Mjukstart åt en toroidtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?

Inlägg av MadModder »

Nja… jag som bott hela livet i Sverige tycker limpan4all uttryckte sig lite knepigt. :)
Jag skulle säga obruten utan säkring, eller inte bruten av/med säkring. Eftersom ’inte’ negerar ’bruten av säkring’, medan ’säkring’ är närvarande i ’obruten’ i det ursprungliga uttrycket.

Den här tråden påminde mig om att jag har ett stort åbäke till plåtlåda i källarförrådet. I lådan sitter troligen en vridtrafo. :)
Gissar att det är nån slags lamptestare…
Kanske tar en titt i helgen.

I ett bygge gjorde en mjukstart av ett relä, effektmotstånd och en komparator. Komparatorn mäter spänningen över glättningskondensatorerna på DC-sidan, och när spänningen har stigit lagom mycket slår relät till och kortsluter motståndet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag hade placerat filterkondensator direkt efter likriktarbryggan, dvs innan säkringen.
Inte världens bästa formulering... Men den får stå kvar annars så blir resten av tråden mycket konstig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Håller med om säkringen. En tom konding är som en kortslutning när man startar upp.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har flyttat om kondensatorn, jag flyttade också säkringen så den ligger före bryggan, jag blev tipsad om att göra så, ifall bryggan får nåt fel så är också trafon skyddad nu. Samt jag lade en säkring till före huvudbrytaren.

Bild

Sen kan man fundera på vad man menar med säkring. Engångs, eller återställbara dvärgbrytare? Har jag just börjat forska i, vad som passar bäst till vad. Sådär spontant tänker jag de små glas och keramiska säkringarna tar litet rum samt är billiga, så dom kanske kan passa att användas inne i kretsen, varsin snabb säkring kanske för vridtrafon och DC sektionen. Kanske en brytare som huvudsäkring.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Diodbryggor är inget man vill skydda, om de är korrekt konstruerade och funkar som planerat och om de dör så är det pga. dålig kylning/överhettning inte på grund av överström (standardstorleken är ju på 25A för dessa ändamål).
Stället där du behöver din säkring F2 är för att skydda ditt labb-aggregat mot den elaka omvärlden dvs så sent som möjligt dvs till vänster om MES2.
Samt så skall F1 placeras under MES1.
F3 dubblerar mot säkringen i säkringscentralen så den är meningslös, om den inte skall skydda mot felkopplingar under utprovningen...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Säkringen i gruppcentralen är endast till för att skydda ledningen fram till vägguttaget. För att skydda apparaten behövs en säkring inuti apparaten såvida inte alla ingående delar är konstruerade för högsta möjliga ström ett vägguttag kan ge.

F3 behövs om T1, R1, K1 eller SW1 brinner upp av en kontinuerlig ström på 16A.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

limpan4all skrev: 24 mars 2022, 19:01:07 Diodbryggor är inget man vill skydda, om de är korrekt konstruerade och funkar som planerat och om de dör så är det pga. dålig kylning/överhettning inte på grund av överström (standardstorleken är ju på 25A för dessa ändamål).
Stället där du behöver din säkring F2 är för att skydda ditt labb-aggregat mot den elaka omvärlden dvs så sent som möjligt dvs till vänster om MES2.
Samt så skall F1 placeras under MES1.
F3 dubblerar mot säkringen i säkringscentralen så den är meningslös, om den inte skall skydda mot felkopplingar under utprovningen...
Det blev förklarat för mig att om diodbryggan mot all förmodan dör kan den kortslutas och potentiellt skada trafon, så det föreslogs jag skulle flytta F2 dit. Men om man kör på mindre glassäkringar här så kan man säkert köra på säkringar på båda platserna. Kanske blir aktuellt med en säkringsbox så man kan samla allt centralt.

F3 förklaringen så var ungefär samma som MrFrenzy sade.

F1 är för att skydda variacen (och borsten speciellt) mot överström så den tror jag också är på rätt plats. Isåfall tror jag igen det vore mera lämpligt med ännu en säkring på det uttaget. Ja kanske varenda uttag borde ha sin egen glassäkring.

EDIT, nu har jag säkrat alla uttag, och behållit de jag redan har
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan gärna skriva dit märkeffekt på de olika transformatorerna i ritningen, och tänkta storlekar på säkringar. Då kan man räkna ut ifall någon säkring eventuellt är onödig.
Det finns nämligen data som visar hur mycket överström en trafo klarar kortvarigt och långvarigt och därigenom kan vissa av de senare säkringarna kanske inte behövas.

Inte för att en säkring är dyr eller krånglig att montera, men det låter som du vill optimera konstruktionen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Enda jag vet med säkerhet är isolationstrafon på 1000VA. Den borde ha en 5 amperes säkring (står 5A på den) så det får väl bli en brytare på 5A som gäller för F3.

Variacen blir nog en 4A variac och där tänker jag en snabb glassäkring på 4A får skydda borsten.

Den andra trafon är bara 100VA men jag är inte säker jag kommer köra på den då den är så svag, så jag vet inte riktigt vad för säkring man ska köra med där ännu.
Om jag kör på 100VA trafon så antar jag F2 säkringen bör vara en 0,4A 250V säkring, om jag förstått rätt borde det blir rätt vid lägre spänningar. Jag är osäker hur man ska räkna ut säkringen, då man har att göra med varierande spänning. Inte hundra jag tänkt rätt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Säkringar fyller sällan den funktionen man hoppas på...
Elektronik fungerar oftast som bra skydd för säkringar, dvs elektroniken går sönder innan säkringen gör det.
Säkringar skyddar mot brand i utrustning. Dvs långt innan överstömssituationen blivit så dålig att saker börjat brinna så har säkringarna löst ut. Men det är nästan alltid det enda de duger till.
Däremot är säkringar oftast en felkälla. De tål inte skak eller vibrationer särskilt bra så de går sönder när de inte borde gå sönder. De är elektromekaniska komponenter som genom Joulesk uppvärmning fås att brinna av en glödtråd så deras framspänningsfall är olinjärt och de avger värme som ibland smälter ner hållarna och skapar brand innan säkringen löser ut.
Kort sagt opålitliga små rackare, jag har under de drygt 35 år jag jobbat med elektronikkonstruktion sällan/aldrig haft "glädje" av säkringar, de har betydligt oftare jävlats med mig. Så min devis numera är "ju färre, desto bättre" och bara där de av regulatoriska skäl är absolut nödvändiga (dvs för att kunna certifiera utrustning).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Säkringar på lågspänningssidan kan ge ett spänningsfall man kanske inte vill ha.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Syftet med säkringar här är att förhindra brand eller en skadad vridtransformator.

Jag hade nöjt mig med F1 och F3.
F3 skyddar mot kortslutning i alla delar av apparaten.
F1 skyddar vridtransformatorn. Jag hade nog valt en trög säkring där. Systemet blir lite mer flexibelt, och så snabbt tar inte grafitborsten stryk. Det går att fila ner ytan lite om man får arcing... :)
Jag har sett några brunna vridtrafos och även om det syns på släpbanan att det varit bra tryck är det ofta inte där koppartråden går av.

Kortsluter man DC out är det nog diodbryggan som ryker först (om man inte har en 25A) , step down transformatorn överlever en kortslutning längre än bryggan. Amperemätaren kanske tar stryk.
Du ser ju på mätinstrumenten vilken ström du har som en indikering. Får du en hård kortslutning kommer F1 eller F3 ta hand om dessa

F5 är överflödigt för F1 har samma funktion.
F4 är överflödig för F3 har samma funktion.

Som limpan4all skriver, elektroniken skyddar säkringar. Om du ansluter något och det är kortis kommer alla halvledare och polaritetsvända elektrolyter ge akustisk varning innan säkringarna flyger...

Det sagt har jag ju vridit upp spänningen ett antal gånger med min vridtransformator och den har ett tydligt surr när den inte tycker om belastningen, vilket jag brukar reagera på innan jag hinner se amperemätaren och vrida ner spänningen fort som s-n... :)

Jag tror jag har löst ut automatsäkringen på utgången under en handfull gånger. Inga skador än. Trög säkring.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja man får lite olika råd av olika personer, en annan sade jag borde lägga en säkring på den negativa DC sidan, och en annan att alla utgångar ska ha skilda säkringar. Och det var då jag tyckte det blev svårt med tanke på det stora skillnaden i spänning och hur ska man egentligen tänka då...

Så gärna, jag skippar ju nog helst alla onödiga säkringar. Det är väl också F3 och F1 som jag tycker är viktigast.

Då kan man förmodligen bara ha två glassäkringar (slöa då) monterad i panelen bakom lite plast, så ser man direkt om det löses ut, eller två automatsäkringar?

Jag har ju också lampan som ska skydda mot överström. Jag har så den kan förbikopplas men gissar den kommer förbli inkopplad i 99.9% av fallen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

F3 hade jag satt efter brytaren, så den blir spänningslös när huvudbrytaren är av.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Intressant, det där poängterades åt mig av en annan att den ska vara före. Jag har väl lite svårt att se att det skulle göra nån större skillnad åt endera hållet. Men jag hade den först efter brytaren.
Skriv svar