basic stamp och någon sensor?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Rolig idé med lastceller!
Dumt att jag inte visste detta för några dagar sedan när jag såg en hög med affärsvågar utanför min studio som ligger granne med en vågaffär!
Spunk

Inlägg av Spunk »

Kan det inte funka med en Kapacitiv givare har sånna på jobbet känner sågspån till pannan.
funkar även för handen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om de känner av sågspån så borde de känna av ett glas. Förhoppningsvis även om det sitter en glasskivan mellan sensorn och mätobjektet.

Nu vet man inte hur stor plånbok patrikskoog har, men 3305kr (inkl moms) för 4st......
(Det blir 37,50kr billigare per styck om man köper 5st.)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det finns ju ett alternativ till MYCET billigare, MYCKET enklare men också MYCKET tråkigare.....

du kan ta och lägga fjädrar under glas skivan och en microbrytare under så att när man lägger nått under den trycks micro btytaren in o dioden tänds :D man kan även lägga tvåstycken microbrytare på olika höjd, och fjädra den högsta. då kan den känna av om det är ett tomt glas eller ett fullt glas eller inget glas alls....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om man är lite fiffig så kan man säkert bygga en engen kapacitiv givare med några enstaka komponenter och trimma in den så att den optimeras för "glasflaskor på glaskiva". Detta kräver förvisso att man kan sin analogelektronik...
subrosa

Inlägg av subrosa »

skulle man inte kunna använda samma princip som en regnsensor i en bil,
ett glas ovanpå glasskivan borde ju också ändra brytningsindex?
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

efter att varit ute på elfa idag fick vi INGEN vidare utveckling på vårt projekt. snarare en vända åt fel håll. Dom hade ingen aning om vad vi skulle ha för någon sensor och inte ens vart vi skulle vända oss, första frågan dom gav oss var "Har ni sökt på internet"? hahaha :D

iaf. det jimmyandersson!? Det du sa om att plocka isär en våg?!
kan du berätta mer om detta, mer ingående.! Eller adda mig på msn tex?
Det är det ett annat sätt som jag har kommit på ..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

ELFA's svar förvånar inte ett dugg.
He, det är ju en *butik*...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

patrikskoog: Jag har avinstallerat MSN för att det äter så mycket datorkraft (även när man inte är inloggad) så det blir tyvärr svårt. :)

Men jag tror inte det skulle ge så mycket om jag beskriver hur man plockar isär en våg och vad man använder där i. Min våg behöver ju inte alls vara likadan som alla andra. Så det lättaste är om du först och främst köper en liten våg, öppnar skalet och lägger upp lite bilder. Då blir det lättare. :)
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

ska bli! Kommer bilder så småningom!
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

jimmy testa amsn: http://amsn.sourceforge.net/ eller centericq http://thekonst.net/centericq/ inte lika resurskrävande och inte lika mycket lullelull

Edit: miranda im har jag för mig inte tar så mycket resurser heller http://miranda-im.org/
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

http://www.robotshop.se/catalog/product ... cts_id=136

Den tillsammans med...

http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=77

Och även en ir-mottagare!

http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=76

Skulle inte detta funka tillsammans ?? Går ir ljus igenom glas?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

IR ljus går genom glas försvagas såklart en del. Hur mycket beror på våglängden/glasets färg/tjocklek

Vill bara påpeka att om du istället väljer en pic eller avr klarar du detta projekt UNDER 1000lappen (för de grejjor du nämnde ovan) Board of education är den "värsta" biten. I princip betalar du 900 spänn för en usbkontakt + en 5v stab + ett LITET kopplingsdäck.

Motsvarande till tex pic har du själva µc 50 spänn (och här tar jag i) + wisp 628 300:- (osäkert pris just nu hör med sodjan) + kopplingsdäck 150 spänn totalt 500 spänn och du har nästan garanterat bättre fjutt i den än i BS2 (även om du just för detta projekt kanske inte behöver det).

Nåja bortsett från vilken miljö(BS2/pic/avr) du väljer behöver du ett nätaggregat, helst med 5V ut. (stabiliserat) Och troligen ett större kopplingsdäck.
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

okej. Eftersom vi inte är så haj inom just att välja vilken "miljö" man ska ha så blir det nog BS2, vilket förmodligen är det lättaste ifall man inte har några baskunskaper överhuvuvdtaget? Vad behöver man nätaggregatet till ? :) haha...

Men det hade alltså funkat annars?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ok men skippa iaf "board of education" köp ett kopplingsdäck och en kabel till seriellporten. Hur man kopplar BS2 står tydligt i manualen.

Nätagget kan vara bra att driva bs2 + omgivande kretsar med 8) Man _KAN_ ju köra med batteri om man vill men de brukar ha en förmåga att ta slut och förorsaka de lustigaste fel :?
Skriv svar