Klena ledningsbanor kretskort, laddbox elbil?
Klena ledningsbanor kretskort, laddbox elbil?
Anlutningsplinten på denna väggladdbox förefaller mig klen för strömmar på uppåt 32A.
Jag tycker ledningsbanor på kretskort kanske inte är så grova och klarar 32A ständig ström.
Men väggladdboxen tillverkas i Europa, så förmodligen är det OK. Men jag undrar allt.
Jag tycker ledningsbanor på kretskort kanske inte är så grova och klarar 32A ständig ström.
Men väggladdboxen tillverkas i Europa, så förmodligen är det OK. Men jag undrar allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 11 juni 2022, 17:04:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: Klen anslutningsplint laddbox elbil?
Innan du klagar så kanske du ska ta ut kretskortet och kolla om ledningsbanorna är dubblerade på andra sidan.
Plinten är givetvis stor nog att en 6mm2 kabel får plats i hålet annars hade det blivit många returer.
Plinten är givetvis stor nog att en 6mm2 kabel får plats i hålet annars hade det blivit många returer.
Svårt att bedöma på bilden hur kraftig plinten är.
https://www.phoenixcontact.com/en-za/pr ... 95-1714971
Här har du en plint från Phoenix som ska ta 32A.
Deras mindre modeller brukar ligga på 20-24A.
https://www.phoenixcontact.com/en-za/pr ... 95-1714971
Här har du en plint från Phoenix som ska ta 32A.
Deras mindre modeller brukar ligga på 20-24A.
Re: Klena ledningsbanor? laddbox elbil
Jag kopplade redan in den för 2 år sedan med en 5 x 6 mm2 växelströmskabel till plinten. Kabeln får plats.
Men 32 A strömbelastningen på kretskortet är ju ganska mäktigt. Men vi laddar med högst 16A trots att laddboxen förmår att ge uppåt 32A, för att inte smälta av 25A huvudsäkringarna.
Om man skruvar upp och tar ut kretskortet, förfaller garantin, har jag för mig. Tillverkaren vill alltså inte att gemene man skruvar upp och kollar.
Det mörkare på undersidan av det gröna kretskortet måste vara ledningsbanorna. Sedan kan det ju vara extra tjockt kopparskikt.
Rédigé: Jag ändrade titeln, så svårare att missförstå
Men 32 A strömbelastningen på kretskortet är ju ganska mäktigt. Men vi laddar med högst 16A trots att laddboxen förmår att ge uppåt 32A, för att inte smälta av 25A huvudsäkringarna.
Om man skruvar upp och tar ut kretskortet, förfaller garantin, har jag för mig. Tillverkaren vill alltså inte att gemene man skruvar upp och kollar.
Det mörkare på undersidan av det gröna kretskortet måste vara ledningsbanorna. Sedan kan det ju vara extra tjockt kopparskikt.
Rédigé: Jag ändrade titeln, så svårare att missförstå
Senast redigerad av Haralt 11 juni 2022, 17:44:38, redigerad totalt 4 gånger.
Men med fyra eller sex lagers kort med lite tjockare folie är det ju inte en omöjlighet?
Det kan ju inte vara designat för att brinna upp
Det kan ju inte vara designat för att brinna upp

Re: Klena ledningsbanor kretskort, laddbox elbil?
Har du läst om mycket problem med dessa boxar?
Jag bara tyckte det besynnerligt att tillverkare leder strömmar på uppåt 32A på ledningsbanor på ett kretskort. Själva kopplingsplinten förefaller mig klen för att tåla uppåt 32A. M3-skruv för att klämma fast 6mm2 ledaren.
Vi har två sådana väggladdboxar för elbilsladdning, en sedan 2 år och denna andra sedan ett halvår. Inga problem med dem ännu.
Vi har två sådana väggladdboxar för elbilsladdning, en sedan 2 år och denna andra sedan ett halvår. Inga problem med dem ännu.
Senast redigerad av Haralt 13 juni 2022, 13:19:50, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Så länge man vet vad man håller på med och räknar lite på saken, så är det inga problem att köra 32A genom ett kretskort.
Finns ju kretskort som hanterar hundratals ampere, kan vara anslutning med en M6 skruv eller liknande som är pressad in i mönsterkortet.
Kolla tex. dessa anslutningar, specade för 180A monterade på ett PCB.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Wur ... 0l0w%3D%3D
Meningen är alltså att köra 180 A genom ett kretskort med dessa. Gäller bara att ha koll på sina ledardimensioner (längd, bredd, tjocklek, antal) och kylförmåga.
Finns ju kretskort som hanterar hundratals ampere, kan vara anslutning med en M6 skruv eller liknande som är pressad in i mönsterkortet.
Kolla tex. dessa anslutningar, specade för 180A monterade på ett PCB.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Wur ... 0l0w%3D%3D
Meningen är alltså att köra 180 A genom ett kretskort med dessa. Gäller bara att ha koll på sina ledardimensioner (längd, bredd, tjocklek, antal) och kylförmåga.
Som andra har påpekat så har ju kopparns tjocklek en viss betydelse. Jag byggde en switcher för en hemsk massa ampere för länge sedan och använde då grövre laminat.
viewtopic.php?f=3&t=53634&hilit=24V+buck
viewtopic.php?f=3&t=53634&hilit=24V+buck