Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Så jag får felkod 1-2-1 i uttag 2 dvs MAF eller vad den heter luft mass mätare på svenska, rengjord med ISO och batteri av en halvtimme... Men fortfarande kod och "spännande" motgång. Vet att Volvo och deras felkoder kan vara flyktiga, lambda behöver inte vara sonden och så vidare... Men är det ganska 100% att givaren är körd i detta fallet ? Vågar man köpa en pirat del eller måste hålla mig till skrot delar ?
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Jag tror inte att det hjälper dig, men jag vill berätta ändå.
Jag hade problem med en 244, -88B (kat) som var lågfrekvent och intermittent. Den startade inte eller stannade plötsligt.
Baserat på diagnostik byttes bl.a. luftflödesmätare och lamda, men även andra delar, vid olika tillfällen. Eftersom bilen ofta kunde gå utan att stanna i 6-12 månader, eller mer, trodde jag varje gång att felet var åtgärdat. Men det kom alltid tillbaka.
Till slut, när jag berättade om mitt problem för en yrkeschaufför som körde Volvo, så sa han genast.
– Det vet jag vad det är. Det är ett dubbelrelä ovanför passagerarsätets benutrymme. Dom två reläerna är för bränslepump och styrdatorn. Pinnarna från reläerna är 1 mm och hålen i kretskortet är 2 mm, så lödbryggan är för stor och spricker. Löd om, så fungerar det.
Jag gjorde det och sedan kom aldrig problemet tillbaka.
Datordiagnostik i all ära, men erfarenhet från kloka användare kan gå långt också.
/Pi
Jag hade problem med en 244, -88B (kat) som var lågfrekvent och intermittent. Den startade inte eller stannade plötsligt.
Baserat på diagnostik byttes bl.a. luftflödesmätare och lamda, men även andra delar, vid olika tillfällen. Eftersom bilen ofta kunde gå utan att stanna i 6-12 månader, eller mer, trodde jag varje gång att felet var åtgärdat. Men det kom alltid tillbaka.
Till slut, när jag berättade om mitt problem för en yrkeschaufför som körde Volvo, så sa han genast.
– Det vet jag vad det är. Det är ett dubbelrelä ovanför passagerarsätets benutrymme. Dom två reläerna är för bränslepump och styrdatorn. Pinnarna från reläerna är 1 mm och hålen i kretskortet är 2 mm, så lödbryggan är för stor och spricker. Löd om, så fungerar det.
Jag gjorde det och sedan kom aldrig problemet tillbaka.
Datordiagnostik i all ära, men erfarenhet från kloka användare kan gå långt också.
/Pi
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Jag vet inte om detta stämmer med din LMM, men här beskrivs hur man kan mäta en Volvo LMM.
Det kan ju vara fel i kablaget mellan LMM och styrdator. Om LMM är hel är det ju onödigt att köpa ny.
Kolla resistanserna innan du sätter på spänning, så att du inte bränner upp din LMM. Om den nu skulle vara hel.
/Pi
Det kan ju vara fel i kablaget mellan LMM och styrdator. Om LMM är hel är det ju onödigt att köpa ny.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=40183Mäta LMM med multimeter
Kolla resistanserna innan du sätter på spänning, så att du inte bränner upp din LMM. Om den nu skulle vara hel.
/Pi
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Fick ju bärga igår och de har bytt bränsle pump relä och efter det lyser lampan + felkod, men jag hade av sladden till lmm / maf igår för att se om den stanna igång så kanske sabba den när kopplade in ur... vem vet
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
3 gånger per år kostnadsfritt via assistans om de inte kan laga på plats
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
hittat felet än? jag tror du ev kan ha nått strul med vacumläcka. btw är motortemp visningen i bilen som den ska?
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Bytt maf men ändå fel efter haft av batteriet så gick genom ritualen med radera koder... Men skulle ändå vilja blåsa hela boxen med adaptioner, får väl lägga av minus över natten då.
Antagligen fungerar båda maf bara det att boxen vägra släppa koden ...
Jo ska byta förgrening på insuget den läcker ibland.
Motortemp står någon millimeter över 50 %.
Antagligen fungerar båda maf bara det att boxen vägra släppa koden ...
Jo ska byta förgrening på insuget den läcker ibland.
Motortemp står någon millimeter över 50 %.
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Har du börjat meka själv igen?
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Det är 2 torx skruvar i motorrummet den sitter monterad med, så jag orkar hålla på med sådant enkelt men när det blir dags lyfta skiten blir det för mycket...
Re: Volvo 850 -95 felkod 1-2-1 (frågor om felsökning resultat)
Insugsläckan kan nog vara bra att fixa först.
Vet inte hur det är på 850 men på C/S/V70 från 99, d.v.s. de med drive-by-wire, så går det bra att starta och köra motorn med MAF helt urkopplad. Styrboxen lär väl gå i open loop-läge, men man behöver iaf ingen bärgare.
Håller med om teorin att matningsspänning eller liknande glappar.
Synd att bilar före OBD-2 oftast inte har nån smidig metod att läsa av givarvärden i realtid. Hade det varit OBD-2 och du haft diagnosverktyg så hade det varit lätt att ta upp data för givarna (och eventuella mätbara värden som kommer internt från styrboxen, t.ex. matningsspänning i volt osv).
Om felet blir för omöjligt att finna så kan du worst case byta elsystemet, styrboxen och givarna (samt tändningslåset) mot delar som en C/S/V70 97-98 donerat. Säkerligen alldeles för mycket jobb, men...
Om jag förstått rätt så hade de sista 850 som såldes i Nordamerika OBD-2. Antagligen är det skitdyrt att skaffa styrbox och delar av kablage från en "USA-850" av sista årgångarna, men det skulle kunna göra det möjligt att analysera felet mer exakt.
Annars vore väl en break-out-box rätt vettigt, d.v.s. en mojäng som sätts mellan styrbox och bilens kablage, med uttag för att hänga på egna mätare för valfria signaler. Det som reparatörer använder verkar annars vara probear av två typer, dels en typ som är väldigt tunn som kan stickas in i baksidan av ett kontaktdon och dels probear som sticker hål i kabeln för att mäta var som helst på lösa ledare.
Vet inte hur det är på 850 men på C/S/V70 från 99, d.v.s. de med drive-by-wire, så går det bra att starta och köra motorn med MAF helt urkopplad. Styrboxen lär väl gå i open loop-läge, men man behöver iaf ingen bärgare.
Håller med om teorin att matningsspänning eller liknande glappar.
Synd att bilar före OBD-2 oftast inte har nån smidig metod att läsa av givarvärden i realtid. Hade det varit OBD-2 och du haft diagnosverktyg så hade det varit lätt att ta upp data för givarna (och eventuella mätbara värden som kommer internt från styrboxen, t.ex. matningsspänning i volt osv).
Om felet blir för omöjligt att finna så kan du worst case byta elsystemet, styrboxen och givarna (samt tändningslåset) mot delar som en C/S/V70 97-98 donerat. Säkerligen alldeles för mycket jobb, men...
Om jag förstått rätt så hade de sista 850 som såldes i Nordamerika OBD-2. Antagligen är det skitdyrt att skaffa styrbox och delar av kablage från en "USA-850" av sista årgångarna, men det skulle kunna göra det möjligt att analysera felet mer exakt.
Annars vore väl en break-out-box rätt vettigt, d.v.s. en mojäng som sätts mellan styrbox och bilens kablage, med uttag för att hänga på egna mätare för valfria signaler. Det som reparatörer använder verkar annars vara probear av två typer, dels en typ som är väldigt tunn som kan stickas in i baksidan av ett kontaktdon och dels probear som sticker hål i kabeln för att mäta var som helst på lösa ledare.