Perrx: Synd att jag inte har så nya AoE-tidningar. Du råkar inte ha en scanner?
Ulf: Kul idé!
Millox: Ah, just det. En spiral blir bättre. Tänkte inte på att varje kopparbana skulle ta ut den andras magnet-flöde på vägen tillbaka.
Det kan bli en ganska stor induktans, nackdelen är ju att spänningen minskar, men med en bra förstärkarkoppling så går det nog bra.
SvenPon: Hur tömmer man behållaren?
Hyr in en polska som sköter det dagligen. Millox hjälpte mig att spåna
Tycker fortfarande att flottör är intressant.
Men nu kopplar jag flottören direkt via en
vagga(gungbräda för Er yngre så Ni också förstår) på en potentiometeraxeln.
En gungbräda (eller "vagga" på de äldre forummedlemmarnas språk) kopplad till en potentiometer-axel. Låter ju onekligen intressant. Kan du inte ladda upp en skiss?
Regnmätare brukar vara placerade utomhus. Kan det påverka en potentiometer?
Eller är den för simpel? Möjligtvis kan man kanske förbättra den genom att sätta foliebitarna i en V-form så att en droppe kan rinna ner i mitten och därmed inte behöver träffa precis mitt i gapet för att aktivera sensorn.
Annars kanske nån form av piezoelektronik duger? Jag googlade lite och hittade bland annat det här förslaget
idiotdeas alternativ - nu även med pedagogiska färger!
Det fungerar (eller inte, det är väl det som är frågan) så att vattnet samlas upp i en tratt och rinner ner genom ett smalt "munstycke" som gör att det droppar på endast ett ställe. Sedan har man justerat in 2 ledare (silver/guld?) så att dropparna faller på dem. Om man har en spänning över dem kan man mäta upp strömmen. Går det en ström regnar det.
"Burken" man lägger allt i skall förstås ha ett hål i botten så att den inte samlar upp vatten, tänkte inte på det när jag ritade.
SvenPon: Du har halvrätt. Enligt min idé är det inte resistansen som mäts, utan induktansen. Det blir dock problem med den lösningen eftersom det man ska mäta varierar mellan 1 och 1.000001 gånger en faktor så det kan bli svårt. Man vet ju dock inte innan man provat.
Använder man däremot en kapacitiv mätningsmetod är det lugnt eftersom vatten har eps på 81 och luft 1, så det är en skillnad som är klart mätbar.
Vilken metod man ska välja beror helt klart på hur lång tid man kan vänta mellan att det börjar regna och att man mäter att regnet börjat. På flottör- eller vipparmsmetoderna kan det lätt dröja en 10 till 20 minuter innan man registrerar att det börjar regna, medan man med en kapacitiv avläsning endast behöver nån droppe.
På flottör- eller vipparmsmetoderna kan det lätt dröja en 10 till 20 minuter
innan man registrerar att det börjar regna,
medan man med en kapacitiv avläsning endast behöver nån droppe.
mmm... Vi kan kanske kombinera båda metoderna.
Vet inte exakt hur du tänker med kapacitans, men jag ser en oscillator
koppling och pulsräkning. Eller ?
Det beror ju på hur Vi gör kärlets öppning.Genom att dimmensionera rätt
kan Vi börja registrera redan efter 1 mm.
Sedan har jag ytterliggare ett förslag,när det översta tungelementet kopplat
tömmer Vi kärlet via en magnetventil i botten till ett grövre kärl under.Osv.
Kul att spåna
DS
Senast redigerad av SvenPon 10 november 2006, 14:46:07, redigerad totalt 2 gånger.
Ulf: en droppas storlek (volym) är ganska konstant men den exakta storleken beror på storleken på röret den kommer ifrån. Den regnmätare jag har liggande har 100 droppar per mm regn men det beror ju också på storleken av insamlingsytan.
Säg att du har ett stort rör som ger de största droppar.... men samtidig en skitstor insamlingsyta, då får du ju en upplösning som heter duga.
Så fixa ett lite rör, bygg avkänningen och se hur många droppar(L, sedan kan du planera uppsamlingsytan efter önskat upplösning.
Icecap: Jag vet, det jag menar är att det beror på vad du ska använda den till.
Om du tex ska styra sufletten till din svindyra sportbil med mockaklädsel så vill du inte att det ska ha regnat 1mm innan den fäller upp sufletten (Kanske dåligt exempel, för är den svindyr så borde det funka). Men ska du mäta hur mycket regn det har kommit så räcker det med en upplösning på kanske 0,5 eller 1 mm. Å andra sidan mäter du, så vill du förmodligen inte att den ska balla ur vid en riktig dtörtdkur med 120mm på en timme.
1mm verkar ju inte så mycket, men kasta en öppnad mjölkliter i golvet, då är det väldans mycket att torka upp... .