Brev låde övervakare,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Brev låde övervakare,

Inlägg av squiz3r »

hej,

jag har nu gjort mitt första kopplings schema till en PIC processor. det är en PIC12F629.

Edit: jag menade en inverter & inte en invator som det står på bilden :oops:

http://www.laddaupp.nu/bild.asp?bild=Br ... 20vakt.JPG

det är en Brevlåde Vakt. den har en ir sensor (IO 0) och en ir diod (IO 1) som känner av om det är post i brevlådan. den har även an "huvodbrytare" (IO 2) som stänger av strömen till allt utom PIC.en. den kommer ligga i sleep läge också var tionde minut sätter den på "huvod brytaren" o kollar om det är nån post, om det är det så piper den till med Piezo summern (IO 3), o skickar sedan ut en IR signal (IO 4) till en annan pic inne i huset. den har en ledig plats kvar som man kan koppla in en motagare så att man kan skicka information inefrån till brevlådan.

kommer det att funka eller har jag gjort nått fel? hur långt når ir signalen på fri sikt?

TACK på förhand!
Senast redigerad av squiz3r 4 november 2006, 14:06:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

fixade till länken, hoppas det är ok.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tackså myck! :D hur lyckades du med det? jag satt i säkert en kvart men det blav samma resultat hela tiden...'

Edit: nu såg jag hur du hadde gjort
bearing

Inlägg av bearing »

Jag förstår inte riktigt vad kretsen "invator" ska göra. Annars tycker principen ser okej ut. Fast det blir lite jobbigt att förstå schemat när du ofta har positiv spänning längst ned i figuren och negativ längst upp.

EDIT: Jaha, inverterare, det är alltså en oscillator. Den måste väl också ha schmidt-trigger-ingång om den ska funka?
Du borde öka storleken på återkopplingsmotståndet, annars drar den mycket ström.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Fast det blir lite jobbigt att förstå schemat när du ofta har positiv spänning längst ned i figuren och negativ längst upp.
ja... det kanske jag inte skulle gjort... la det så för att det inte skulle bli så trasligt när man blir tvungen att göra 180' svängar på dem...
Jag förstår inte riktigt vad kretsen "invator" ska göra
vad jag har förståt så är det inte så jätte lätt att göra ett freqout komando på en pic (i assembler) så därför gör jag en krets med en invator (eller hur det nu stavas) som skapar freqvensen till dioderna (38khz o 36khz) så att det bara är att göra IO på picen hög när man ska skicka en signal.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag menade en inverter.. jag ändrar det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller inverterare som det kallas på svenska. :)

Kul idé. Jag har funderat på en liknande grejj, fast som skickar SMS när man fått post.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det hadde ju vatt enu roligare.. fast det kostar pengar :( . jag hadde tänkt att sätta ett litet vindkraftverk o en solpanel på den, samt en 6v blyackumolator.
bearing

Inlägg av bearing »

Har nog fel angående schmitt-triggern, det är nog alltid en hysteres på logikkretsarna, så det funkar förmodligen med alla inverterare. Sorry.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

schmitt-triggern
??? :roll:

hysteres
??? :roll:

Jag är inget geni på IC kretsar
bearing

Inlägg av bearing »

Ledsen att jag rörde till det i onödan.

schmitt-trigger-ingång i princip:
Ingången har fasta nivåer för hög resp. låg signal. Om spänningen på ingången går över t.ex. 3,7 V räknas den som hög. Om spänningen på ingången sedan sjunker under 3,7 räknas den fortfarande som hög ända tills spänningen blir lägre än t.ex. 1,3 V.
Har ingångsspänningen passerat under 1,3 V räknas den på på samma sätt låg efter detta även fast spänningen stiger över 1,3 V (men under 3,7 V).
Hysteresen är skillnaden, 3,7 - 1,3 = 2,4 V.

Det måste vara hysteres om oscillatorn i ditt schema ska funka. Kondingen laddas till 3,7 V - utgången blir låg - kondingen laddas ur till 1,3 V - utgången blir hög. Om utgången skulle bli hög direkt då ingången sjunker under 3,7 V skulle frekvensen bli väldigt hög och inte stabil p.g.a av brus och störningar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok :oops: ... nu känner jag mig riktigt trög, o känns som jag iriterar alla.
jag hänger med så långt så jag förstår va hysteres är...
oscillatorn i mitt schema? det fins ju olika sorters inventerare, vissa gör så men standard moddelen gör väll inte så?
schmitt trigger? e det inventeraren? :oops:

edit: är det en sån här: 74ACT14/TI (på elfa)
bearing

Inlägg av bearing »

Kretsen har förmodligen schmitt-trigger på ingången, http://www.interfacebus.com/voltage_threshold.html

Det blir en oscillator ("An electronic circuit that generates a specific tone or frequency.") när du kopplar ett motstånd från utgången på inverteraren till ingången som har en kondensator till jord.

Det tar en stund för kondensatorn att laddas upp de där 2,4 volten som är hysteresen, sen tar det lika lång tid för den att laddas ur. Den kommer hela tiden omväxlande laddas upp/laddas ur eftersom utgången växlar mellan 0/5 V varje gång spänningen över kondensatorn passerar 1,3/3,7 V.

Jag vet inte vad som skiljer 04 med 14 eftersom både borde ha hysteres.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

nu börjar jag förstå lite mer :D
, ju större motstånd jag har ju långsamare freqvens blir det, och samma med kondensatorn.
men tror du att det ska va med eller utan schmitt triger? det borde väll va utan? 04-klassen på elfa är utan o 14-klassen är med.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att göra en oscillator på det vis är det essentiellt att det är ett schmitt-trigger ingångssteg!
Skriv svar