får ni även en bild över min arbetsplats.
Bild
Vackert eller hur!?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Riktigt snyggt det där. Trevligt med en PowerBook på skrivbordet också. ;)

Har funderat på att göra en sån programmerare som du gjort, verkar ju vara vettigt att använda just det chippet från FTDI.
Skriv svar