MikroC VS CCS C

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

MikroC VS CCS C

Inlägg av newbadboy »

Har använt själ lite mikroc, undrar om det är stor skillnad på att skriva koden i ccs jämfört med mikroc med hänsyn till syntax etc?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C som C, det som kan skilja är t.ex. interruptdeklarationer osv.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ok... det är mest eftersom jag funderar på att köpa en bok som behandlar pic kretsar. kompliatorn som de använder är just ccs. medans jag använder mikroc. Så det var mest om man blir förvirrad för mycket... är redan rätt lost ;)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kolla om kompilatorerna stödjer ANSI C (C99), d.v.s är standardiserade. Då är det i stor utsträckning samma syntax som gäller.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ccs är lite skum, tror inte den följer standarden helt, den har en del egna kommandon. dock är det väldigt lättanvänt och det följer med massor av kodexempel samt bra hjälpfil. det är vad jag tyckte när jag använde den, jag var nöjd...

/Johan
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

som sagt jag har inte tänkt att använda ccs utan jag har tänkt fortsätta med mikroC. Dock är jag nybörjare och jag tycker att boken som jag nämnde verkar för övrigt vara mycket bra bortsett från att det är just ccs som används. Mao vill jag använda MikroC till Pic kretsarna och boken som hjälp.

Har dessutom en annan bok jag funderar på men det verkar vara en bok för folk som inte är nybörjare helt. O andra sidan e den billigare :roll:

http://www.bokus.com/b/0750667559.html?pt=search_result
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Har du tittat på MikroElektronikas egna böcker?

Nybörjarboken finns tillgänglig gratis online:
http://www.mikroe.com/en/books/picbook/picbook.htm
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

faktiskt inte..... men just den du länkar till är inte C utan asm vad jag kan se....
Skriv svar