Slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus

Slutsteg

Inlägg av zeus »

Om det skulle vissa sig vara väldigt svårt att bygga en växelriktare så skulle man kanske ge sig på att bygga ett slutsteg, som drivs på 12v.

Eftersom detta kan vara intresant även för andra skapar jag en ny tråd.

Har någon ett bra schema på ett slutsteg för 12v?

Det behöver inte låta så bra, ska spela på en lastbil när jag tar studenten.

Jag har det billigaste slutsteget från classe liggandes hemma, kan man annvända någon del från det? Det är ljud i typ den klassen jag hade tänkt mig, men lite kraftigare.

Vad har ni för tips och idéer?

edit: bygger på TDA2005 http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 220290.htm
Senast redigerad av zeus 28 maj 2004, 00:54:54, redigerad totalt 4 gånger.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Alla kraftigare slutsteg för 12V har någon form av switchad PSU i sig för att få upp spänningen (12V räcker inte speciellt långt).

Därför är det inte så lätt att bara slänga ihop...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

*Öppnar upp 300 kronorsslutsteget från classe*

Vilken del, alltså hur ser den ut, är den switchade PSU:n?

Tror ni det går att bygga ut detta? Eller är det lika bra att skrota och bygga nytt?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, bör väl bestå av en tranformator, lite transistorer osv.

Här är en bild på en hembyggd variant:

Bild

Massa info:

http://sound.westhost.com/project89.htm

Om steget inte är tillräckligt kraftigt så är det nog inte mycket att göra åt, allt (även switcher-delen) lär ju vara dimensionerat för den effekten...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tack!

Jag ser något som skulle kunna vara det switchade nätagget, ser inte för stort ut.

Sen är kanske inte 20w så mycket på ett lastbilsflak.

Men visst borde det bli litte bättre om jag byter till större kondensatorer? Inte de som sitter i delningsfiltret utan de för strömmatningen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om det bara är 20W är det nog teoretiskt möjligt att det inte är switchat alls, om det är bryggkopplat och det gäller 4ohms högtalare.

Det gör nog ingen hörbar skillnad med kondingarna tror jag inte.

Hur långt 20W räcker beror på högtalarna, 20W med känsliga högtalare kan låta mer än 200W med mindre effektiva...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolla min edit i första inlägget.

switchat eller ej, har det någon stor betydelse? Sitter en transformator iaf, men den kan man kanske ha till något annat?

Märkte ganska stor skillnad på min vanliga förstärkare, mer kraft i basen, men det borde inte skada iaf. Har så många(stora) liggandes och alltid bra att tränna på lödandet.

Jo, självklart är det så, har inte så bra koll på just dessa högtalare. JWS-skit är det iaf, står i källaren. Ska kolla upp impedansen och känsligheten.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du ska bygga ett steg av dendär TDA2005 och driva det med 12,0V så vill jag upplysa dig om att den teoretiska maxeffekten du kan få ut är 24,5WRMS vid 4ohms last. Från den siffran subtraherar du förluster här och var, så 20W kommer du nog inte upp i så länge du matar den med 12V.
Hoppas jag räknat rätt nu :eh:

Måste också kommentera jakten på de många watten: Även om du dubblar uteffekten från ditt slutsteg kommer du bara kunna spela 3dB starkare med dina högtalare. För att kunna spela dubbelt så starkt måste du tiodubbla effekten! Då är det inte lönt att försöka modda något budgetsteg längre...
Mitt tips är att låta steget vara som det är och satsa på ett par bättre högtalare med högre verkningsgrad. Ett par högtalare med högre verkningsgrad kan lätt spela mer än dubbelt så starkt vid samma effekt som ett par "dåliga".

Jag förbehåller mig att tagit rimliga siffror ur luften utan att redovisa (för att inte förvirra mera) :wink:

Kan du inte låna ett bilslutsteg av någon? Även om det inte är mycket kraftigare så har du ju två som du kanske kan brygga till varsin högtalare... (vet inte hur många högtalare du har på flaket?)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ett alternativ är att låna / hyra en bensindriven generator över dagen. Dom är numera både små, smidiga och tysta och en sådan räcker till och blir över för att driva både en och två vanliga stereoanläggningar.

Bor du i en större stad brukar det finnas uthyringsfirmor för sådant, bor du mer på landet så har förmodligen var och varannan bunngubbe ett agg ståande i ladan för reservkraft.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

När min bror tog studenten gjorde vi som matseng sa. Lastade ett bilsläp fullt med högtalare, och då menar jag HÖGtalare (många kontakter i PA-branchen), en bensindriven generator och en DJ-bänk i bilen. På släpen fanns en fåtölj, högtalare, slutsteg, en glad student och rökmaskin :D
Rullande party!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ett sådant diselverk har jag tänkt på, men var kan man hyra?

Det ska alltså ordnas så billig som möjligt.

Att låna ett bilslutsteg har jag oxå tänkt på, men vem vill låna ut sitt? Och vem har? Måste vara lätta att plocka bort från bilen.

Funderar på att köpa en växelriktare från classe, sen köra den dagen och sen lämna tillbaka dagen efter, frågan är om man kan köra på fyrkantsvåg till en förstärkare?

Tar bort min förra tråd och slår ihop allt till denna.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Kolla med Cramo, dom finns i örebro och hyr ut massor av saker. Kan ippa på att det kostar 2-300 per dygn för en mindre (1500-2000 watt) generator.

Känner du någon som har kontakter på räddningsverket eller en brandstation så kanske du kan få låna där.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Elverk finns att hyra på "Cramo the rental store" för ett par hundra kronor dygnet.

Här är cramos hemsida: http://www.cramo.se
Här kan du se var cramo finns: http://app.easy-mapper.com/EM_cgi/hsrun ... yout=first

Cramo finns i de flästa städer.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ringde cramo, de hade bara stpra maskiner inne, 1000w, utan ljuddämpning, låter inte för bra... De tog 450 pix.

Fick lite tips på andra ställen som kan ha, även på växelriktare.

Ska börja ringa på måndag.

Ska även höra med min pappas kompis på brandkåren, han borde ha något liknande, frågan är bara om de lånar ut.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fick tag på en, byggmaskiner i örebro, de tog 200:- för torsdag till måndag för en på 1000w och ljudisolerad.

Vi var tuffast bland alla, massa bra sommarmusik och en rökmaskin som iaf rökfyllde delar av gatan.

Men vad ljudet förvinner när man är utomhus, min 200w:s och 4 kanaler räckte knappt. Iofs lite mindre högtalare...

Grymt skoj var det iaf.
Skriv svar