DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Du skriver innan att det inte finns många tillverkare av plattvärmeväxlare.

Som jag ser det det har alfa laval en speciell serie för just vvx med gaser avsedda för kylteknik. Att man inte skulle kunna komma rätt nära vore konstigt i mina öron.

Jag tvivlar inte på din kunskap Tomas men din trovärdighet är lika med noll då det är uppenbart att din vilja o hjälpa till är lika med noll hos mig.

Snälla kan du inte respektera min önskan att slippa dina inlägg i denna tråd.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Krille Krokodil »

Utvecklingen sker här, det är Alfa Laval, SWEP och Danfoss som är ledande i världen.

Hos de andra tillverkarna ser det fortfarande ut att vara 25+ år gammal teknik så där är nog ingen annan i världen som har
lyckats bygga upp avancerad FoU ännu.

Vi gjorde några värmepumpar i Malmö men min arbetsgivare var en genigalning inom branschen som ensam utvecklade
värmeväxlare & beräkningsprogramvara. Vete fasiken om där är så många fler i världen som gör beräkningsprogramvara
om man inte kan komma att åt dessa drakarnas, det kräver ju lite spetskompetens & programmerare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Alfa Laval har runt någon miljon olika växlare, Inga är standard.
Jag som kund beräknar växlare, bestämmer mig för Typ/Familj (de har alla olika egenskaper), finns något hundratal att välja på, därefter bestämmer jag hur stora anslutningarna skall vara, väljer typ av platta och därefter antalet plattor.
När det gäller förångaren vill du ha ett visst minimitryckfall på köldmediasidan så den kan fungera som förångare och tillräckligt hög gashastighet, för att få med oljan, samtidigt vill du inte ha för högt tryckfall, eftersom det blir en kapacitetsreducerande faktor, samtidigt vill du ha så lågt tryckfall som möjligt på vattensidan.

Vissa typer av växlare, även om de är för tvåfsamedia är direkt olämpliga som förångare, eftersom man får väldigt ojämna flöden av köldmediet, vilket i sin tur kan få det otrevliga resultatet som partiella frysningar i delar av växlaren, alternativt att väldigt mycket oförångat köldmedia lämnar växlaren.
Om man dessutom använder HC-köldmedier, så blir det ett direkt dödsskott för kompressorn.
Om man använder HC-köldmedier, bör man använda en suggasväxlare som förångar det oförångade köldmediet som eventuellt kan komma ur förångaren, man bör då tillse att man har en total överhettning på ca 20-25K mätt vid kompressorn.
Sedan behöver man tillse att man har tillräckligt hög hetgasöverhettning, minst 20K är rekommenderat för HC-gaser.
Detta får med sig nackdelen att i vissa driftsfall blir hetgasväxlare för liten och vissa driftsfall för stor. Vilket kan få till följd att komressormotorn får för lite kylning och i slutändan kan kompressormotorn brinna upp.
I de maskiner jag designat, använde vi allt från 20 plattor i förångaren upp till runt 130 plattor (fler plattor är i regel inte lämpligt), allt beroende på applikation och effekt.

Tyvärr är det inte i dag riktigt så enkelt att som lekman få ihop en bra VP, dagens köldmedier är rätt svårjobbade jämfört med på den gamla goda Ozonförstörande tiden.

Det handlar för min del intom ovilja att hjälpa till, det är bara det att det är inte riktigt så enkelt att få till det.
Alfa Laval till exempel tillverkar i princip ingenting för lager, allt är kundspecat, förvisso det finns grossister och liknande som har ett antal växlare i lager, men det är egentligen inget man skulle vilja använda i en kylmaskin, framförallt inte som förångare.
Kondensorn är lättare, den måste bara vara tillräckligt stor, gärna lite större.

Sedan är nästa fråga, var skall du köpa dina växlare, du är hänvisad till de on-line butiker som säljer till privatpersoner, och de har i regel inga växlare avsedda för köldmedia, utan i regel enbart för vatten, samt att de i regel inte har några som helst data om dem.

Beträffande kompressoroljan, de allra flesta kompressorer är fyllda med Esterolja, vilken är direkt olämplig ihop med Kolväten, i dag är det enda fungerande alternativet PAG-olja, speciellt formulerad för HC-köldmedier.
Att byta olja på en helhermetisk kompressor är i princip omöjligt.
I stort sett samtliga kompressortillverkare säljer inte Helhermetiska kompressorer avsedda för HC utan att de får vara med att granska designen, undantaget kylskåpskompressorer. Semihermeter går att köpa, men det finns inga grossister som lagerför dem, utan de måste i princip alltid beställas från fabrik.
Standardkompressorer uppfyller inte kraven för brandfarliga köldmedier.

Beträffande programvaror, vissa kompressortillverkare har helt öppna program vissa inte, då behöver man en kod från deras OEM-avdelning för att låsa upp den till fullversion.
AlfaLavals programvara kan du endast få tillgång till om du är OEM-kund och den ALfas ansvariga säljare anser att du har tillräckligt stora kunskaper.
SWEPS och Danfoss programvara kan du, har jag för mig tanka ned, dock bara i Lite-utförande och då kan du inte beräkna 2-fasmedier.

Oavsett vilken tillverkares programvara så behöver man oftast en kortare utbildning, på några timmar eller så.

Men visst hittar du kompatibla komponenter och inte använder F-gaser, så kan jag ge dig råd.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av swapper »

Gällande frågan att få tag i grejer så har jag handlat en del "standard produkter" här: https://www.kaeltetechnik-shop.at/
T.ex. var inte kapilärrör så lätt att få tag på innan jag hittade den sidan.
Siktglas, Filtertork, Lod osv finns på den sidan.
Blev även en lite rejälare vaccum pump från dem.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av svanted »

TomasL skrev: 5 april 2022, 00:22:35 Alfa Laval har runt någon miljon olika växlare, Inga är standard.
Jag som kund beräknar växlare, bestämmer mig för Typ/Familj (de har alla olika egenskaper), finns något hundratal att välja på, därefter bestämmer jag hur stora anslutningarna skall vara, väljer typ av platta och därefter antalet plattor.
bra, det kan du hjälpa TS med...
När det gäller förångaren vill du ha ett visst minimitryckfall på köldmediasidan så den kan fungera som förångare och tillräckligt hög gashastighet, för att få med oljan, samtidigt vill du inte ha för högt tryckfall, eftersom det blir en kapacitetsreducerande faktor, samtidigt vill du ha så lågt tryckfall som möjligt på vattensidan.
och det åckså..
Vissa typer av växlare, även om de är för tvåfsamedia är direkt olämpliga som förångare, eftersom man får väldigt ojämna flöden av köldmediet, vilket i sin tur kan få det otrevliga resultatet som partiella frysningar i delar av växlaren, alternativt att väldigt mycket oförångat köldmedia lämnar växlaren.
bra, det kan du hjälpa TS med att hitaa rätt..

Om man dessutom använder HC-köldmedier, så blir det ett direkt dödsskott för kompressorn.
Om man använder HC-köldmedier, bör man använda en suggasväxlare som förångar det oförångade köldmediet som eventuellt kan komma ur förångaren, man bör då tillse att man har en total överhettning på ca 20-25K mätt vid kompressorn.
Sedan behöver man tillse att man har tillräckligt hög hetgasöverhettning, minst 20K är rekommenderat för HC-gaser.
Detta får med sig nackdelen att i vissa driftsfall blir hetgasväxlare för liten och vissa driftsfall för stor. Vilket kan få till följd att komressormotorn får för lite kylning och i slutändan kan kompressormotorn brinna upp.
I de maskiner jag designat, använde vi allt från 20 plattor i förångaren upp till runt 130 plattor (fler plattor är i regel inte lämpligt), allt beroende på applikation och effekt.

Tyvärr är det inte i dag riktigt så enkelt att som lekman få ihop en bra VP, dagens köldmedier är rätt svårjobbade jämfört med på den gamla goda Ozonförstörande tiden.
japp, men som tur är har vi superkunniga på forumet, läs dig, som kan bistå..
Det handlar för min del intom ovilja att hjälpa till, det är bara det att det är inte riktigt så enkelt att få till det.
nej men det kan du hjälpa TS med..
Alfa Laval till exempel tillverkar i princip ingenting för lager, allt är kundspecat, förvisso det finns grossister och liknande som har ett antal växlare i lager, men det är egentligen inget man skulle vilja använda i en kylmaskin, framförallt inte som förångare.
Kondensorn är lättare, den måste bara vara tillräckligt stor, gärna lite större.

Sedan är nästa fråga, var skall du köpa dina växlare, du är hänvisad till de on-line butiker som säljer till privatpersoner, och de har i regel inga växlare avsedda för köldmedia, utan i regel enbart för vatten, samt att de i regel inte har några som helst data om dem.
det kanske finns något proffs här som kan "Köpa ut" :)

Beträffande kompressoroljan, de allra flesta kompressorer är fyllda med Esterolja, vilken är direkt olämplig ihop med Kolväten, i dag är det enda fungerande alternativet PAG-olja, speciellt formulerad för HC-köldmedier.
Att byta olja på en helhermetisk kompressor är i princip omöjligt.
I stort sett samtliga kompressortillverkare säljer inte Helhermetiska kompressorer avsedda för HC utan att de får vara med att granska designen, undantaget kylskåpskompressorer. Semihermeter går att köpa, men det finns inga grossister som lagerför dem, utan de måste i princip alltid beställas från fabrik.
Standardkompressorer uppfyller inte kraven för brandfarliga köldmedier.

Beträffande programvaror, vissa kompressortillverkare har helt öppna program vissa inte, då behöver man en kod från deras OEM-avdelning för att låsa upp den till fullversion.
AlfaLavals programvara kan du endast få tillgång till om du är OEM-kund och den ALfas ansvariga säljare anser att du har tillräckligt stora kunskaper.
SWEPS och Danfoss programvara kan du, har jag för mig tanka ned, dock bara i Lite-utförande och då kan du inte beräkna 2-fasmedier.

Oavsett vilken tillverkares programvara så behöver man oftast en kortare utbildning, på några timmar eller så.

Men visst hittar du kompatibla komponenter och inte använder F-gaser, så kan jag ge dig råd.
eller så KOMMER du med råd vad han ska välja för pryttlar... :)

och kanske slutar med att beskriva vad som går åt h-e och på vilket sätt, om man gör si eller så utan istället beskriver hur man ska göra...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Eftersom jag sedan några månader, lagt kylan på hyllan, har jag inte tillgång till de nödvändiga tillverkarspecefika programvarorna. Följaktligen kan jag inte hjälpa till med dimensionering av växlare mm.
Snarare ge råd vad man bör göra och vad man inte bör göra.

Gällande komponenter får man ofta experimentera sig fram, eftersom komponenterna påverkar varandra på ett moment22 liknande sätt.
Väljer man en förångare påverkas kompressorn, vilket i sin tur påverkar kondensorn vilket i sin tur påverkar förångaren, vilket i sin tur påverkar......
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

det kanske finns något proffs här som kan "Köpa ut" :)
Tror inte Nibe till exempel gör det.
Du behöver vara OEM-kund för att kunna handla dessa saker.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7121
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev: 3 april 2022, 21:38:36 Att behålla oljan i kompressorn är nog helt klart en utmaning oavsett köldmedie, där har Tomas rätt. Panasonic hade problem med detta på sina första värmepumpar med R410A och fick byta många på garanti.

Att Panasonics kompressorer skar berodde på att dom pytsat i för lite olja, min i verkstan är en gammal scrollmaskin, Panasonic Sverigepumpen som lät som ett tröskverk när jag driftsatt den så den fick 2 dl olja och blev knäpptyst och har nu rullat på i 2 år och är fortfarande knäpptyst, den gick nog ganska länge med för lite olja där den tidigare satt misstänker jag.

Kyltomtarna är ett släkte för sig, dom slänger sig gärna med "ackrediterad", "förbjudet", "livsfarligt", "går inte", "kan man inte" och liknande men ta dom med en nypa salt, det finns trevliga också och oftast är enmansföretagarna väldigt trevliga och tillmötesgående har jag märkt.

Apropå kopparrör till värmepump så, köp dom på Biltema, mina kommer därifrån, det är bränslerör och vanliga för vatten, köp dom INTE från kylfirmorna för dom är hutlöst dyra och dom från Biltema funkar precis lika bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Nja, biltemas rör och vattenrör klarar inte de trycken som förekommer i en kylmaskin, har man otur, så får man en bra smäll.

Och nej vi slänger os inte med
"ackrediterad", "förbjudet", "livsfarligt", "går inte", "kan man inte"
, utan det är snarare Lagen som är skriven på så sätt.
VI har enbart att följa gällande lagar.
Och ja det är livsfarligt att använda rör som inte klarar tryckklasserna, folk har avlidit pga detta, och ja det är förbjudet att sälja köldmedia till icke certifierade företag, och ja ickecertifierade personer och företag får inte röra en kylkrets, det handlar liksom inte vad kylbranchen vill eller inte vill, utan det är vad vi är tvingade att följa enligt lagstiftaren.
Sedan kan du, teknikern och andra fantisera hur mycket som helst.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av danei »

Det gäller ju bara om det är en F-gas klassad gas i systemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Ja det stämmer, dock tenderar alla grossister och leverantörer av köldmedia dra allt över en kam, dvs de vägrar sälja till exempelvis R290 till icke certifierade företag, vilket naturligtvis är felaktigt.

Dock PED gäller naturligtvis för alla anläggningar oavsett köldmedia, och PED är naturligtvis betydligt tuffare om man använder HC istället för F-gas
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7121
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 6 april 2022, 11:13:50 Nja, biltemas rör och vattenrör klarar inte de trycken som förekommer i en kylmaskin, har man otur, så får man en bra smäll.

Nu snackar du skit igen, dom rören klarar trycket x2 minst, har större godstjocklek än kylmedelsrören som används samt att detta inte är taget helt ur luften, får du upp en kylmaskin i 300 bar utan att höljet spruckit så får jag gratulera, detta har jag nämligen provtryckt just Biltemas rör till och där ligger gränsen. Jag har tillgång till utrustning nämligen för provtryckning och den utrustningen är kalibrerad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll vad du tycker och tänker, kopparrör och delar för vatten får inte användas vid tryck över 40 bar (max tryck för rördelar i dim 6-28mm), och eftersom man skall provtrycka, beroende på köldmedia från ca 42 bar och uppåt, så säger det sig själv att det inte funkar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 6 april 2022, 11:06:21 Panasonic Sverigepumpen som lät som ett tröskverk när jag driftsatt den så den fick 2 dl olja och blev knäpptyst och har nu rullat på i 2 år och är fortfarande knäpptyst
Enligt "TomasL" går det ju inte att fylla olja?
TomasL skrev: 5 april 2022, 00:22:35 Att byta olja på en helhermetisk kompressor är i princip omöjligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 6 april 2022, 13:00:24 kopparrör och delar för vatten får inte användas vid tryck över 40 bar
Ändå använder man det till bromsrör?
Skriv svar