Tidigare i somras hade jag problem med att batteriet laddade ur sig under körning på min Varadero.
Först tänkte jag att det berodde på att jag tuffade runt på låga varv mest, samtidigt som det var rejält varmt ute, så kylfläkten gick konstant.
Men så mätte jag lite och konstaterade att jag var tvungen att varva uppåt 5000 rpm innan laddspänningen närmade sig 14 V.
Tyckte det var lite väl dåligt så jag rådfrågade google lite. Tydligen är spänningsregulatorerna kända för att strula på den här modellen, så jag beställde snabbt en ny.
(Jag var lite lat och felsökte inte noggrannare)
Det blev ingen skillnad, men nu var det inte lika varmt längre, och såg jag bara till att varva lite mer så gick det ju bra ändå, så problemet blev lågprioriterat.
Förra helgen blev det dock högprioriterat igen då laddningen försvann helt.
Då hojen saknar laddlampa så upptäcktes det ju såklart genom att jag blev stående med dött batteri efter en tankning.
Kopplade loss spänningsregulatorn, och resistansmätte i det kontaktstycket mot generatorn. Värdena var helt åt skogen, så en ny stator beställdes. (Även statorerna är en vanlig källa till problem)
Fedex lovade först leverans i Fredags, så jag såg fram mot lite garagetid i helgen. På Fredag eftermiddag så ändrade sig Fedex och tyckte nu att Tisdag skulle vara en lämpligare dag att leverera på.
Jaja, jag kunde ju skruva lite i helgen ändå och plocka bort den gamla så länge. Det är ju lite kåpor som ska bort först, och sedan måste man lyfta bort tanken för att komma åt kontaktstycket som ansluter den till kabelmattan.
Då visade det sig att även min andra felsökning varit lite bristfällig. Det var kontaktstycket under tanken som brunnit ihop totalt.
Jag klippte bort det brunna, och drog nya ledare direkt från statorn till spänningsregulatorn, och nu funkar allt precis som det ska.
Så nu kommer jag garanterat aldrig få något mer problem med laddningen, för jag har både en extra spänningsregulator och en extra stator (snart) liggande på hyllan.
Och det vet ju alla att bästa sättet att får något att aldrig gå sönder är att ha reservdelar liggande i beredskap.
