Mjukstart åt en toroidtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Mjukstart åt en toroidtransformator?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hade varit bättre med isolationstrafon först, och den på en mjukstart som matar vridtrafo. Känns tryggare :)

Då kanske räcker det med den mjukstarten pga löckinduktanser begränsar startströmmen för variac en när du kopplar in den.

Annars fungerar det bra att mjukstarta isolationstrafon med att vrida upp spänningen.

En mindre variac < 500VA kan klara sig utan mjukstart, kanske. Beror på elanläggningen, dvs din förimpeands och trafon. Testa först!

Jag klarar det inte hos mig.

Jag har byggt mjukstarten som Larda beskriver. Sätter den i en kopplingsdosa på nätsladden :)

Inte helt kosher, men det är isolerat ialla fall. Sätter såklart dragavlastning på insidan...

Jag har också gjort budgetvarianten, ett NTC motstånd i serie. Det räcker att hålla nere startströmmen så säkringen inte löser. Nackdelen är att det är varmt i drift, och behöver svalna innan återstart.
Runt 2 ohm i kallt tillstånd är lagom.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har försökt forska i det där, om vilken man borde lägga först. Det finns åsikter på nätet om det nog åt båda hållen.

Men jag har iallafall flera alternativ att välja mellan för starten. Fördelen med att använda en lampa är ju att jag hela tiden får ett konstant överströmsskydd, de andra lösningarna gäller bara under starten. Men det kanske finns bättre metoder också att styra strömstyrkan än en lampa, typ så man kunde reglera strömmen med ett vred.

Jag har funderingar på att vänta med allt tills jag har en vridtrafo hemma och göra allt det till en kombinerad enhet, kanske med voltmeter och ammeter på fronten samt en brygga för att ge likström också. Då skulle man ha en ganska behövlig enhet för att ge ström åt allt möjligt både AC och DC.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

På min sitter vridtrafon på sekundärsidan.
Jag monterade dit en mjukstart då den kom utan.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ser tjusigt ut, jag antar isolationstransformatorn är en skild låda?
Nerre

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 12 mars 2022, 09:00:49 Hade varit bättre med isolationstrafon först, och den på en mjukstart som matar vridtrafo. Känns tryggare :)
Toroiden har väl hög startström oavsett belastning? Och då måste väl mjukstarten sitta på primärsidan?
rikkitikkitavi

Toroiden?

Jag är inte med?

Men ja, en 1000VA isolationstrafon lär behöva mjukstart.

En mindre variac, kanske. Beror på... Det sitter dessutom en isolationstransformator före som dämpar startströmmen, ingen trafo är utan resistans eller läckinduktans. Man får testa helt enkelt.

Min poäng är att isolationstrafon kan ju mata allt på labbbänken. Variacen används ju som justerbar spänningskälla. Även om man är försiktig så...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo jag har en 1000VA isolationstrafo i form av en toroid. Så man kan väl koppla dem såhär

Mjukstart -> Vridtrafo -> Isolationstrafo

Eller

Mjukstart -> Isolationstrafo -> Vridtrafo

Hur som helst har jag tänkt bygga in allt i en låda. Så dom kommer alltid användas tillsammans.
Nerre

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 13 mars 2022, 14:23:26 Toroiden?

Jag är inte med?
Hela tråden handlar ju om mjukstart till en toroidtransformator?

Dessa har hög startström (om jag inte fattat fel beroende på att kärnan behöver magnetiseras). Så startströmmen är hög även om det inte finns nån last på sekundärsidan. Därför sätter man startströmsbegränsare på primärsidan.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Bifogar bilder på den typ av trafo jag har.
484432265-orig[1].jpg
484432268-orig[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Ah, nu fattar jag Nerre.

Du tror jag menar isolationstrafon mjukstart variac?

Nej, jag menar att mjukstarten är först. På den är isolationstransformatorn kopplad och sedan vridtrafon.
Beroende på storleken eller egentligen inte, kan man skapa ett 230VAC isolerat uttag och ett 0-230VAC uttag.
Den trafon som TS lagt in bild på kommer nästan garantera slå säkringen om det inte är gängsäkring D...
Med lite flyt räcker mjukstarten för båda.

VA fördelningen beror lite på storleken på variacen TS hittar. Han kan få köpa mina 25 amperes :) (not, skämtar bara)

Det händer ju man vill ha en fast 230VAC isolerat också, för att testa o mäta. Tex oscilloskop behöver ibland skiljas av, eller snarare objektet man mäter. Tex en switchad nätdel.

Till TS- skaffa analoga vridinstrument. Gärna en automatsäkring i serie med variacen utgång. Inte på matningen. Det är främst kolborsten som tar stryk vid överbelastning och då skyddas den. Det beror lite på vad du hittar för variac. Ofta kommer de ju i en kapsling med allt färdigt. Men det går att montera loss delarna och sätta i en större låda med isolationstrafon.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har liten erfarenhet av NTC som strömbegränsare. Borde inte en 4ohm 6A NTC passa bra för en 1000VA toroid.
https://se.farnell.com/w/c/circuit-prot ... 5degc=4ohm.
Skulle vilja ha några ohm högre resistans men nästa steg blev 22ohm 4A. Lite stor skillnad och så blir den så förbaskat het om man kör den lite över gränsen hela tiden, bär emot. Finns förmodligen bättre men vill inte leta.

Ett problem är att man måste låta NTC kallna om man slår från-till. Förmodligen lär man sig det fort efter att man smällt säkringen några ggr.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Av den orsaken är jag inte så pigg på NTC metoden, jag lutar mot den enkla metoden med halogenlampa helt enkelt. Eller en såndär ebaymodul.
Nerre

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 13 mars 2022, 15:12:19 Ah, nu fattar jag Nerre.

Du tror jag menar isolationstrafon mjukstart variac?
Nja, jag tolkade detta
rikkitikkitavi skrev: 12 mars 2022, 09:00:49 Hade varit bättre med isolationstrafon först, och den på en mjukstart som matar vridtrafo. Känns tryggare :)
som att du menade "mjukstart som matar vridtrafo". Det är inte helt tydligt skrivet.

Nu inser jag att du menar att isolationstrafon först, med en mjukstart på primärsidan, och sen matar isolationstrafon vridtrafon.
rikkitikkitavi

Jag tänkte mig inte för, det är lite dialektalt skrivsätt.

"på den" eller "den på" betyder efter i vissa delar av Skåne :)
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

Variac/ vridtrafo : Jag satte ett motstånd som kortsluts efter tiden kondensatorn laddas upp, som sitter parallellt på spolen. Ganska enkelt men kräver någon DC källa.

@TS om du gjör DC matning så fundera på urladdningsmotstånd (för att inte luras av kondensatorspänningen även om du stänger av huvudspänningen)
Jo och ett vanligt 230 uttag om du inte redan kommit på det!
Variac_6,3A.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar