Felsöka en receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av YD1150 »

Mät på lindningen till ferritantennen, avbrott eller inte?
Att du får ljud kan ha och göra med att det blir en kapacitiv koppling mellan spolen och dig. Du fungerar som en antenn då.

Har ferritantennen varit i kontakt med en kraftig magnet eller liknande? Kan hända att de blir magnetiserade och det påverkar induktansen så avstämningen blir tokig.
Ser jag rätt så sitter det en JFET BF245 nedanför vridkondensatorn? Oftast finns det två lindningar på en ferritantenn, en är resonanskrets och den andra är en lindning med få varv som impedansanpassning till vanliga bipolära transistorer men finns det en BF245 inblandad i ingångsteget så kan antennen vara lite annorlunda. Hur många "tåtar" finns det på ferritantennen?

Och IC uA758 är stereodekodern som används endast på FM stereo. Inget med MV. Ge dig på den andra IC:n.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

JAg måste löda av lidningen först då för dom kontinuitet med varandra den vägen. Har mest suttit och fipplat nu, får in nån kanal riktigt bra nu på kanske 560-570khz. Vettefan vad det är för språk, östeuropeiskt iallafall, kan vara romänskt tror jag. Baserat på frekvenslistan och styrkan på sändaren.

Antennen har bara en lindning och det är en BF245 transistor där jo.

Bild

Ser också tråden jag nyttjar som antenn.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av YD1150 »

Nu har jag tankat ner manualen. Det skumma är att de har parallellkopplat ferritantennen och spolen 5119, är någon trasig så blir det ingen avstämning alls.

Oscillatorn borde finnas mätbar på pinne 4 på TDA5700, är säkrast att mäta där. Använd en oscilloskopsprobe på 10x-läget så minskar kapacitansen som påverkar oscillatorn. Oscillatorspolen är 5123.

Vad är det för spänningar på transistorn 7111? Den kortsluter RF-mässigt MV och LV.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Med radion på och tunar in samma station så får jag nära nog 0 volt på benen B och C (0.16v), med E som jordpunkt.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Jag funderar, hur ska man bäst avmagnetisera kärnan?

Undrar också om jag ska linda om den med magnettråd (har 0.2mm redan) och lacka fast det på kärnan.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av YD1150 »

Det är inte säkert att den är magnetiserad, kan vara annat fel också. Tror inte att du ska behöva linda om den, det är
sällan fel på dem.

Ok, om transistorn den leder inte för annars kortsluts signalen ner till jord. Mät och växla till FM, ändras den då på basen?

Har du möjlighet att mäta på oscillatorn med oscilloskop?
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Det känns som det är något fel med lindningen då det börjar funka om jag klämmer på den.

Mätte ben 4 nu och det kommer en stabil frekvens ur den på cirka 1.9mhz, varierar upp och ner då man tunar.

Jag mätte med oscilloskopet på 7111 nu också och den ser ut att förstärka signalen från ben b till c. Så den ser ut att funka.

Jo och voltmätaren på 7111 i FM läge säger typ 175mv mellan e och c, 0.7v mellan e och b.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av YD1150 »

Börjar du linda om den så kan det vara att "trackingen" mellan "front-end" med BF245 och oscillatorn inte stämmer överens längre och då kommer inte enratts-avstämningen inte fungera. De två ska följas åt med mellanfrekvensen som skillnad.

Har du en sladdstump på 1/2-1 meter så prova och koppla in den på gate på BF245 eventuellt med en liten kondensator i mellan, 5-33pF typ så "stör" du inte resonanskretsen mer än nödvändigt. Gate på BF245 är en högohmig punkt som lätt störs av extra kapacitans.

Transistorn 7111 fungerar bara som en strömbrytare (till/från) som jordar kondensatorn 2123 på 22nF.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Jag undrar om det ens går att fixa isåfall, för jag ser inte jag kan göra nåt åt lidningen. Jag undrar om det du säger om trackingen mellan BF245 och oscillator kan vara ett problem redan nu då jag kopplade dit en kabel på lindningen. Svårt att säga dock.

OK jag får prova det med kabeln imorgon efter jobbet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5949
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av rvl »

YD1150 skrev: 22 februari 2022, 19:47:55 Mät på lindningen till ferritantennen, avbrott eller inte?
Att du får ljud kan ha och göra med att det blir en kapacitiv koppling mellan spolen och dig. Du fungerar som en antenn då.
Har dethär redan testats, när det börjar talas om att linda om? Eller har spolen nån synlig skada? Litet svårt att föreställa mig hur den annars skulle gått sönder.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Jag måste löda av den från kortet och testa, det var det också...

Fick in en kanal på 190khz nu annars, tror det var BBC...
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Lödde av ena ändan av lindningen och nej det är inte avbrott då heller.

En sak som den gör fast den tunar in så är att man kan tuna in en signal för starkt, så slår den över och beter sig annorlunda, den tunar inte längre in radiokanalen lika bra, ljudet blir dovt och faller i bakgrunden och den verkar vilja tuna in nåt annat. Signalstyrkan lämnar på max, fast man tunar bort från kanalen.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av YD1150 »

Låter nästan som att mellanfrekvensförstärkaren börjar självsvänga, och sedan "fastnar" där. Är alla avkopplingskondensatorer ok?

Händer det något med signalstyrkemetern om du petar med en skruvmejsel eller oscilloskopsprobe på ingången till mellanfrekvensförstärkaren pin 15? Jorda pin 15 med en 10nF kondensator.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av DennisCA »

Tyvärr jag vet inte om dom är OK eller ej, jag har ingen utrustning för att kolla det tillförlitligt. Jag har funderat att helt enkelt byta dessa. Det är denna vi talar om va?

Bild

Jag tänker dessa kanske är filmkondensatorer, baserat på googling av vad som står där. 8.2uf tror jag, lite synd det, jag råkar ha just denna stil av kondensatorer, 500 st i en påse men 6.8uf istället...

Resten har jag inte hunnit kolla, suttit på akuten med ena pojken idag (slutade bra) och nu är det lite sent för att orka göra nåt mycket mera idag...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3549
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka en receiver

Inlägg av breflabb »

Nja, 8.2uF kan det inte vara. Det är nog 8.2nF
Skriv svar