Vilket material/tråd är mest värmetåligt?
Skall göra en avskiljare till en elkomponent som sitter konstigt nog på bilens insug har, vill gärna vara på den säkra sidan.
Finns det någonting som är "prisvärt" och håller uppåt 600 grader eller är det bara att drömma vidare?
Det handlar alltså om tråd till 3D-skrivare? Om vi säger att det fanns, har du då en skrivare som kan skriva ut med temperatur långt över 600 grader? Du får undvika aluminium i hotenden, eftersom den då kommer smälta innan plasten
Den har iofs bra luft tillförsel. Handlar om en saab 93 från 2003, ren banbil. Själva styrenheten (ECU) Sitter bokstavligt talat rakt på insuget.
Det stämmer den blir nog inte varmare än 100 +- men tänker att en varm sommardag så är det en svarthuv utan värmeisolering på ovansidan också så den är rätt "kapslad".
Annars får man väl försöka dra om kablaget och flytta ECU:n
Ah!
Vi labbar mycket med PEEK på jobbet och har aldrig riktigt satt mig in i vad som krävs.
Hör bara att det är ett magiskt supermaterial som är svaret på allt. Typ.
Fortran skrev: ↑11 maj 2022, 20:16:16
Ah!
Vi labbar mycket med PEEK på jobbet och har aldrig riktigt satt mig in i vad som krävs.
Hör bara att det är ett magiskt supermaterial som är svaret på allt. Typ.
försökte använda just den plasten som slides på snöskotern men två stavar 25x25x1250 mm skulle kosta 15kkr...
så det blev inget...
det är inte säkert att det är dyrt i sig men saknar konkurrens i värmetålighet så då kan de ta vilket pris som helst.
Fortran skrev: ↑11 maj 2022, 20:16:16
Ah!
Vi labbar mycket med PEEK på jobbet och har aldrig riktigt satt mig in i vad som krävs.
Hör bara att det är ett magiskt supermaterial som är svaret på allt. Typ.
försökte använda just den plasten som slides på snöskotern men två stavar 25x25x1250 mm skulle kosta 15kkr...
så det blev inget...
det är inte säkert att det är dyrt i sig men saknar konkurrens i värmetålighet så då kan de ta vilket pris som helst.
Du kommer väldigt långt med att bara sätta en avskärmande plåt mellan ECU och motorkropp på en 93:a.Visst kommer bultarna leda över lite värmen men det kommer vara försumbart jämfört med värmen ECU:n utsätts för utan en avskärmning.
Annars finns det ju filament för att göra gjutmodeller. Tänker man till lite så kan man väl också 3D-printa gjutformar
för gips så att man kan gjuta en flerdelad gjutform. Aluminium kan man smälta i en spann träkol.
25643215-origpic-25eb9e-3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.