Apparatsäkringar skall väl skydda mot fel i alla delar av apparaten? Även huvudbrytaren.
För att byta den säkringen krävs bryt/lås dvs man drar ut sladden.
Det hör till "god sed" att göra hela apparaten spänningslös när man slår av huvudbrytaren. Därför bör man ha 2-polig brytning.
Det stämmer nog, jag lutar mera mot att ha en separat on/off isåfall för DC sidan eftersom jag vill ha polskruvar för DC sidan och inte regelrätta uttag.Mindmapper skrev: ↑25 mars 2022, 09:31:52 Själv tycker jag nog att det är onödigt att ha DC-trafon hela tiden inkopplad till vridtrafon. Visserligen har du möjlighet att koppla ur vridtrafon. Fast använder du vridtrafon mest för att öka spänningen till AC-laster är alltid DC-trafon också med. Jag skulle satt dit en omkopplare som kopplar in/ur DC-trafon. Kanske en inkoppling till 230V - OFF - Vridtrafo.
Kanske inte, men enligt O'Tooles kommentar till Murphy, så kommer det att gå åt helsike med denna konstruktionen.Och så bör man tänka på att inte dra upp spänningen för mycket.
Du kan ju konstruera ditt egna DC-aggregat, så svårt och komplicerat är det inte.
Från början när man håller på med laborationer så har man inte så stora krav när det gäller DC. Då duger det med en filtrerad varierbar DC.DennisCA skrev: ↑25 mars 2022, 10:29:39 Jag tappar då den funktionalitet som gör jag tycker det hela är värt det. Så jag funderar.... funderar funderar, typ finns det ingen komponent som kan känna av spänningen och som slår ifrån om den överstiger ett visst värde. Mota muprhy i grinden typ... eller hitta en vridtrafo som maxar vid typ 230-240V