Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Har nu påbörjat nedslipning av hela bilen, halva undersidan och ungefär halva motorrummet avklarat, Undersidan för att få bort de sista resterna av det gummiliknande stenskottskyddet, eller vad det nu är för något, som är ojämt spritt på bilens undersida (vissa ställen ingenting, och vissa ställen 15mm tjockt).
Använder roterande stålborste i min Hikoki skruvdragare till detta.
Kom på att efter ett tag så böjs trådarna och avverkningen blir mindre effektiv, då kör jag maskinen åt andra hållet, så böjs trådarna tillbaka, osv.
Tur jag har mycket batterier till den, har 2 st 3 Ah och 2 st 5 Ah och två laddare, så jag behöver inte vänta på att de skall bli laddade.
Har två maskiner, den "mindre" har max varvtal på runt 1200 rpm och den nyare 1800 rpm, vilket funkar bättre med borstarna.
Använder roterande stålborste i min Hikoki skruvdragare till detta.
Kom på att efter ett tag så böjs trådarna och avverkningen blir mindre effektiv, då kör jag maskinen åt andra hållet, så böjs trådarna tillbaka, osv.
Tur jag har mycket batterier till den, har 2 st 3 Ah och 2 st 5 Ah och två laddare, så jag behöver inte vänta på att de skall bli laddade.
Har två maskiner, den "mindre" har max varvtal på runt 1200 rpm och den nyare 1800 rpm, vilket funkar bättre med borstarna.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Jag kommer alltså inte blästra bilen, eftersom jag blivit kraftigt avrådd från detta av flera kunniga personer.
Orsaken är att det finns en mycket stor risk att Kaross-panelerna blir buckliga och slår sig, och jag får lägga på flera hundra kilo spackel för att få det slätt.
Så det blir slippapper och stålborste samt skrapa.
Dock har jag tillgång till en sodabläster, så vissa saker kommer jag nog att köra med den, problemet är ju att bli av med hinnan av bikarbonat som lägger sig på plåten, man vill ju inte skölja den i vatten, typ.
Orsaken är att det finns en mycket stor risk att Kaross-panelerna blir buckliga och slår sig, och jag får lägga på flera hundra kilo spackel för att få det slätt.
Så det blir slippapper och stålborste samt skrapa.
Dock har jag tillgång till en sodabläster, så vissa saker kommer jag nog att köra med den, problemet är ju att bli av med hinnan av bikarbonat som lägger sig på plåten, man vill ju inte skölja den i vatten, typ.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Mycket imponerade arbete. Blir inte allt annat i garaget (husbil mm) täckt med damm efter slipning och svetsning eller har du någon smart lösning med utsug?
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Det blir dammigt av bare fan.
För att få någon form av kontroll på dammet, skall jag i helgen, resa upp ett "partytält" om 6x3m i garaget , sedan kan jag ge mig på de stora delarna av karossen och även jag lägga på primern och stenskottsskyddet på karossens undersida.
Kommer även att spackla och slipa i tältet, samt även lägga på slipgrund.
För att få någon form av kontroll på dammet, skall jag i helgen, resa upp ett "partytält" om 6x3m i garaget , sedan kan jag ge mig på de stora delarna av karossen och även jag lägga på primern och stenskottsskyddet på karossens undersida.
Kommer även att spackla och slipa i tältet, samt även lägga på slipgrund.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Stora, släta ytor kan jag hålla med om att plåten kan bli sträckt och därför slår sig.Jag kommer alltså inte blästra bilen, eftersom jag blivit kraftigt avrådd från detta av flera kunniga personer.
Orsaken är att det finns en mycket stor risk att Kaross-panelerna blir buckliga och slår sig,
Fråga dina kunniga personer om det gäller även om man blästrar med en mycket sned vinkel och om det spelar någon roll vilket blästermedel och tryck man har.
Har du någon lite större plåtbit du kan experimentera med?
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Det mest perfekta hade varit om man isblästrade eller liknande, dock är det inte så vanligt.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Vilket avstånd man håller munstycket på kan också ha betydelse.
En bekant påstod en gång att det gick blästra av färg lager för lager. Om jag minns rätt använde de pulvriserat snäckskal att blästra med.
Jag besökte aldrig deras arbetsplats, så jag kan inte verifiera detta.
En bekant påstod en gång att det gick blästra av färg lager för lager. Om jag minns rätt använde de pulvriserat snäckskal att blästra med.
Jag besökte aldrig deras arbetsplats, så jag kan inte verifiera detta.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Ja, Snäckskal, kokos, soda, CO2(Is) mm är väldigt snälla, dock är det ju så att ju snällare desto sämre avverkning.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Du får jämföra med hur andra alternativ avverkar.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Så är det, naturligtvis.
Men det är en liten bil, så handslipning är inte så farligt.
Dessutom har jag en Sodabläster, så jag kan blästra de svåra utrymmena.
Men det är en liten bil, så handslipning är inte så farligt.
Dessutom har jag en Sodabläster, så jag kan blästra de svåra utrymmena.
-
- Inlägg: 7015
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Intressant med sodablästring. Har ofta lite småprojekt på gång. Tyvärr har jag inte tillgång till något större utrymme då hade det blivit ett riktigt renoveringsobjekt.
Letade fram lite info om sodablästring.
Att blästermedlet sönderfaller i tre delar var intressant.
När natriumvätekarbonatet träffar den yta som håller på att blästras, sönderfaller det till natriumkarbonat, koldioxid och vatten.
Vatten borde vara olustigt för stål, men de skriver att metoden är lämplig för bl.a. stål. Förmodligen finns det något bra sätt att motverka att det rostar, men det stod inte här.
https://nordblast.com/se/vad-ar-sodablastring/
Letade fram lite info om sodablästring.
Att blästermedlet sönderfaller i tre delar var intressant.
När natriumvätekarbonatet träffar den yta som håller på att blästras, sönderfaller det till natriumkarbonat, koldioxid och vatten.
Vatten borde vara olustigt för stål, men de skriver att metoden är lämplig för bl.a. stål. Förmodligen finns det något bra sätt att motverka att det rostar, men det stod inte här.
https://nordblast.com/se/vad-ar-sodablastring/
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
Det är så små mängder vatten, att luftfuktigheten är en större fara, dessutom så hamnar det ett skyddande skikt med bikarbonat på stålet, vilket förhindrar rost, i alla fall några dagar.
Detta skikt måste ju naturligtvis torkas bort innan lack.
Detta skikt måste ju naturligtvis torkas bort innan lack.
Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]
syrabad är bäst men den branschen är kanske liten i sverige...RadarEnt skrev: ↑18 mars 2022, 08:31:24Stora, släta ytor kan jag hålla med om att plåten kan bli sträckt och därför slår sig.Jag kommer alltså inte blästra bilen, eftersom jag blivit kraftigt avrådd från detta av flera kunniga personer.
Orsaken är att det finns en mycket stor risk att Kaross-panelerna blir buckliga och slår sig,
Fråga dina kunniga personer om det gäller även om man blästrar med en mycket sned vinkel och om det spelar någon roll vilket blästermedel och tryck man har.
Har du någon lite större plåtbit du kan experimentera med?
om än obefintlig?
men är den mycket rostig spelar deformeringen ingen roll man ska ju byta plåtar och rikta iaf.