TomasL skrev: ↑11 maj 2022, 10:12:06
Det kan i vissa lägen, med dålig design vara problem med att få en 32kHz oscillator att starta och svänga korrekt, oavsett vilken processor man använder och oavsett fabrikat.
Om du inte läst denna, så gör det:
https://www.st.com/resource/en/applicat ... ronics.pdf
Det kan vara vettigt att läsa andra tillverkares AN också, då det kan finnas råd i dessa som ST inte tar upp.
Jag har läst denna flera hundra gånger
Tommy1208 skrev: ↑11 maj 2022, 12:00:12
DanielM skrev: ↑10 maj 2022, 21:46:32
Jag kan använda en oscillator, men databladet pekar på kristall och då följer jag databladets rekommendationer.
Jag säger inte att inte följa rekommendationer, men , i vissa fall så databladet som säger att man inte behöver kristall. Men i ditt fall om du ska använda RTC så du behöver kristall.
Här är mina kretsschema och PCB.
STM32F10XCXT6 .png
LQFP48-PCB.png
Resonatorn är AWSCR-8.00CELA-C33-T3
Kristallen är MC-14632.7680KA-A5
Båda är orginala... köpte på mouser.se
Jag säger en gång till, mitt PCB är inte perfekt, har inte oscilloskop, men kretsen funkar som fan
Idag bygger jag något annat PCB och jag gick med STM32F103T8U6. Samma serie fast med mindre I/O och behövs inte kristall. Bara resonator. Du får kika det om du vill.
OBS! Jag har ett par kristall och resonator kvar. Orginallt från mouser som jag sagt ifall du är intresserad jag bor i Linköping.
Okej. Låter bra att det fungerar för dig

För mig funderar det också. Jag håller nu på att löda ytmonterat och lödigt konstant i flera dagar. Tröttsamt. Men jag har bra utrustning.
Jag har tillgång till väldigt dyr utrustning som jag löder med. SZ40 mikroskåp är väll det billigaste jag använder.
Jag beställer alltid från Mouser och jag har massa elkretsar.
En kompis dumpade massa ST-processorer från ett företag, i min hand, när han slutade.
1 styck MT9V034C12STM-DR CMOS kamera

4 stycken STM32F205, en vanlig enkel uC.
10 stycken STM32F051R8, vanliga enkla uC
1 styck Z8523L10VEG, något nätverks mollejox.