PSU error?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
iveqy

PSU error?

Inlägg av iveqy »

Hej,
jag sitter och felsöker en dator. Moderkortet har LED's som lyser, CPU fläkten snurrar, PSU fläkten snurrar, men ingen bild på skärmen (skärmen funkar) och inget ljud från hårddiskarna.

Jag misstänker PSU:n mest för att den låter konstigt, ett buzzande ljud som inte kommer från fläkten. Det konstiga är att jag har alla spänningar ut från PSU:n (förutom en -12 V som är -10V vilket jag misstänker inte gör något?)

Kan det vara så att det är först under last som PSU:n inte levererar? Hur bör jag gå vidare i felsökningen? Det känns "rätt" att försöka byta den buzzande(alltså inte coil whine) komponenten, men jag vet ärligt talat inte vilken det är.

/Fredrik
Användarvisningsbild
Danny

Re: PSU error?

Inlägg av Danny »

Låter som du har dåliga elytar i psu'n
iveqy

Inlägg av iveqy »

elytar?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Elektrolytkondensatorer
iveqy

Inlägg av iveqy »

Ah tack, det var det jag misstänkte =).

Du har säkert rätt men vad får dig att tro det? Jag tänker att ljudet gör att jag misstänker dioderna.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Av erfarenhet
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har själv aldrig varit med om att dioder haft något ljud för sig. De större elektrolytkondensatorerna i aggregatet som är kopplade på dess utgång däremot är till för att bla kunna hålla utgångsspänningen jämn vid belastning. Vid större belastning med ej helt fungerande elektrolytkondensatorer så kan spänningen sjunka under det värde som grejer i datorn vill ha och förväntar sig alternativt inte hållas stabil och då vill inte datorn m.m. starta eftersom den märker att något är fel, så dessa hade varit det första jag kollat upp.

Dessa elektrolytkondensator är det vanligaste felet i strömaggregat som inte fungerar som det skall och är ett lite typiskt fel som orsak för ett som fungerar och ger ut bra spännings vid låg belastning, som tex en fläkt, men inte fungerar vid högre belastning.
Skriv svar