3 fas motor blir varm
3 fas motor blir varm
Räddade en 3 fas motor från skrotbingen på jobbet. Vad jag vet så var den i princip oanvänd.
Har inte superkoll på 3 fas motorer, men enligt märkskylten så är den på 690V och 60Hz vilket för mig känns annorlunda.
Tänker att den borde fungera fint med 50Hz, fast med ett något lägre varvtal.
Har testkört den i tomme i ca 20 minuter, uppmätt varvtal ca 1480 rpm.
Fas strömmen ligger på ca 1,3A på samtliga faser.
Det som oroar mig är att utgående axel blir väldigt varm, mätte tempen till 85 grader efter 20 min drift i tomme.
Själva huset blir knappt ljummet.
Är det normalt, eller går motorn varm för att den inte är anpassad för 50Hz?
Har inte märkt några missljud, går väldigt tyst.
Den låg ute ett par veckor innan jag räddade den, så vatten kanske har trängt in i lagret...
Har inte superkoll på 3 fas motorer, men enligt märkskylten så är den på 690V och 60Hz vilket för mig känns annorlunda.
Tänker att den borde fungera fint med 50Hz, fast med ett något lägre varvtal.
Har testkört den i tomme i ca 20 minuter, uppmätt varvtal ca 1480 rpm.
Fas strömmen ligger på ca 1,3A på samtliga faser.
Det som oroar mig är att utgående axel blir väldigt varm, mätte tempen till 85 grader efter 20 min drift i tomme.
Själva huset blir knappt ljummet.
Är det normalt, eller går motorn varm för att den inte är anpassad för 50Hz?
Har inte märkt några missljud, går väldigt tyst.
Den låg ute ett par veckor innan jag räddade den, så vatten kanske har trängt in i lagret...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3 fas motor blir varm
Märkskylten säger 690V D-kopplad, så det är möjligt att du inte kan köra denna motor utan frerkvensomformare.
Den kan bli överhettad då den får för låg spänning, och då bör du köra den på 34Hz, och får då 1000 rpm.
Den kan bli överhettad då den får för låg spänning, och då bör du köra den på 34Hz, och får då 1000 rpm.
Re: 3 fas motor blir varm
Ahhh 690V D! Har gjort en tankevurpa.
När jag såg siffran 690V så tänkte jag att det var en 690V-Y/400V-D motor.
Men det står ju klart och tydligt när man läser skylten att så inte är fallet.
Den får nog åka tillbaka till skrotbingen, att skaffa en frekvensare blir nog dyrare/krångligare än att skaffa en motor som är anpassad för 400V.
Blir fundersam i vilken applikation en sådan här motor används i? offshore?
När jag såg siffran 690V så tänkte jag att det var en 690V-Y/400V-D motor.
Men det står ju klart och tydligt när man läser skylten att så inte är fallet.
Den får nog åka tillbaka till skrotbingen, att skaffa en frekvensare blir nog dyrare/krångligare än att skaffa en motor som är anpassad för 400V.
Blir fundersam i vilken applikation en sådan här motor används i? offshore?
Re: 3 fas motor blir varm
Beror gelt och hållet på motorkonstruktion.
Sedan är det ju lite skillnad på 400/500V jämfört med 400/700V.
Sedan är det ju lite skillnad på 400/500V jämfört med 400/700V.
Re: 3 fas motor blir varm
tvivlar på att den blir så varm med för låg spänning helt obelastad,
tror mera på kortslutning i rotorn e.d.
e.v. lagerfel borde göra att den är tungsnurrad för hand.
tror mera på kortslutning i rotorn e.d.
e.v. lagerfel borde göra att den är tungsnurrad för hand.
Re: 3 fas motor blir varm
Körde motorn en kort stund, temperaturen steg ganska snabbt till 50 grader på inre delen av utgående axel.
Skruvade bort gaveln, och kunde konstatera att lagret såg fint ut och löpte lätt och var inte ens ljummet.
Axeln bakom lagret inkl. rotorn var inte heller varmt.
Tror att det är friktionen från axeltätningen som skapade värmen, polerade till axeln och lade på nytt fett och nu håller det sig åtminstone under 60 grader.
Det förändrar väl inget egentligen, det är fortfarande en 690V D motor
Vad är det egentligen som händer när man kör med för låg spänning? tappar en tredjedel av momentet?
Skruvade bort gaveln, och kunde konstatera att lagret såg fint ut och löpte lätt och var inte ens ljummet.
Axeln bakom lagret inkl. rotorn var inte heller varmt.
Tror att det är friktionen från axeltätningen som skapade värmen, polerade till axeln och lade på nytt fett och nu håller det sig åtminstone under 60 grader.
Det förändrar väl inget egentligen, det är fortfarande en 690V D motor

Vad är det egentligen som händer när man kör med för låg spänning? tappar en tredjedel av momentet?
Re: 3 fas motor blir varm
Nja, vridmomentet är ju baserat på effekten, dvs spänning och ström.
Så du behöver mäta effekten, och det är den aktiva effekten som gäller.
Så du behöver mäta effekten, och det är den aktiva effekten som gäller.
Re: 3 fas motor blir varm
>60Hz vilket för mig känns annorlunda
Denna skillnad har inte diskuteras.
Förlusterna i järnkärnor ( värmeutveckling ) ändras med kvadraten på frekvens ändringen.
En järnkärna för 60Hz är mindre än 50Hz järnkärna.
Denna skillnad har inte diskuteras.
Förlusterna i järnkärnor ( värmeutveckling ) ändras med kvadraten på frekvens ändringen.
En järnkärna för 60Hz är mindre än 50Hz järnkärna.
Re: 3 fas motor blir varm
Troligen kommer den från något fartyg.
Spänning o frekvens ringer någonstans i bakhuvudet för fartyg.
Har googlat runt lite grand, 690V 60Hz är inte helt ovanligt på fartyg.
Spänning o frekvens ringer någonstans i bakhuvudet för fartyg.
Har googlat runt lite grand, 690V 60Hz är inte helt ovanligt på fartyg.
-
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: 3 fas motor blir varm
Som jag ser det, det enda du kan använda den till är att skicka den på skroten, eller bygga dig en roterande omformare, om du kör den runt 1900rpm med en annan elmotor, slänger på en kondensatorbank på den, så kan du få en liten generator för 690/1200V, vad man nu skall använda en sådan till


