Felsökning kretskort köksfläkt (nu med bild)
-
Felsökning kretskort köksfläkt (nu med bild)
Hej
Jag har en köksfläkt av märket Thermex, model Passat.
Den har fungerat utmärkt i ca 3 år fram tills för några dagar sedan då den dog utan anledning.
De följande 3 dagarna kunde jag få igång den igen genom att bryta strömmen. Då fungerade den ca en dag innan den återigen slutar att svara på signaler från trådlösa dosan.
Jag har bytt batteri i dosan och brutit strömmen en längre tid.
När jag slår på strömmen hörs ett pip, nu har pipet blivit förvrängt och går ned i styrka ungefär som att stömmen försvinner direkt när man slår på den.
Jag misstänker att något i kretskortet är dåligt.
Om ni tror er veta vad felet är så kan jag testa att byta ut någon komponent på kretskortet.
Jag har en köksfläkt av märket Thermex, model Passat.
Den har fungerat utmärkt i ca 3 år fram tills för några dagar sedan då den dog utan anledning.
De följande 3 dagarna kunde jag få igång den igen genom att bryta strömmen. Då fungerade den ca en dag innan den återigen slutar att svara på signaler från trådlösa dosan.
Jag har bytt batteri i dosan och brutit strömmen en längre tid.
När jag slår på strömmen hörs ett pip, nu har pipet blivit förvrängt och går ned i styrka ungefär som att stömmen försvinner direkt när man slår på den.
Jag misstänker att något i kretskortet är dåligt.
Om ni tror er veta vad felet är så kan jag testa att byta ut någon komponent på kretskortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stefan_Axelsson 18 februari 2022, 17:42:08, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Felsökning kretskort köksfläkt
Det är bättre om du lägger in bilderna direkt i forumet.
För min del ids jag inte hämta dom annanstans.
Men vad du beskriver låter mycket som att det är ett kretslopp som är matat via en kondensator (X2 typ) - som har en ovana att bli slitna med åren.
Lägg till en lite uttorkat elektrolyt laddningskondensatorn och vi är i mål: dålig matningsspänning som får systemet att nollställa lite slumpvist.
För min del ids jag inte hämta dom annanstans.
Men vad du beskriver låter mycket som att det är ett kretslopp som är matat via en kondensator (X2 typ) - som har en ovana att bli slitna med åren.
Lägg till en lite uttorkat elektrolyt laddningskondensatorn och vi är i mål: dålig matningsspänning som får systemet att nollställa lite slumpvist.
-
Re: Felsökning kretskort köksfläkt (nu med bild)
Tack för svaret
Tyvärr har jag ingen kunskap om komponenter.
Kan du länka till vilken kondensator (X2 typ) vore det toppen.
Var ska jag lägga till den? serie- eller parallell- kopplad?
Om någon skulle kunna rita på kretskortet vore jag väldigt tacksam
Tyvärr har jag ingen kunskap om komponenter.
Kan du länka till vilken kondensator (X2 typ) vore det toppen.
Var ska jag lägga till den? serie- eller parallell- kopplad?
Om någon skulle kunna rita på kretskortet vore jag väldigt tacksam

-
Verkar vara switchad och inte capacitivedropper (osäker på svenska ordet här) men ingen kondensator ser svullen ut men det innebär ju inget egentligen....
Verkar inte gå mäta så mycket inget är direkt utskrivet
Verkar inte gå mäta så mycket inget är direkt utskrivet
Det där är mycket mer avancerat kretskort med inbyggd Switch-Mode Power Supply (SMPS).
Elektrolytkondensatorer är dom med metallända med ett kryss i. De kan torka ut och/eller "koka" ut elektrolyten inuti.
Detta vill såklart göra att glättningen blir kass och då det finns en mikroprocessor på den behövs det finnas stabil spänning för att den inte ska få spader.
Så kolla efter rester efter utsläpp, spräckta kryss i aluminiumen eller liknande.
Elektrolytkondensatorer är dom med metallända med ett kryss i. De kan torka ut och/eller "koka" ut elektrolyten inuti.
Detta vill såklart göra att glättningen blir kass och då det finns en mikroprocessor på den behövs det finnas stabil spänning för att den inte ska få spader.
Så kolla efter rester efter utsläpp, spräckta kryss i aluminiumen eller liknande.
-
Jag hittade inga svällda eller spräckta elektrolytkondensatorer.
Jag hittade dock detta nere i högra hörnet på kretskortet.
Kan 1016 vara problemet?
Vad är det för komponent, gärna länk
Jag hittade dock detta nere i högra hörnet på kretskortet.
Kan 1016 vara problemet?
Vad är det för komponent, gärna länk

Beteendet är typiskt för dåliga elektrolytkondensatorer. Byt samtliga till att börja med om du inte har instrument och eller kunskap att felsöka noggrannare.
Om du menar dioden SS36 tycker jag att lödtennet är nästan borta.
Skulle börja med att kolla och löda om så mycket som möjligt efter efter lödfel till o börja med
Sedan kan man gå på elektrolyterna
Datablad till dioden
Skulle börja med att kolla och löda om så mycket som möjligt efter efter lödfel till o börja med
Sedan kan man gå på elektrolyterna
Datablad till dioden
Det står "1016" på R4 under dioden. Hittade den inte när jag såg på bilden första gången.
Det är nog snarare 9101, dvs 9.1 kOhm. Kanske oväsentligt.
Vänd siffrorna upp och ner, 1016->9101 vilket ger 9100 ohm som är ett standardvärde. Tre värdesiffror och en 10-potenssiffra.
Edit. Liite långsam som vanligt.
Edit. Liite långsam som vanligt.

-

Lödningarna på ss36 ser helt ok ut vid en närmre titt men jag kan testa att löda om.
Det ser ut som hartsbaserat flussmedel i lodpastan som åldrats och ser lite brunaktigt ut. Det är en flussmedelssort som inte behöver tvättas efter lödningen så rester är alltid kvar och kan se lite smutsigt och flammigt ut med tiden.