Mjukstart åt en toroidtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?

Inlägg av DennisCA »

OK men ska fundera på de här med DC sidan då, om en LM317 krets kan va ett alternativ.

Jag tittar på begagande vridtrafos först och främst, jag har läst lite på nätet som folk som köper billiga vridtrafos, dom verkar gå sönder, håller inte vad dom lovar.... Så jag blev lite skeptisk till billighetsvarianterna på ebay.

Åsikter om nån av dessa, är det något man bör fundera på om man köper begagnat, jag har ju större tilltro till kvalitén på nåt gammalt, DDR grejer har jag positiva erfarenheter av.

DDR 0-220V https://www.ebay.de/itm/185345642680
Philips 0-260V https://www.ebay.de/itm/185345642692?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En annan variant för att få en varierbar växelspänning är att använda en lämplig "dimmer" före en lämplig trafo.
Har för mig att Elektor hade ett sånt projekt en gång i tiden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fasvinkelstyrning "fungerar" men är en utmärkt metod att störa ut elektroniken som man vill använda spänningskällan till.

Gör inte det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Går att filtrera.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Denna modell såg intressant ut för 30€, frågan är om skicket, man vet aldrig med begagnat. Jag noterar den ser ut att ha hjul istället för en borste.

Bild

Bild

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 25 mars 2022, 08:54:45 [Apparatsäkringar skall väl skydda mot fel i alla delar av apparaten? Även huvudbrytaren.
För att byta den säkringen krävs bryt/lås dvs man drar ut sladden.
Det stämmer, säkringen och huvudströmbrytaren (om den används som frånskiljare) ska sitta så nära inkommande nätspänning som möjligt, särskilt om det är skyddsjordade grejer.

Det är ju livsfarligt om det är en massa spänningsförande ledningar inuti trots att man slagit av strömbrytaren.

Visst, att dra ur sladden är säkrare, men om en brytare är märkt med O (och I) så ska den i princip göra hela apparaten spänningslös (allpolig brytning). Annars får man använda en brytare med standby-symbol.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

DennisCa, för 30€ så är det nog ett bra fynd.

Rullen ser hel ut och om detär kontakt hela vägen på lindningen är det bra.

Skulle inte tveka.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Inte jag heller. Det kryper litet i skinnet att se den naken på den noppriga betongen, men har den bara satts ned varsamt skall det vara OK. Som rikki sade, är det bara kontinuitet i lindningen är det ett klipp.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Som jag gissade, blev 65€ med frakt. Hade på känn frakten skulle kosta mera än själva grejen... Ändå billigare än de andra jag listade ovanför. Väl bara å bita ihop, tror inte jag får det nå billigare ändå.
rikkitikkitavi

65 Euro är inte mycket för en 4A vridtrafo. ser dock ut som det varit lite korrosion ngnstans med det blågröna. Men det går att rengöra. slipa INTE den planslipade kopparlindningen där hjulet snurrar.

Första gången du startar den bör du ha en lampa mellan
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Kanske en uppgift för lite Deoxit och en tandborste eller bomullstops.
rikkitikkitavi

För övrigt verkar de blåa kablarna gå till ändan på lindningen. Nu står det 220V men den klarar säkert 230VAC utan problem. Så ansluter du det där så får du ut max 230V.
Den är ju märkt så också, det är ingen "överlindning" , dvs man ansluter 230VAC längre in på lindningarna.
Det står också "Betriebsart DB" vilket betyder "driftsform- kontinuerlig" , DB står får Dauerbetrieb, ordagrant varaktig drift.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag är inte hundra hur jag ska tydla de blå kablarna på bilden, först trodde jag dom gick till lindningarna, men nu undrar jag om dom bara ligger löst och sitter egentligen fast längre in.

Om man tar bort l ur URL:en till bilden får man den stora versionen

En sak jag gillar med imgur, man bara lägger till l i adressen för liten bild, eller h för medium bild.

En sak jag inte gillar, är hur en icke inline:ad imgur bild automatiskt kommer fram dock. Men det verkar va forumets mjukvara.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Kollat på LM317 men det verkar som om det är under 40V man är begränsad till för input och den ger ut spänning upp till 37V. Jag hade hoppats på mera faktiskt. Blir nog att kolla alternativ, eller köra på originalet, murphy är ju ute ur bilden.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Vridtrafon kom idag. Den verkar ha ben som den står på, vet inte om det var avplockat för bilderna jag visat men tror inte det. Dom syntes bara inte. Men jag har kollat med multimeterna på några ställen och det ser ut som där har isoleringen fått en smäck. Jag tänker det går att reparera dock, med rätt sorts lack.
Skriv svar