radar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FriXteR

radar

Inlägg av FriXteR »

hur fungerar en enkel radar?
vad skulle man behöva föratt bygga en??
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

man har en sändare och en mottagare. man skickar ut en puls (en viss frekvens under någon millisekund), sedan väntar man tills pulsen studsar på något och träffar mottagaren. tiden det tog för pulsen att färdas fram och tillbaka används för att räkna ut avståndet

sen kan man göra massor av andra saker
man kan mäta dopplereffekten och se hur snabbt föremål rör sig
man kan ta emot flera mottagna pulser ifall pulsen träffar flera föremål på olika avstånd
man kan rotera sändarantennen som på en båt eller flygledartorn så att man kan se omvärlden runt 360 grader på ett PPI (planpolär indikator)
det finns cw (kontinuerlig våg) radar som inte skickar pulser utan skickar en signal hela tiden, de används till exempel för målsökningsradar till hawk-missiler

var det något särskilt du undrade?

/johan

edit: bygga en, en radiosändare, en mottagare och en exakt klocka :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Å fasen......jag trodde det var mottagaren som snurrade.............. :(

Men man bör väl tillägga att klockans frekvens bör vara j**ligt hög!

Typ 1 GHz eller så (beroende på upplösning).
frejo

Inlägg av frejo »

Fredrik crashcourse i radarlära :wink:

Huvuddelar som behövs:
  • Antenn (Doh)
    Sändare
    Mottagare
    S/M växel
Sändaren
Består av fyra block:
  • Trigg generator
    Modulator
    Pulstransformator
    Sändarslutsteg (magnetron)
Triggergeneratorn skapar triggar till modulatorn och används även i resten av anläggningen som tidsreferens.

Modulatorn skapar en högspänningspuls som ska vidare till slutsteget. Den triggas av triggergeneratorn och bestämmer pulslängden.

Pulstransformatorn transformerar upp spänningen till rätt nivå för slutsteget, 5000-10000V

Sändarslutsteget genererar den mikrovågspuls som via vågledaren och antennen sen skickas ut i luften. Vanligtvis används en magnetron som fungerar som så att den kommer i självsvängning vid högspänning.

Mottagaren
Består av följande block:
  • Blandare med tillhörande lokaloscillator
    MF-förstärkare
    Detektor
    Videoförstärkare
Blandarens uppgift är just som det låter. Eftersom det är svårt att jobba med de höga frekvenserna från sändarslutsteget blands de ned genom att blanda den med en lägre frekvens. Blandaren är en vågledarkomponent och innehåller ingen elektronik. Här i sitter normalt sett två känsliga mikrovågsdioder, eller kristaller som de också kallas. De fångar upp mikrovågorna från vågledaren och omvandlar dessa till elektriska signaler.

Lokaloscillatorn lämnar ifrån sig en frekvens som är anpassad så att skillanden mellan den och magnetronens frekvens ligger i området 10-100Mhz.

Mellanfrekvensförstärkaren är konstruerad som ett bandpassfilter. Den släpper igenom en vald mellanfrekvens från blandarkristallerna. En vanlig förekommande frekvens är 60Mhz.

Detektorn och videoförstärkaren omvandar vår signal till radarvideo. I vårt fall har vi en amplitudmodulerad signal på 60Mhz som först likriktas och filtreras. Efter det har man kvar likspänningspulser som motsvarar utseendet på de föremål den utsända pulsen reflekterats mot. Denna förstärks sen av videoförstärkaren osv.

S/M Växel
Denna del av radaranläggningen fungerar som så att den ser till att pulserna från sändaren går ut i vågledaren och när de sen kommer tillbaka styr den in dom i mottagaren.

Det här var bara en generell beskrivning, det kan ju lösas på flera sätt. Man behöver inte ha en magnetron, vill man ha pulseffekt på 40kW som spanradarn i en svensk kustkorvett får man ta till ett twt-rör :wink:

Har själv funderat på att utnyttaj magnetronen från en microvågsugn men misstänker att den är alltför oren. Kan scanna in lite anteckningar och sånt om du fortfarande är intresserad :shock:

Sen har jag nog endel ritningar på försvarets PN612, navrdar, på cd här nånstans... I pappersform har jag kompletta scheman på PN612 (sändare, mottgare, ppi), men det är alltför mycket för att kopiera/scanna.

disclaimer:
Jag reserverar mig för ev. stavfel och annat skumt som kan ha smygit in i texten, orkar inte korrekturläsa... borde tentaplugga... eller sova...
Senast redigerad av frejo 28 maj 2004, 23:05:43, redigerad totalt 3 gånger.
frejo

Inlägg av frejo »

Hade inge bättre att göra så jag lekte lite med gimp, första gången jag använde det så förvänta er inga underverk :wink:

Bilden är en överblicksbild på en typisk radaranläggning, de svarta strecken mellan blocken är vågledare.
Bild

Tillägg till min post innan, det är rätt vanligt med AFC, Automatic Frequency Control, också. Detta till följd av att magnetronens hålrum ändrar storlek när den blir varm och därmed även frekvensen. AFC:n styr lokaloscillatorn i mottagaren utifrån frekvensdata som den tappar av från vågledaren så att den utblandade frekvensen förblir densamma.
Senast redigerad av frejo 28 maj 2004, 23:14:57, redigerad totalt 1 gång.
evert2

Inlägg av evert2 »

shit.......... :oops:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oj, några fler frågor? :eh:
Tummen upp för frejos utlägg :D

Detdär med mikrovågshuvudet, jag antar att det är 2,45GHz du tänker använda isåf? Om man gör en riktradar med denna frekvens, borde inte den störa ut WLAN ganska rejält över ett ganska stort område?
Elak uppfinning i det fallet, eftersom min uppkoppling är av typen IEEE 802.11b skulle jag inte vilja veta av att någon provade det i närheten :ajabaja:
FriXteR

Inlägg av FriXteR »

så man behöver

en antenn, sändare, mottagare s/m växel och afc

men sitter mottagare och sändare på samma antenn?
om jag har fattat rätt så fungerar s/m växel unge fär så här:

sändare --------|
*************|
*************|-------s/m växel----- antenn
*************|
mottagare -----|

sändaren skickar en puls via s/m växeln och vidare till antennen.
när pulsen kommer tillbacka till antennen så går den till s/m växeln
som ser till att pulsen kommer till mottagaren.

är det rätt förstått?

jag vill järna ha dom där anteckningarna
kan du skicka dom till

dan__svensson@hotmail.com

(det är två st "_" )
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ja man brukar ha samma antenn för sändning och mottagning (antenner har samma egenskaper för sändning som mottagning). för cw-radar har man dock två separata antenner

jag har för mig att s/m växlar är gjorda för att kopplas direkt till vågledare. det är nog både svårt att få tag på och att använda...

en halvledar-radar måste vara ett lämpligare projekt än att försöka få tag på magnetron/vandringsvågrör, det är ju inget man köper på elfa direkt...

/Johan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag har funderat på en sak angående radar. Om vi nu säger att den både sänder och tar emot med samma antenn. Sänder den ut och så går det så fort för signalen att studsa fram och tillbaks så att antennen ännu inte hunnit flytta sig för mycket för att ta emot en bra signal. En del radar snurrar ju som bara den, men dom kanske är avsedda för kortare avstånd?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Med tanke på att radio vågor går i prinsip i ljuset hastighet.... så är det inget störe problem....
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

om radarn snurrar 1 varv per sekund och man vill se 15 km

pulsen färdas 15000m * 2 = 30000m
ljuset 300000000m/s
tid 30000 / 300000000 = 0,0001 sekunder
360 grader * 0,0001 sekunder / 1 sekund = 0,036 grader

radarn hinner flytta sig 0,036 grader mellan det att pulsen sändes iväg och den togs emot... smalare lob än så är det nog svårt att få på en antenn

har jag räknat rätt ?

/Johan
frejo

Inlägg av frejo »

$tiff skrev:Om man gör en riktradar med denna frekvens, borde inte den störa ut WLAN ganska rejält över ett ganska stort område?
Elak uppfinning i det fallet, eftersom min uppkoppling är av typen IEEE 802.11b skulle jag inte vilja veta av att någon provade det i närheten :ajabaja:
Ja, när jag kör min micro här hemma sjunker bandbredden på mitt wlan till ungefär hälften.
$strombom skrev: jag har för mig att s/m växlar är gjorda för att kopplas direkt till vågledare. det är nog både svårt att få tag på och att använda...

en halvledar-radar måste vara ett lämpligare projekt än att försöka få tag på magnetron/vandringsvågrör, det är ju inget man köper på elfa direkt...
Ja, vågledaregrejer är nog inte så lätt att hitta. Halvledarradar är nog att föredra, har dock inte så stor koll på hur dom fungerar.
frejo

Inlägg av frejo »

GeekJoan skrev:Jag har funderat på en sak angående radar. Om vi nu säger att den både sänder och tar emot med samma antenn. Sänder den ut och så går det så fort för signalen att studsa fram och tillbaks så att antennen ännu inte hunnit flytta sig för mycket för att ta emot en bra signal. En del radar snurrar ju som bara den, men dom kanske är avsedda för kortare avstånd?
PS76 som är en vanlig spaningsradar inom flottan har två olika antennhastigheter. Vid 30 rpm kan man se upp till 150km och vid 60rpm kan man se upp till 50km. Men de större avstånden har man mest nytta av om man kör på MTI kanalen, den använder dopplereffekt för att upptäcka snabbt flygande föremål. Vid ytspaning har jag inte varit med om att man lyckats se så mycket längre än 40km.
frejo

Inlägg av frejo »

FriXteR skrev:så man behöver

en antenn, sändare, mottagare s/m växel och afc

men sitter mottagare och sändare på samma antenn?
Ja, det kan vara många meter från sändare/mottgare till antennen när man kör med vågledarsystem. Men det är nog rätt svårt att bygga något sånt själv.
FriXteR skrev: jag vill järna ha dom där anteckningarna
kan du skicka dom till

dan__svensson@hotmail.com

(det är två st "_" )
Det är ungefär en skolåda full med papper, lite väl mycket att antingen scanna eller kopiera. Dessutom är det väldigt mycket teori kring radarlära.
Men du kan adda mig på icq 22483721 så kan vi diskutera mera, kan kanske scanna någon specifik del.
Skriv svar