Måste jag ha speciakabel för 5.1 ljud från datorn?
Måste jag ha speciakabel för 5.1 ljud från datorn?
Får inte ut 6-kanaligt ljud från mitt SB Live 5.1...Det har digitalutgång med 3.5mm minikontakt, nu har jag en vanlig 3,5mm stereoplugg där som går till 2st RCA kontakter som jag har anslutit den ena (har provat skifta) till min förstärkares digital in (coaxial)...men den slår inte om till Dolby Digital läge:( Får bara 2-kanaligt ljud!
Har frågat på flera ställen men dom säger att det ska gå så här men jag är tveksam...snälla hjälp!!!
Har frågat på flera ställen men dom säger att det ska gå så här men jag är tveksam...snälla hjälp!!!
Det är till film jag ska använda det givetvis...vet att filmen har ac3 5.1 ljud, jag har kryssat "enable s/pdif output" i bsplayer (har även provat powerdvd)
och har "digital output only" ikryssad i windows ljudmixer men får inte till det...ingen som kan säga helt säkert att man inte behöver en 4-polig specialkabel? Läste nåt skumt i en manual till SB...
och har "digital output only" ikryssad i windows ljudmixer men får inte till det...ingen som kan säga helt säkert att man inte behöver en 4-polig specialkabel? Läste nåt skumt i en manual till SB...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
SPDIF heter väl den digitala utsignalen. Har du en kontakt på SB-livekortet som ser ut som en IDE-kontakt, så finns SPDIF där. (någonstans) Om nu 3,5mm-kontakten är nåt annat skumt.
Sen måste mjukvaran i windows stödja SPDIF. Jag har aldrig fått det att funka i mediaspelaren. Däremot powerDVD och BS player funkar det bra med. Då får man aktivera SPDIF i audio output-inställningarna.
Sen måste mjukvaran i windows stödja SPDIF. Jag har aldrig fått det att funka i mediaspelaren. Däremot powerDVD och BS player funkar det bra med. Då får man aktivera SPDIF i audio output-inställningarna.
Jag kör med Bsplayer men har även provat powerDVD...har aktiverat S/PDIF-utgången i programmet samt i Windows under avancerat på "mixern", jag får ut signael till förstärkaren men får den inte att slå om till Dolby Digital-läge trots att jag kör film med AC3-kodat 6-kanalsljud 
Har skiftat till DVD:n på samma digitalingång för att se att det inte är felinställt på förstärkaren men då slår den om direkt!
Om det inte är kabeln måste det bero på datorns inställningar, drivrutiner eller fel på nån codec...just ja, när ja kör en dvd i datorns dvd-spelare får jag inte ut nåt ljud alls via S/PDIF:en men via datorns 2 högtalare, om det kan ge nån ledtråd?!
Snälla kan nån tala om för mig vad som är fel!!

Har skiftat till DVD:n på samma digitalingång för att se att det inte är felinställt på förstärkaren men då slår den om direkt!
Om det inte är kabeln måste det bero på datorns inställningar, drivrutiner eller fel på nån codec...just ja, när ja kör en dvd i datorns dvd-spelare får jag inte ut nåt ljud alls via S/PDIF:en men via datorns 2 högtalare, om det kan ge nån ledtråd?!
Snälla kan nån tala om för mig vad som är fel!!