Tända pyro-effekter med kanthaltråd, eller andra ideer?
Tända pyro-effekter med kanthaltråd, eller andra ideer?
Tjena
För det första:
Ingenting olagligt är i görningen
Ingenting farligt är i görningen (okej, pyroteknik är alltid farligt, men jag ska inte spränga banken)
Det som behöver göras är att några specialeffekter ska tändas med elektricitet, problemet är att det finns nära noll-budget till att göra något (dvs, att köpa fädiga el-tändare är helt uteslutet).
Det som ska tändas är diverse nitrerade saker och småsmällare.
Hur som helst, dessa är ideerna hitintills.
Motstånd - Verkar ju fungera hyfsat...
Kanthaltråd - Ingen aning, har ingen hemma...
Hur tycker ni att smartaste sättet att göra små eltändare är?
Det är ungefär femtio tändare som ska göras, så så lite jobb som möjligt per tändare.
Vad ska man köra detta från sedan, funderar på att köra spikbord, mellan 5 och tio kommer vara inkopplade per gång, hur mycket spänning behöver man dra igenom för att få en säker tändning, och är detta för mycket för att hantera med spikbord (vill inte köra 220 på ett spikbord precis...) eller kanske med banankontakter?
Kan köra med ett spänningsagg (30v, kan leverera 10A) eller så måste jag leta upp något annat... vill helst inte dra säkringar när jag tänder heller.
Om det krävs för hög spänning blir det lösningen med switchar i stället.
Aja, vad säger ni?
För det första:
Ingenting olagligt är i görningen
Ingenting farligt är i görningen (okej, pyroteknik är alltid farligt, men jag ska inte spränga banken)
Det som behöver göras är att några specialeffekter ska tändas med elektricitet, problemet är att det finns nära noll-budget till att göra något (dvs, att köpa fädiga el-tändare är helt uteslutet).
Det som ska tändas är diverse nitrerade saker och småsmällare.
Hur som helst, dessa är ideerna hitintills.
Motstånd - Verkar ju fungera hyfsat...
Kanthaltråd - Ingen aning, har ingen hemma...
Hur tycker ni att smartaste sättet att göra små eltändare är?
Det är ungefär femtio tändare som ska göras, så så lite jobb som möjligt per tändare.
Vad ska man köra detta från sedan, funderar på att köra spikbord, mellan 5 och tio kommer vara inkopplade per gång, hur mycket spänning behöver man dra igenom för att få en säker tändning, och är detta för mycket för att hantera med spikbord (vill inte köra 220 på ett spikbord precis...) eller kanske med banankontakter?
Kan köra med ett spänningsagg (30v, kan leverera 10A) eller så måste jag leta upp något annat... vill helst inte dra säkringar när jag tänder heller.
Om det krävs för hög spänning blir det lösningen med switchar i stället.
Aja, vad säger ni?
när vi testade att skicka upp krutrakter som man byggde på tekniken i skolan så använde vi en tändanordning där utseendet påminnde om ett vanligt lågeffekts kolmotstånd men var preparerat med något så det blev en fin flamma när man kopplade 12 volt över det.
sök efter någon firma på nätet som säljer RC flyg tillbehör och sådant, en del av dem säljer byggsatser o tillbehör för krutraketer också
sök efter någon firma på nätet som säljer RC flyg tillbehör och sådant, en del av dem säljer byggsatser o tillbehör för krutraketer också
tycker kanthaltråd är för hårt att böja, vanlig ståltråd funkar bra, prova strömmen så du inte skickar i för mycket för då smälter tråden för fort
ett tips, vira färdiga spiraler runt en 1>2mm borr lagom antal varv, koppla in det med sockerbit och trä in stubinen och kläm åt lite med en plattång eller liknande
ett tips, vira färdiga spiraler runt en 1>2mm borr lagom antal varv, koppla in det med sockerbit och trä in stubinen och kläm åt lite med en plattång eller liknande