Mjukstart åt en toroidtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 25 mars 2022, 08:33:36 F3 hade jag satt efter brytaren, så den blir spänningslös när huvudbrytaren är av.
Apparatsäkringar skall väl skydda mot fel i alla delar av apparaten? Även huvudbrytaren.
För att byta den säkringen krävs bryt/lås dvs man drar ut sladden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

DennisCA skrev: 25 mars 2022, 08:34:45 Intressant, det där poängterades åt mig av en annan att den ska vara före. Jag har väl lite svårt att se att det skulle göra nån större skillnad åt endera hållet. Men jag hade den först efter brytaren.
Det hör till "god sed" att göra hela apparaten spänningslös när man slår av huvudbrytaren. Därför bör man ha 2-polig brytning.
Sedan ska man aldrig lita på att en huvudbrytare alltid bryter. Det händer inte ofta men det händer att kontakterna i en brytare inte bryter. Det säkraste är därför att "rycka" pluggen ur väggen. Dvs. rycka bör man inte göra men ta bort från uttaget.

Har man inte möjlighet att ta bort spänningsmatningen ska man alltid bryta, mäta och kortsluta. Syndas väldigt ofta med. Alla som fått strömgenomgång har syndat med detta. Undantaget de som jobbar med andra metoder, såsom AMS, fast då har de gjort något annat fel!

Vi lämnar detta område.
Själv tycker jag nog att det är onödigt att ha DC-trafon hela tiden inkopplad till vridtrafon. Visserligen har du möjlighet att koppla ur vridtrafon. Fast använder du vridtrafon mest för att öka spänningen till AC-laster är alltid DC-trafon också med. Jag skulle satt dit en omkopplare som kopplar in/ur DC-trafon. Kanske en inkoppling till 230V - OFF - Vridtrafo.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet är väl att hitta en DC-trafo som klarar 300V på primären.
Jag skulle inte använda ett DC-steg, utan ha ett separat DC-aggregat.

Personligen så förstår jag inte riktigt varför DC-steget ligger där.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nå jag vill ha allt i ett och inte som separata enheter. Jag hade inte tänkt att trafon inte skulle gilla högre spänning faktiskt, jag hade tänkt mest att växla ner spänningen och inte upp. Men ja det är enkelt gjort att mata för hög spänning.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Mindmapper skrev: 25 mars 2022, 09:31:52 Själv tycker jag nog att det är onödigt att ha DC-trafon hela tiden inkopplad till vridtrafon. Visserligen har du möjlighet att koppla ur vridtrafon. Fast använder du vridtrafon mest för att öka spänningen till AC-laster är alltid DC-trafon också med. Jag skulle satt dit en omkopplare som kopplar in/ur DC-trafon. Kanske en inkoppling till 230V - OFF - Vridtrafo.
Det stämmer nog, jag lutar mera mot att ha en separat on/off isåfall för DC sidan eftersom jag vill ha polskruvar för DC sidan och inte regelrätta uttag.

Och så bör man tänka på att inte dra upp spänningen för mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och så bör man tänka på att inte dra upp spänningen för mycket.
Kanske inte, men enligt O'Tooles kommentar till Murphy, så kommer det att gå åt helsike med denna konstruktionen.
Om du nödvändigtvis vill ha en DC-del i samma låda, lägg den då direkt på 230V-nätet, med separat brytare och eventuell avsäkring.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tappar då den funktionalitet som gör jag tycker det hela är värt det. Så jag funderar.... funderar funderar, typ finns det ingen komponent som kan känna av spänningen och som slår ifrån om den överstiger ett visst värde. Mota muprhy i grinden typ... eller hitta en vridtrafo som maxar vid typ 230-240V
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken funktionalitet är du ute efter, som inte kan fixas med ett vanligt variabelt DC-aggregat?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Men jag vill inte ha ett separat aggregat... Jag ser redan det finns vridtrafos som maxar vid lägre värden så enklast är att köpa en sån som jag ser det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bygg in ett vanligt variabelt DC-aggregat i lådan, skilt från vridtrafon, betydligt enklare och säkrare.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Men tråkigt och omotiverande då man vill bygga egna grejer.

Och nu har tråden gått över i "försvarsstadiet".
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du ska alltså bygga ett labbaggregat själv?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

DennisCA skrev: 25 mars 2022, 11:49:37 Men tråkigt och omotiverande då man vill bygga egna grejer.

Och nu har tråden gått över i "försvarsstadiet".
Du kan ju konstruera ditt egna DC-aggregat, så svårt och komplicerat är det inte.
Enklast kan du utgå ifrån en LM317, men det hela beror ju naturligtvis på hur mycket ström och spänning du vill ha på DC-sidan.
Det är dessutom betydligt mer praktiskt, om DC och variabel AC skiljs åt, då det inte är ovanligt att man gärna vill ha bägge samtidigt, som du nu har gjort är det antingen eller.
Behöver du variabel AC, så kommer inte DC-sidan att vara speciellt användbar, och vice versa.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

DennisCA skrev: 25 mars 2022, 10:29:39 Jag tappar då den funktionalitet som gör jag tycker det hela är värt det. Så jag funderar.... funderar funderar, typ finns det ingen komponent som kan känna av spänningen och som slår ifrån om den överstiger ett visst värde. Mota muprhy i grinden typ... eller hitta en vridtrafo som maxar vid typ 230-240V
Från början när man håller på med laborationer så har man inte så stora krav när det gäller DC. Då duger det med en filtrerad varierbar DC.
När du senare håller på med mer avancerade saker kommer du att behöva ett stabiliserat labbaggregat. Den filtrerade likspänning då kunde nöja dig med tidigare kommer att ha för mycket brum (ripple) för att vara användbar. Detta labbaggregat ska då ha en symmetrisk utspänning så att du kan få ut +/- spänningar utan ripple.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

De flesta vridtrafos har flera lindningsanslutningar.

Om du ansluter 230V över HELA lindningen kommer utspänningen vara 0-230VAC. Om man ansluter "längre in" (om transformatorn tål det utan att mättas) tex näst uppifrån och längst ner, så kan man variera upp spänningen högre än utspänningen. De flesta vridtrafos fungerar så här och har dessa anslutningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar