Schema till DUX UB52

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
akwi
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 november 2016, 17:34:50

Schema till DUX UB52

Inlägg av akwi »

Hej , jag försöker hjälpa min granne som har en radio DUX UB52, det är en radio för likström och växelström och den kan också gå på batteri, 90 v och 4,5 v.
Rören är DK40, DAF40, DAF41 och DL41.
Jag söker ett schema till den.

/Åke
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av YD1150 »

Philips har en version av den också men innanmätet är det samma. UB52 är en kul radio, har en sådan. :D
Två stycken 45Volts batterier till anodspänningen

Förhoppningsvis hittar du schema här:

www.radiomuseum.org/r/philips_ls412ubls_412_u.html
akwi
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 november 2016, 17:34:50

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av akwi »

Tack så jättemycket och för snabbt svar.
Jag mätte på spänningarna i radion och märkte att det var 0 volt på glödtrådarna, då kollade jag på DL41 och märkte att var avbrott på glödtråden mellan stift 1 och 8, jag såg på en bild på rörkopplingen att det finns 2 glödtrådar på röret så jag kopplade in tråden 1 till 7 istället, men det verkar inte funka ändå.
Det blir väl fel att göra så.
Jag kanske måste hitta ett nytt rör eller ?

/Åke
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av YD1150 »

Nu har inte jag schemat och titta i men använder de bara en av glödtrådarna. Det är helt rätt tänkt av dig i så fall, de är identiska. Ofta har man dem i serie för 2,8V eller 1,4V och då är en eller två glödtrådar parallellkopplade beroende på om man vill ha radion i "strömsparläge" eller max effekt på ljudet till priset av att glödströmsbatterierna inte räcker så länge. I min så är det en nyare DL94 i ljudslutsteget, resten av rören är samma. Det kan vara ett alternativ om DL41 är svår att få tag på.

I min apparat så är det fyra stycken R20 totalt 6V till glödspänning och då ligger glödtrådarna i serie. Och några udda "nu obsoleta" 2x45V till anodspänningen. Har testat att använda en liten spänningsomvandlare från typ 6V till 90V. Strömförbrukningen hamnade på typ 8-10mA vid 90V anodspänning. Så har du något att gå på.

Sen ser du att det finns en omkopplare "batt-off-nät", är den i rätt läge? Och fungerar den som det ska?

Den radion ska vi fixa!
akwi
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 november 2016, 17:34:50

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av akwi »

Hej, jag mätte lite spänningar på rören och dom var ca 20% högre än dom på schemat, jag kör med 220 volt, jag har inte batterier för till 90 volt, glödspännigarna var omkring 1 volt, däremot är dom ca 1,4 volt om jag kör med 4,5 på batteriingången.
Jag har köpt en liten kinesisk signalgenerator och jag kopplade in den på ingången på DAF41 med ca 1000Hz och ca 200 mv och fick ut signalen till högtalaren, så att utgångsstegen verkar OK, däremot får jag inte in någon station, det är tyst, jag har en lång L-antenn inkopplad på antenningången men det hjälper inte.
Så utredningen fortsätter, jag är tacksam för mer tips.

mvh Åke
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av YD1150 »

Är den helt tyst så får du kontrollera blandarröret DK40 att oscillatorn i den svänger. Antingen med ett oscilloskop med 10x proben (helst) eller om du har en annan lång/mellanvågs radio så kan du lyssna på lokaloscillatorn. Om radion är inställd på 1000kHz motsvarar 300m våglängd så ska du med en annan radio kunna höra lokaloscillatorn på 1000kHz + mellanfrekvensen (som är kring 450-470kHz, har inte exakt siffra just nu. Den andra radion kommer att bli mer eller mindre tyst då om allt fungerar.

UB52 har väl en inbyggd ramantenn i lådan på något tiotal varv eller extern antenn och jord.

Antar att du är medveten om att det är en allströmsapparat, den är inte separerad från elnätet. Ifall du kopplar in mätinstrument eller liknande.
akwi
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 november 2016, 17:34:50

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av akwi »

Hej , jag var tvungen att köpa ett nytt slutrör DL41, jag hittade ett på Tradera för 25 kronor :) och nu fungerar radion bra faktiskt, jag bytte några el-lyter på ingången också
Det skrapar en hel del på volymkontrollen men det får duga. Jag lovade min granne att jag skulle få den att gå så då får han vara nöjd.
Jag har iallafall lärt mej hur en sån radio fungerar.
Tack för visat intresse.
/Åke
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Schema till DUX UB52

Inlägg av YD1150 »

Kul att den vaknade till liv igen.
Då har du bevarat en radio :tumupp:
Skriv svar