För ett par år sedan lödde jag snabbt ihop en kontakt med Pogo pins för MCU-programmeringen. Minns jag rätt använde jag typ skruvdragare och kopparlaminat samt mall på på papper. Precisionen var sisådär men med rätt teknik kunde man programmera kretskort i rask takt.
Något senare behövde vi testning av 100 kretskort. En kollega tog ett par timmar och ritade upp en testfixtur i 3D som vi skrev ut. För att öka noggrannheten på teststiften gjorde jag ett eller två mönsterkort som Cogra fick tillverka illa kvickt. Sammanlagt var det helt klart under en dags arbete.
Den 3D-utskrivna testfixturen klarade alla korten vad jag minns.
Således tycker jag du ska höra med de som designat kretskortet och se vad de kan göra.
Företag som kan programmera MCU på reel?
Re: Företag som kan programmera MCU på reel?
Det är jag som sätter griller i huvudet hos jonathan... Som alltid finns det flera lösningar på ett problem, min approach brukar va att försöka hitta det som tar minst tid och kostar minst pengar för att slutkund ska få valuta för pengarna. (vi har inga egna produkter utan är ett designhus)
Sen ser ju verkligheten ut på vissa sätt, vilket gör att det kan vara ont om resurser internt och då vill man kunna outsourca så mycket arbete som möjligt.
Finns det nån som tar en rulle, lägger på fw och sen reelar upp igen så är det mins jobb för oss. Uppenbarligen finns en sån firma och återstår att se om även microchip kan hjälpa till...
Går inte det så går det ju absolut lösa en temporär fixtur med pogo pins för att programmera det färdigmonterade kortet. Antingen 3d printar man nåt som håller pinnar (kan va svårt med precision), eller CNC borrar ut hål för pinnar, eller också kan man beställa ett billigt PCB där man löder fast pogo pins. Allt detta kräver betydligt mer jobb än föregående alternativ. Men historiskt vi har gjort alla dessa varianter så det är inga konstigheter. ..
Som sista och troligen stabilast lösning så fixar man en riktig test fixtur. Det kräver troligen mest jobb både från oss och underleverantör.
Sen ser ju verkligheten ut på vissa sätt, vilket gör att det kan vara ont om resurser internt och då vill man kunna outsourca så mycket arbete som möjligt.
Finns det nån som tar en rulle, lägger på fw och sen reelar upp igen så är det mins jobb för oss. Uppenbarligen finns en sån firma och återstår att se om även microchip kan hjälpa till...
Går inte det så går det ju absolut lösa en temporär fixtur med pogo pins för att programmera det färdigmonterade kortet. Antingen 3d printar man nåt som håller pinnar (kan va svårt med precision), eller CNC borrar ut hål för pinnar, eller också kan man beställa ett billigt PCB där man löder fast pogo pins. Allt detta kräver betydligt mer jobb än föregående alternativ. Men historiskt vi har gjort alla dessa varianter så det är inga konstigheter. ..
Som sista och troligen stabilast lösning så fixar man en riktig test fixtur. Det kräver troligen mest jobb både från oss och underleverantör.
Re: Företag som kan programmera MCU på reel?
Hej igen, efter ett par veckors tystnad. Jag tänkte att det vore trevligt av mig att återkoppla på det här ämnet.
Jag fick en offert från HiLo Electronics med en startavgift på 200 USD (lite högre för att de inte hade stöd för min kapsel out of the box om jag förstod det rätt) och sedan ett pris per krets på ungefär 0.5 USD.
Så för 700 av mina kretsar blir det ungefär 5500 SEK.
Det är ju mindre än en dags arbetskostnad!
Tack för alla tips och idéer som jag fått i tråden.
På återseende!
/Jonatan
Jag fick en offert från HiLo Electronics med en startavgift på 200 USD (lite högre för att de inte hade stöd för min kapsel out of the box om jag förstod det rätt) och sedan ett pris per krets på ungefär 0.5 USD.
Så för 700 av mina kretsar blir det ungefär 5500 SEK.
Det är ju mindre än en dags arbetskostnad!

Tack för alla tips och idéer som jag fått i tråden.
På återseende!
/Jonatan