Elektronisk termostat för vattenburna element?.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Elektronisk termostat för vattenburna element?.

Inlägg av Fagge »

Någon som har en sådan enhet (Conrads termostat) & kanske har kikat efter på hur den är uppbyggd?.
Frågan är hur dom har löst den mekaniska biten, eftersom det krävs ju en hel del kraft för att skjuta in stiftet i radiatorerna.
Frågan är också om det verkligen blir billigare å bygga än å köpa, om man nu skulle vilja ha ett sådant system.
Å andra sidan behöver dom inte vara radiostyrda, vilket annars är en dyr bit för oss hemma pulare
Idér någon?.

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Äger inte en sådan här själv men en gissning angående den mekaniska biten är väl helt enkelt att det är en hög utväxling på vad som än styr termostaten. Då behövs det ju inte heller någon kraftig motor vilket nog även gör det lite tystare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har inte haft att göra med precis den, men med andra ställdon för element. I dem har det varit vax(?) kroppar som värmts upp och då svält och då påverkat stiftet. Altså inga motorer alls.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har sett två varianter, en med motor och en med vaxtermostat som är isolerad och har ett effektmotstånd i som regulatorn värmer

skulle jag själv göra något likanande skulle jag behålla befintliga termostarer och satt ett lagom effektmotstånd under termostaten, ställt in termostaten på aninegn hög temperatur och sedan låtit regulatorn sänka temperaturern med genom att värma upp termostaten någon grad, lätt att göra nattsänkning på samma sätt
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mmm, det är ju ett sätt
Aja ska nog testa denna modellen, är ju inte så blodigt med 460kr.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hoppas att du kan ge en rapport om hur bra eller dåligt den fungerar.

Fråga, har någon tillgång till ett schema på en rumstermostat EVR-ET till en EVR-C reglercentral?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Såja, nu kör jag nedervåningens element med såna termostater, & det finns väll inget speciellt å tillägga egentligen. Dom gör sitt jobb med dag & natt temperaturer / upp till 2 olika program om dagen, & har koll på helger år mm, precis som det utlovas.
Tanken med dessa i mitt fall är att jag ska kunna ha lite varmare på övervåningen på morgonen, eftersom acctanken inte klarar hålla uppe värmen mer än ca 6 timmar vid -10grader. Så kan man snåla in på värmen på nedervåningen på natten & lyckas vakna utan att isbjörnarna står & hoppar på mig så är det ju guld värt. & under dom tiderna som man normalt eldar i pannan så ser termostaterna till att hålla lite högre temp än vanligt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du vet inte hur regleringen i sig gick till om det var på ett mekaniskt sätt eller någonting annat?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo det är en motor som reglerar.
Axeln som ska trycka in stiftet är gängad, så när man snurrar på den så åker den antingen in eller ut från höljet . & ute på änden av den axeln så sitter det ett stort kugghjul. & vid sidan om så sticker motoraxeln ut med sitt lilla kugghjul, så det blir en ordentlig ut växling.
Skriv svar