Problem med innerbelysningsdimmer från biltema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danneboy

Problem med innerbelysningsdimmer från biltema

Inlägg av danneboy »

Hejsan alla! =)

Tänkte höra med er proffs vad som hänt med min lilla krets jag köpte på biltema för ett år sen kanske. Det är en fördröjningskrets för innerbelysningen för ni som inte vet =)

Den har slutat funka för ett tag sen så idag tog jag bort den från bilen för att kolla vad felet var.

Bild
Större bild

Bild
Större bild

Som ni ser så har det blivit varmt där på ett ställe.. Lödtennet har t.o.m smält på ena sidan. Är det här något vanligt fel på dom här? Har jag lyckats få kortslutning utanför kretskortet eller är det bara dålig kvalite på komponenterna?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ut som om det blivit "nästan-kortis", dvs strömrusning.
Kan möjligen vara en transistor och/eller kondensatorn som sagt upp sig från jobbet.
danneboy

Inlägg av danneboy »

Det jag egentligen vill ha fram är: Kan jag bara köpa en ny utan att den ska gå sönder på liknande sätt lr ska jag försöka fixa fram eget schema å bygga efter? Är ju en härlig lyxkänsla med en timer/dimmer =)

Vad är det som har gjort att det blivit en "strömrusning"?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du lött om sladdarna och kollat om den fungerar?

"Kan jag bara köpa en ny utan att den ska gå sönder på liknande sätt lr ska jag försöka fixa fram eget schema å bygga efter?"

Det beror på vad som orsakade felet. Är det helt enkelt en komponent eller lödning som var dålig så kan både en ny och hemmabyggt fungera utmärkt.

Det som orsakade strömrusningen (om det nu blivit en sådan) kan bero på att en komponent gått sönder. (Antingen pga underdimensionerad konstruktion, något yttre fel eller att komponenten redan var dålig från början.)

Annars kan det vara anslutningsladdarna som fått kontakt med varandra = kortslutning och då har troligen komponenterna överlevt.
Skriv svar