Spam-stopparna på mina gästböcker ger väldigt stora loggfiler. Inte ovanligt att de hamnar på 500k på två dagar. Innehållet ser ut ungefär såhär:
**Vilken sida**
**TID: 2006-11-08 09:59:46
**IP: xx.xxx.xxx.xxx
**NAMN: kaskader-zemlya
**MAIL: blablabla.com
**SPAM:
**MEDDELANDE: länkar till massa skräpsidor...
**Vilken sida**
**TID: 2006-11-08 10:02:34
**IP: xx.xxx.xxx.xxx
**NAMN: kaskader-zemlya
**MAIL: blablabla.com
**SPAM:
**MEDDELANDE: länkar till massa skräpsidor...
För att slippa kolla manuellt så att inte loggfilerna tar upp hela serverutrymmet så vill jag ha lite perl-kod (cgi) som kollar om filen är över 100kB och isåfall tömmer loggfilen ip.txt
Min fråga är alltså: Hur kollar man filstorleken hos en fil?
Begränsa storlek på log-fil med perl ? *Löst*
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Begränsa storlek på log-fil med perl ? *Löst*
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 november 2006, 14:00:58, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
sodjan: Väldigt bra fråga egentligen. Jo jag vill då och då kunna titta så att allt ser rätt ut. T.ex så att inte filtret har spärrat något som inte borde ha spärrats. Sedan använder jag även loggfilen för att förbättra spam-filtret.
cykze: Vad 17... jag googlade på bl.a file size perl tidigare, men fick helt andra resultat. Provade igen nu och då fick jag upp din länk som nr 1. Märkligt, men hur som helst. Tack!
cykze: Vad 17... jag googlade på bl.a file size perl tidigare, men fick helt andra resultat. Provade igen nu och då fick jag upp din länk som nr 1. Märkligt, men hur som helst. Tack!

- JimmyAndersson
- Kontakt: