Nybörjar fråga
Nu har jag fixat några halv taskiga bilder på kretsen, men jag har tyvärr ingen stans att lägga bilderna. Någon som vet var man kan uploada enkelt?
Det funkar fortfarande inte men det beror nog på att något är felkopplat. Jag ska försöka få tag på ett experiment kort så jag kan följa schemat lite lättare, någon som har tips på vad man gör om man inte har ett kort? Jag kom ju på ideen med en bit kartong men tänkte att någon har haft slut på kort och tagit något annat provisoriskt? Jaja annars får jag la vänta till jag fixar ett experiment kort..
Det funkar fortfarande inte men det beror nog på att något är felkopplat. Jag ska försöka få tag på ett experiment kort så jag kan följa schemat lite lättare, någon som har tips på vad man gör om man inte har ett kort? Jag kom ju på ideen med en bit kartong men tänkte att någon har haft slut på kort och tagit något annat provisoriskt? Jaja annars får jag la vänta till jag fixar ett experiment kort..
Okej tack för svaren men nu får jag fundera, jag tror jag tar en trä planka och sätter fast allt som RDX sa eller får farsan till att köpa ett experiment kort idag... Jag fattar vad ni menar med att de är felvända men jag har för mig att jag kollade på elfas info om varje sak och kollade vilka som var vilka ben. När jag sätter det på trä skvian eller kortet så ska jag dubbel kolla benen, transistorn är det som jag tycker är svårt iom att de mellersta benet sitter lite framför de andra men tillbacka böjt, så det är inte lätt att se vilket som är vad på den, tycker jag iaf.
På transistorn sitter det mellersta benet lite b a k o m de andra.
Plana sidan framåt och benen nedåt --> cbe
Testa utan datorn, koppla ett 9V batteri till D-subben 7 (+ )resp 5 (-)
Nu ska lysdioden flimra när du riktar en fjärrkontroll mot den.
Poängen är att datorn kanske inte ger tillräcklig spänning för att driva mottagaren.
Plana sidan framåt och benen nedåt --> cbe
Testa utan datorn, koppla ett 9V batteri till D-subben 7 (+ )resp 5 (-)
Nu ska lysdioden flimra när du riktar en fjärrkontroll mot den.
Poängen är att datorn kanske inte ger tillräcklig spänning för att driva mottagaren.
okej du har rätt me transistorn, tänkte lite fel, kollade inte riktigt rätt men jaja.
Jag har fått farsan min att köpa ett experiment kort på clasohlson idag. så nu ska jag sätta allt som schemat på http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp då SKA det ju funka.
En till fråga: Kan jag bränna sakerna ? Jag menar jag är ju inte bäst på att löda men jag har typ alltid kunnat ha fingret på kabeln jag löder så det har ju inte blivit jätte varmt, hur stor är chansen att jag har brännt något? Och vad är det som är känsligt, jo klart allt är lite känsligt men vad är extra känsligt.
Jag har fått farsan min att köpa ett experiment kort på clasohlson idag. så nu ska jag sätta allt som schemat på http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp då SKA det ju funka.
En till fråga: Kan jag bränna sakerna ? Jag menar jag är ju inte bäst på att löda men jag har typ alltid kunnat ha fingret på kabeln jag löder så det har ju inte blivit jätte varmt, hur stor är chansen att jag har brännt något? Och vad är det som är känsligt, jo klart allt är lite känsligt men vad är extra känsligt.
Aktiva komponenter (transistorer kretsar dioder m.m ) är mest känsliga för värme, ta en tång och håll i benet på komponenten så att inte värmen går direkt upp i komponenten utan avleds i tången.
Träna på att löda snabbt, börja med lite blanktråd så slipper du elda upp en massa komponenter.
Monterar du komponenterna fel och kopplar på spänningen är det stor risk att du förstör dom.
Träna på att löda snabbt, börja med lite blanktråd så slipper du elda upp en massa komponenter.
Monterar du komponenterna fel och kopplar på spänningen är det stor risk att du förstör dom.
okej, i och med att jag har provat den i COM porten, så måste den ju ha fått ström, men den fungerar inte som den ska så då finns det en chans att jag förstört komponenterna? De kostar ändå inte mer än ca 50kr eller något så det är ju inte så farligt om man vill ha fler. Runt klockan 18.00 får jag mitt kort idag, då ska jag fixa allt helt rätt om jag kan, det är lite lättare med ett experiment kort än en kartong bit 

ok, jag har upptäckt en klantig sak av mig, först kollade jag på en ritning där de använde lysdioden grejen, och sen när jag kollade på en annan ritning med bilder där de inte använde lysdiod så tänkte jag att jag för enkelhetens skull börjar med den "lättare" versionen, så då tog jag alla saker och satte fast på mitt experiment kort och provade, men nej då det funkar ju inte, problemet var att deras spännings omvandlare såg exact ut som min transistor. Och min spänningsomvanldare såg helt annorlunda ut. Jag ska åka till elfa och köpa sakerna som står på den lätta ritningen snart, då får jag iaf precis det som de använde och då bara måste det ju funka.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!