Släpkontakter till led snurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ekstream

Släpkontakter till led snurra

Inlägg av Ekstream »

Jag ska som jag tidigare berättat försöka bygga en LED snurra. Nu har jag kommit till delen att jag ska försöka tillverka någon sorts släpkontakt som kan föse processorn med ström. Vilket är enklaste sättet att tillverka en sådan?

När jag väl gjort en sådan, hur får jag lättast bort alla störningar? Är ingen vidare på att designa filter men antar att signalen kommer vara ganska hackig. Hur känsliga brukar processorerna vara för sådant?
bearing

Inlägg av bearing »

Vi vet inte vad du har för tillverkningsmöjligheter. Fjädrar, lödfläta? induktiv överföring?

Det borde räcka med en stor konding och ev. en liten som blockerar högfrekvent rippel. Den stora kondingen ska orka driva hela kretsen under så lång tid du tror att släpkontakterna kan glappa utan att tappa nämnvärd spänning.
Spunk

Inlägg av Spunk »

Det kanske är över kurs med axiallager (och onödigt dyrt :) ) tex, + i lager och gnd i centrumaxel
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag använde en bit lödfläta som jag satte fast på ett litet bleck. Detta var bara för strömförsörjningen och alltså inte signaler. Satte en konding på snurran såklart. Tog en så stor som fick plats.
Ekstream

tack

Inlägg av Ekstream »

Jag har nog ganska bra tillverkningsmöjligheter i form av verktyg och liknande. Exakt vad är en lödfläta? :)

Så det borde i princip räcka med att koppla blecket till en stor kondensator och ta spänningen över den?
bearing

Inlägg av bearing »

Flätad koppartråd, kan suga upp tenn.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0040&path=
Ekstream

thx

Inlägg av Ekstream »

Det räcker altså att jag, på snurran t, ex, sätter en bit sådan lödfläta? Som får ligga emot ett bleck? Är flätan verkligen tillräckligt "styv" så den kommer trycka emot blecket?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

på min snurra löste jag det genom att sätta en bit lödfläta på en fjäder, har funkat riktigt bra.
Man vill bara att flätan bara precis glider på den snurrande delen, annars får man en massa jobbiga släpljud som inte är så roligal.
Ekstream

h

Inlägg av Ekstream »

Ok, så jag kan bara ta en lämpligt styv fjäder, sätta lödfläta på den (exempelvis på ena "sidan" av fjädern) och köra på? Och, på snurran, köra matningsspänningen över en stor kondensator?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

A, psis.

:wink:
Ekstream

...

Inlägg av Ekstream »

Bör jag inte ha något motstånd?..Så det blir som en RC krets
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Du skulle kunna sätta flätorna på den surrande delen och låta flätorna slungas ut mot släpringen. Då slipper du fjädrar.
Bara en idé :)
Ekstream

.

Inlägg av Ekstream »

Haha det vore rätt fräckt, om nu motorn kommer lyckas driva den tillräckligt snabbt
bearing

Inlägg av bearing »

Man behöver inte skriva något i rubrikfältet. =)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte annvända kolen från någon liten elmotor?

för små effekter så annvänds vanlig pianotråd som liggger lite lagom i spänn mot kolektor, men det var tacho jag såg det i
Skriv svar