Ändra noggrannheten på en termostat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
whynot

Ändra noggrannheten på en termostat.

Inlägg av whynot »

Har en termostat från Clas ohlson som har en noggrannhet på +/-0,5° skulle vilja ha 0,5° Är det svårt att ändra så man får det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ändra från 0,5º noggrannhet till 0,5º noggrannhet? Det är inte svårt att ordna. Det är ju redan klart.. :)
whynot

Inlägg av whynot »

Förstod att jag skulle missuppfattas. +/- 0,5° och 0,5° är inte samma sak tycker jag. +/- 0,5° blir väl 1°?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att dubbla noggrannheten är är vad du vill och ja, det är svårt, det är liksom att börja om igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

whynot: Sorry, jag missförstod dig. :)

Hur som helst så blir det knepigt. Termometern är ju inte byggd för att kunna mäta noggrannare, så precis som Icecap skrev så får man i princip börja om från början.

Jag läste ett stort termometer-test för en tid sedan och de kom fram till att alla digital-termometrar visar fel på 1-2 grader. Däremot är det inte alla som skriver det i specifikationen för termometern.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sen är det en annan sak som kan ställa till det: vad är "exakt"?

Allt beror ju på vad man ska mäta, att mäta "exakt" lufttemperatur är mycket svårt (fråga en meteorolog om att mäta lufttemperatur), vätska är lite lättare osv.
whynot

Inlägg av whynot »

Har en annan termostat, har faktiskt 2 stycken som slår på 0,5° har en digitaltermometer bredvid där jag ser temperaturen. Ser då att termostaten slår på 0,5° mellan till o från, men den nya är på +/-0,5° och det är inte så bra. Är kanske bara o försöka leta rätt på en som är på 0.5° enklast så.
Tänkte bara om det var något mostånd t.ex man kunde lägga till ingen aning vad som ställer noggrannheten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man ställer inte nogrannheten. Man bygger den så bra man tycker att den behöver vara och då blir det den nogranheten. Sämre prylar sämre nogranhet. Varför skulle man vilja ställa upp missvisningen? För att vara tydlig är det bäst att säga att det inte har med upplösningen att göra. Någon jag hörde trodde att sista siffran kunde variera tre steg, helt enkelt. Men vissa instrumet kan man lita på allt som syns. På andra kan sista siffran vara helt upp åt väggarna fel. Tex. en digitaltermometer som har en missvisning på 1° men visar tiodeler..
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ge inte upp så lätt, öppna den och ta en bild i alla fall :)

Med lite tur sitter ett motstånd mellan + och minusingången på en komparator (t ex LM339), som sätter hysteresen (skillnaden mellan till- och frånslag). Och kanske en kalibreringspotentiometer.

Hittade en länk på vad jag menar "Electronic Thermostat and Relay Circuit":
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page2.htm
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Sen kanske man ska betänka att det finns olika sorters fel också.
Olinjära och linjära fel. De olinjära beter sig lite hur som helst och är svåra att göra något åt. De linjära felen visar sig i att du får något som följer ekvationen y = ax + b (y visat värde, x riktigt värde, a och b konstanter).

Poängen är att båda dessa fel ska rymmas inom dina ±0.5°C. (För jag antar att vi pratar Celsius, är det vinkel så blir det ju annorlunda och då har du nog lurat de flesta.)
Har du bra mätutrustning så kan du kalibrera bort de linjära felen och få en bättre noggrannhet.

EDIT:
Eftersom det ofta är så att de linjära felen är större än de olinjära felen så kan man i vissa fall få ganska mycket bättre noggrannhet.

Sen är det ju så att din termometer är sådan att när man tillverkat 10000 stycken så ska nästan alla uppfylla specen. För att inte pilla i alla enheter så sätter man en lagom felmarginal. Det betyder ju inte att de enskilda enheterna kan ha bättre spec.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

whynot skrev:Förstod att jag skulle missuppfattas. +/- 0,5° och 0,5° är inte samma sak tycker jag. +/- 0,5° blir väl 1°?
Nej det är inte samma sak.
En onogranhet om +/- 0,5° betyder att den visar mellan 0,5° för lite och 0,5° för mycket.
En onogranhet om 0,5° betyder att den visar 0,5° för mycket.
Detsamma gäller termostater.
Misstänker att du menar +/- 0,25 K onogranhet
Nu är detta i princip av akademiskt intresse då du i princip inte, om du inte har tillgång till väldigt avancerad utrustning kan mäta upp temperaturer med mindre onogranhet än +/- 1K.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var precis därför som jag missförstod Whynot. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ser då att termostaten slår på 0,5° mellan till o från, men den nya är på +/-0,5° och det är inte så bra
Är det inte det som kallas hysteres som du är ute efter? DVS skillnaden mellan till-och-från-slag. Och det är inte samma sak som noggrannheten hos en termometer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst ser det ut som att det är hysteresen han är ute efter, om man läser lite nogrannare. Om man skriver hela ord eller använder vedertagan tecken "&" så är det lättare att fatta.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

danei> amen
Skriv svar