Jag har ett problem, nämligen att jag handlat på Biltema

Jag har köpt en solcellsregulator med tillhörande solpaneler, säkringar och annat krafs och byggt ihop ett solcellssystem här hemma. Panelerna levererar ström till en MPPT-regulator som laddar ett bilbatteri (i brist på annat) och strömmen använd sedan till att ladda powerbanks och driva kyl/frys vid strömavbrott.
Mellan batteri och last sitter en hemmabyggd lågspännings-cutoff som bryter strömmen om spänningen går under ett förinställt värde.
För att ett 12V-blybatteri ska hålla så länge som möjligt (batteriet har suttit i en ol' trusty Volvo S40 från 2005 som stått ute i sträng kyla och varit "dött" några gånger, ett under att det ens funkar

Det jag undrar över är vid "vilken 12,2V" det gäller. Om jag belastar batteriet med exempelvis 2A går spänningen ner, och om min lågspännings-cutoff-grej bryter vid 12,2V går spänningen upp direkt efter att lasten tagits bort från batteriet. Är det 12,2V under belastning som är gränsen, eller kan jag dra ur batteriet till, säg, 11,5V bara det går upp till över 12,2V efter att belastningen tagits bort?
Jag har redan försökt att fråga Biltema om det här, men som bekant kan de bara säga att det är dåligt att ladda ur ett batteri till 0V, eller något liknande intetsägande haha