DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

DIY Dynamometer (Bromsbänk)

Inlägg av chille »

Har forskat lite i det där med att bygga en egen bromsbänk/dynamometer. Vad jag kom fram till så är det ganska lätt att bygga en med en accelererande trumma. Principen är ju bara att man accelererar en trumma och mäter tiden det tar att accelerera den och sen räknar fram alla nödvändiga parametrar. Matten har jag redan klar. Har knåpat ihop ett litet program som tar parametrarna från pulsgivaren+klockan och visar en enkel tabell med varvtal, vridmoment och effekt.

Frågan är bara vart fan får man tag i en trumma att accelerera? Några förslag? Den ska gärna väga typ 30-100kg.
Bild

Tanken var att jag skulle bygga en prototyp med en konservburk med vatten i och köra en helt vanlig pulsgivare med 24 pulser/varv och prova lite i helgen. Vad tror ni om det? 8)

Göra programvaran är inga problem sen. Presentationen av datan och alla specialfunktioner är ju den roliga biten. 8)

EDIT: Oj, fan, om konservburken snurrar finns det ju risk att vattnet står stilla. Får väl hälla i cement, sand, eller nått. :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26586
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För prototypen kanske man kan använda en såndär trumma som sitter bakom frekvensratten i en radio?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bra ide... får leta reda på en radio då. :twisted:

Skulle ju säkert funka utmärkt för en liten RC-motor eller liknande.

Annars kan man säkert hitta något metallrör att kapa till på skroten.
bearing
Inlägg: 11677
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Har funderat kring detta jag med. Lastbilshjul kanske?

Har du tänkt driva trumman via axeln eller direkt mot omkretsen?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

I mitt fall blir det nog direkt mot axeln. Fast ska man bänka en hoj eller liknande blir det nog hjul mot trumma, fast det får bli ett senare projekt. :)

Har också funderat på det där med lastbilshjul/bilhjul, verkar ju kunna vara ett alternativ. Fast frågan är ifall man inte kan ta typ en dasstunna och gjuta en i betong istället? Eller blir det lite väl hemmabygge kanske? :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17616
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en stor elmotor, då har du lager och bromsmöjligheter på köpet
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

dasstunna :lol: soptunna ?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

En motor är ju bra om man ska bygga en bromsbänk, men nu måste jag ju veta tröghetsfaktorn, och den vet jag ju inte om jag har en elmotor. Om du menar att jag bara ska snurra motorn så går det säkert, men det blir nog svårt att hitta en tillräckligt trög.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

På sågverk brukar de ha högvis med gamla rullar. Lämpligt kullagrade i båda ändar är de också.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tack för tipset. Synd bara att vi stängde ner på landet förrförra helgen. Ligger nämligen ett sågverk ganska nära. :? Kanske skulle ringa runt och höra lite.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Tunna med cement (skulle det funka?)? eller någon gammal trycktank ala kompressortank/vattentank med cement kanske?
Sen gäller det bara att fixa en drivning antingen via en axel rakt igenom(se till att få den i mitten...) eller på yttersidan.

EDIT: Om ovan är för stort så kanske det går med en rejäl spann?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Fan, jag fattar inte... :?

Om ni har en MC som sätter bakhjulet mot trumman så kan man mäta ... kraften när man gasar. Men man måste ju växla också? Blir det inte en konstig mätning?

Iofs så kan man kalibrer den med en större elmotor, där kan man mäta effekten in och kolla att den stämmer något sånär med resten.

Men om man har en större elmotor så kan man ha den som generator och driva en variabel last med (typ 1 - 100st 60W lampor). Då bör man få tex 3000W vid 3000rpm.

Eller, jag vet inte ... jag är en cityboy 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17616
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en elmotor på 100kw eller liknande har ett antal kilo i roterande delar

svårigheten med att ha en stor roterande massa är, balans
där jag jobbade innan så körde vi mycket balansering av maskindelar, och med den erfarenheten så säger jag att om man ska ha 50 kilo massa i hanterbar diameter och varvtal uppemot 6000varv per minut så skulle jag inte vilja ha en obalans på mer än några gram, och detta dynamiskt balanserat, inte en helt lätt uppgift, dessutom ska trumman vara mekaniskt stabil nog för att inte gå sönder av centrifugalkraften, det vore riktigt farligt

så därför gäller metall som rotor, järnvägshjul är ett bra förslag

skulle gärna ha en riktig bromsbänk, men har inte ork att börja på en,
funderade lite på en axel med laserskurna grova plåt rundlar, då kan man plocka på efter behov och jag har lite gentjänster att få från en firma som laserskär, att få spillplåt skuret där det finns plats är relativt rimligt,

fördelen med detta är att man kan balansera varje enskild plåt för sig, ev svarva inner och ytter ytorna för att få bra balans

kom på en sak till, tyngder för tynglyftning, bara till att balansera :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

netrunner:Du gasar bara upp en gång (eller flera gånger efter varandra för att få säkerställt resultat) per testomgång. Sen får du en effektkurva där du kan se vid vilket varvtal du har mest effekt etc.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Kul att du har hittat min gamla hemsida! (Bilden på rullen kommer därifrån)
Den används fortfarande flitigt periodvis, bromsbänken alltså.

/Klas
Skriv svar