Laddningsregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Laddningsregulator

Inlägg av danei »

Min bil har börjat ladda lite dåligt. Förr har voltmetern legat konstant på ca14.4V Men nu ligger den på ca. 13,5V Sätter jag på extrljuset går det ner till 13,1V Det har legat stadigt så de sista 100milen. Om det var kolen så tycker jag att set borde variera mer. Så jag gissar på laddnings regulatorn. Verkar det rimligt?

Generatorn ser ut att vara en fransk kopia på en boschgenerator. Regulatorn sitter direkt på generatorn. Men jag vill ha tag i en som är elektriks kompatibel. Att den kanske får monteras någon annanstans bryr jag mig inte om. Men biltemas regulatorer hittar jag ingen data på. På mekonomen går det inte att söka på del utan att uppge bilmodell, och med min bil ger de inga resultat alls.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vad är det för bil då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En reunalt 5 -88
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

En "bättre begagnad" generator till en sådan hittas ofta för en spotstyver på närmsta bildemontering.

Har du för övrigt tagit en titt på kolen för att se så att det inte är dom som är boven? Slitna kol i generatorn kan ge en hel del spännande fenomen.

Mvh
Nisse
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej jag har inte kollat på kolen. Men jag trodde inte att det skulle bli så stabil spänning om det var kolen som spökade. Visst kan det vara ett alternativ. Men en regulator på biltema kostar inte heller mycket.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är troligen regulatorn eller kolen, på den bilen bör det vara en valeo-generator, och dom är väldigt pålitliga

Finessen är att kolen sitter i regulatorn, och den kostar endast nån hundring, så byt regulator så ska du se att det ordnar sig

Det bör finnas på lager hos varje respektabel bilelektriker, om du inte får tag på någon kan jag skicka en.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Här kan du titta på delar. http://www.yourex.se:8080/EXEC Skulle mer gissa på en diod har gått, men det brukar visa sig med störningar i radion, vinande ljud.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Radion har jag knappt lyssnat på då motagningen inte är mycket at hurra för. Men jag har inte hört något vinande ljud. Men det borde väl nästan synas på ripplet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

STOPP

Kontrollera först ledningen mellan generatorn och batteriet, ibland via startmotorn. Motorn har vibrerat sedan 1988 så om kabeln håller på att gå av så vore det inte så konstigt. Min gamla Golf led av samma symtom med 2 st halvt av 2,5 mm2 men med nya 6 mm2 så blev det bättre sprutt i allt elektriskt.

prototypen
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Syns direkt på ripplet om en diod gått kortis. Är remmen frisk, har sett remmar slirat utan minsta missljud. Kolla spänningsfall mellan motor och batteri vanligt fel på Ford. Sitter generatorn på bussningar kolla ev. spänningsfall mellen generator / motorblock.

Byt regulator/ kol
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst, pluskabeln bör man kolla, men inte minst jordkabeln som går från batteriet till chassit, samt byt ut dom kassa batterikabelskorna som sitter på gamla renault!

Dock, har du mätt på generatorn, och inte på batteriet, så spelar ju kvaliten på kablarna inte så stor roll.

Jag vidhåller att regulatorn med kolhållare är det första man ska byta innan man börjar kolla dioder och vidare
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Remmen har jag spännt, fast jag inte trodde att det var felet. Har hört lite gnissel någong gång. Men det gorde ingen skillnad alls. Jag har inte mätt på generatorn. Voltmetern är instalerad av förra ägaren. Jag vet inte riktigt var den är ansluten, men det är inte vid generatorn. Jag kollar och mäter i morgon så kan jag ge svar på frågor då.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har jag hittat felet. Generatorn ger den spänning den ska. Spänningsfallet ligger på jordanslutningen. Spännigsfallet ligger mellan motorn och chassit.
Skriv svar