Syftet med säkringar här är att förhindra brand eller en skadad vridtransformator.
Jag hade nöjt mig med F1 och F3.
F3 skyddar mot kortslutning i alla delar av apparaten.
F1 skyddar vridtransformatorn. Jag hade nog valt en trög säkring där. Systemet blir lite mer flexibelt, och så snabbt tar inte grafitborsten stryk. Det går att fila ner ytan lite om man får arcing...
Jag har sett några brunna vridtrafos och även om det syns på släpbanan att det varit bra tryck är det ofta inte där koppartråden går av.
Kortsluter man DC out är det nog diodbryggan som ryker först (om man inte har en 25A) , step down transformatorn överlever en kortslutning längre än bryggan. Amperemätaren kanske tar stryk.
Du ser ju på mätinstrumenten vilken ström du har som en indikering. Får du en hård kortslutning kommer F1 eller F3 ta hand om dessa
F5 är överflödigt för F1 har samma funktion.
F4 är överflödig för F3 har samma funktion.
Som limpan4all skriver, elektroniken skyddar säkringar. Om du ansluter något och det är kortis kommer alla halvledare och polaritetsvända elektrolyter ge akustisk varning innan säkringarna flyger...
Det sagt har jag ju vridit upp spänningen ett antal gånger med min vridtransformator och den har ett tydligt surr när den inte tycker om belastningen, vilket jag brukar reagera på innan jag hinner se amperemätaren och vrida ner spänningen fort som s-n...
Jag tror jag har löst ut automatsäkringen på utgången under en handfull gånger. Inga skador än. Trög säkring.