Konvertera brandsläckare till svetstub

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

Det kan nog handla om en del pengar. Tror att man fyller kolsyretuben för ca 200 kr och den innehåller mer än lilla MISON som kostar typ 500 att fylla.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mison kostar typ 300 kronor att fylla. Frågan är ju hur mycket och vad man svetsar.

Svetsar man massor av gafflar på grävskopor där det bara handlar om att bränna dit skiten så visst - kör kolsyra. Svetsar man däremot för hobbybruk små detaljer (eller bilplåt som jag) så använd riktiga grejer.

Tycker jag...
bearing

Inlägg av bearing »

Det var billigt. Jag brukar fylla min på lokala järnaffärn, det kostade 480 sist jag fyllde.
När jag började med svetsning ställde jag in gasflödet helt enligt svetsbokens rekommendationer med följden att tuberna tog slut ganska ofta. Man brukade kunna se på mätaren att det minskat varje gång man svetsat nån liten sträng. Nu räcker det längre eftersom jag ställer in flödet så lågt det går utan att svetsen blir porig.

Svetsar man mycket kan man hyra 25-liters som fylls för ungefär samma kostnad som femliters.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

MIG svetsning gör man med Inert gas typ Argon (Mison AR) då kan man svetsa i prinsip allt. MAG svetsning gör man med en delvis Aktiv gas typ koldioxid 2-25% resten Argon (Mison 2 - Mison 25) då kan man svetsa stål och rostfritt (endast 2% CO2).

Det som gör Mison typerna till bra skyddsgaser är att lustgasen i den reagerar med ozonet som bildas vid svetsning och man slipper bli ozonförgiftad (0,1PPM är gränsvärdet) (ger huvudvärk oftast) (Energi+O2 -> 03 + NO -> 02+NO2).

Att släckaren har stigarrör spelar väl ingen roll det är väl bara att vända den uppochned vid tömningen så tar man gasen ovanför vätskeytan.

Det är nog faktiskt så att läsktillverkningstuberna är rätt biliga egentligen. En 5l tub med 200Bar tryck ger ju ca 1m3 CO2 vilket kostar 318+moms den innehåller runt 2 kg gas. Det ger ju runt 200:-/kg och 60:-/0,4kg skulle ju ge 180:-/kg om 80:-/0,4kg skulle ju göra att det blev lika dyrt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Men vart får man tag i en "riktig" gastub då? Hittade en på blocket för 1500kr. Tror det var en full 5kg tub som var helt oanvänd. Dock någon annan stans i landet. Borde väl iofs gå att skicka? Har hittat en snubbe i närheten som har en 8.1kg kolsyresläckare som han ska ha 600kr för. Sen är det ju bara haka på en regulator. En sådan kan inte kosta många hundralappar. Mycket möjligt att det redan finns en.

Vad jag har hört så är ju kolsyra dyrare om man har en egen tub och åker in till någon leverantör och fyller den.

Men ger det verkligen så mycket sämre resultat att svetsa med kolsyra?

Kommer ju nog inte svetsa massa jätteseriösa grejer nu i början. Först och främst ska jag ju lära mig svetsa. Ni får gärna vara snabba med att svara. För om jag bestämmer mig för att köpa tuben så vore det nice att få det gjort redan imorgon (idag 8)). Eller iofs kanske man borde köpa släckaren ändå. Det är ju ändå en billig försäkring att ha i garaget.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Greensilver: Där ser man, men det verkar då definitivt inte vara något dom gör reklam för. Finns inget i deras katalog om det och jag kan inte hitta någonting på deras hemsida. Har även varit i deras butik några gånger för ca ett år sedan och kan inte minnas att jag såg någonting i gastubsväg någonstans. :?

limpan4all: har faktiskt också tänkt i just dom banorna, och använder man svetsen så sällan som jag kommer att göra så är det nästan ett givet val för mig. :)

Angående trycket i flaskorna sedan så kondenseras CO2 vid 60 Bars tryck vid 20 grader så om dom inte överfyller flaskorna för att få upp det i 200 Bar så borde det ligga runt 60 Bars tryck i dom. I MISON flaskorna är det däremot runt 200Bar vid 20 grader då den gasen inte kan kondenseras vid rumstemp.

Minus: intressant, om det är i stål så man kan svetsa på det vad som skulle behövas och att det hade ju varit perfekt om det gått att få tag på. Tackar för det . :)

chille: CO2 är det enda som Icecap verkar använda och han sa i en annan tråd att det fungerade hur bra som helst om jag inte missminner mig. Skvätte dock lite mer eller vad det var tror jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har svetsat MYCKET bilplåt (hade en 245'a och har en SAAB 96 '72) och en hel del annat i den storlek (bytte 2,5m² plåt på kompisens Lada Niva osv) och jag har alltid kört CO2 förutom just i början då jag körde Mison.

Den plåt jag har jobbat med har haft rostfläckar, målning, olja osv på och Misonen spruttade som fan då, jag tänkte att "det ska väl vara så då". Sedan köpte jag mig in på en bytestub och då kunde man enbart få CO2.

Skillnaden var stor! Misonen hade protesterat kraftigt när det fanns lite målning o skit med i spelet, CO2'n gnällde en aning men körde på, blev det rost reducerade CO2'n det mycket bättre än Misonen.

Efter den upptäckt har jag alltid kört med CO2 (utom då jag svetsade mitt rostfria avgassystem till 245'an), jag har haft min svets i 21 år och det har gått många kg tråd genom.

Så visst, Mison + ren ny plåt är mycket trevligt men kasta in ett par rostiga biter med fett, lite underredsmassa + rost, då börjar det bli besvärligare med det.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Henry

är vanlig rörgäng på ståltuberna så du kan fixa en mässingnippel på en välsorterad järnhandel eller hos rörmokaren men det sitter en ventil på tuben så man måste fixa dit en tapp som öppnar ventilen när man skruvar in kolsyretuben
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Minus: Vilken ventil?

Jag har en "Mison/Argon-tub->CO2-gänge" nippel liggande någonstans, standartgrej (använde den då jag svetsade mitt rostfria avgassystem) men jag har aldrig sett någon ventil på någon tub som man måste hålla upp, de enda ventiler jag har sett är dom med handtag på.

På sodastream-ventilerna sitter det förvisso en sådan pinne men jag tror att det pratas "riktiga tuber" här, brandsläckare osv.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Rekomenderar att du åker till AGA i Älvsjö industriområde och fixar tub och gas, blir nog smidigast.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

finns pris på kolsyra från air liqude på denna sida

http://www.mamut.com/controls/shop/shop ... bar&gid=58

flaska 1402 kr + moms + fyllning 410 +moms

fördelen med kolsyra är att man kan ju kolsyra vatten om man blir törstig när man svetsar :o)

skulle tippa på att Aga har ungefär samma pris
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Icecap

nja vi kanske har hamnat lite off topic men jag menar inte de små tuberna som sitter i kolsyre pistoler o liknande

ventilen sitter på de pyttesmå tuberna till sodastream är ingen kran på dem utan en backventil som öppnas när man skruvar in tuben i läskmaskinen

men tror inte dessa tuber klarar så många minuters svetsning men kan ju vara ett alternativ att ha som en backup om man får slut på gas under helgen när man svetsar på kompisens rostiga bil

sjäv så har jag 2 st mison så har reservtub att tillgå
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Språkpolis: Flaska!
;)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Lutar mot att det blir kolsyra i alla fall. Men enligt farsan så måste man ha reduceringsventiler i rostfritt, kan det verkligen stämma? Vad händer annars? Det oxiderar? Eller skulle man kunna använda reduceringsventiler från ett akvarium? Verkar finnas en del på blocket. Fast det kanske är för dåligt flöde i dom? :?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Minus: den sodastreamflaskan som jag såg hos en järnaffär här hade ialf inte en vanlig gängning utan liknade ett svarvat ungefär 3mm djupt spår typ trapetsgänga i den. Vanlig rörgänga var det inte, såvida det nu inte finns rörgängning i trapetsform vls som jag i så fall inte är medveten om.

Den där "riktiga" CO2 flaskan i länken kostar ju både ett ben och en arm för det var satans vad dyra dom är och det är tom utan moms.. :evil: Det är en orsakerna till att jag lutar åt sodastreamer typerna..

chille: en reduceringsventil från ett akvarium? Vet visserligen inte hur dom ser ut eller används till men klarar dom på ett säkert sätt ett tryck på över 60Bar? Varför man skall ha reduceringsventiler i rostfritt vet jag ej men kan som du säger mycket väl ha att göra med att undvika korrosion eller så då CO2 kan vara ganska så aggressivt för vissa metaller. Sedan måste också packningar vara lite lätt special då CO2 torkar ut vissa sorter, men det skall förstås finnas rätt sorter i reduceringsventiler för CO2.
Skriv svar