Data-signalkabel 4-ledare finns det?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Data-signalkabel 4-ledare finns det?
Alla de gånger jag använt rund 4-ledad telefonkabel har de varit spikraka.
Det har varit gul - svart - röd - grön, eller blå - vit - turkos - lila, eller blå/vit - vit/blå - turkos/lila - lila/turkos.
De är alla angivna som 1x4.
Det FINNS 2x2 från samma tillverkare, men jag har hittills aldrig sett en sådan.
Det har varit gul - svart - röd - grön, eller blå - vit - turkos - lila, eller blå/vit - vit/blå - turkos/lila - lila/turkos.
De är alla angivna som 1x4.
Det FINNS 2x2 från samma tillverkare, men jag har hittills aldrig sett en sådan.
Det verkar som tele-kabel börjar plockas ut ur sortimentet hos handlare t.ex. Jula har inte längre. Clas Ohlson inte heller. Det kanske inte används så mycket numer. Ingen nyinstallation av hederlig fast telefon i hemmen längre?
Det jag eftersöker är en signalkabel med liten ytterdiam och har 4-ledare. Jag tror jag provar med Kjell @ Co telekabel och ser om det funkar. Den kommer att ligga i samma kabelkanal som AC-kabeln till väggladdboxen 5x2,5 mm2. Väggladdboxen funkar som den är nu utan anlutna strömsensorer, men anger för bilen att det finns upp till 16A att ladda med nu, men går att knappa in annan maxström. Boxen är för max laddsträm 32A, men det går ju inte i ett enfamiljshus med mätartavla för max. 25A. Mätarsäkringarna är på 20A. Efter inkoppling av strömsensorer och signalkabeln, ska det gå att endast tanka överskottsström från solcellsanläggningen, när man vill det.
Senast jag använde tele-kabel var väl för 20 år sedan för hemlarmanläggning i en lägenhet. Clas Ohlson låg bara ca 500 m bort, så jag handlade nog kabeln där. Men jag kommer inte ihåg om den var partvinnand, men det tror jag nog inte den var.
Det jag eftersöker är en signalkabel med liten ytterdiam och har 4-ledare. Jag tror jag provar med Kjell @ Co telekabel och ser om det funkar. Den kommer att ligga i samma kabelkanal som AC-kabeln till väggladdboxen 5x2,5 mm2. Väggladdboxen funkar som den är nu utan anlutna strömsensorer, men anger för bilen att det finns upp till 16A att ladda med nu, men går att knappa in annan maxström. Boxen är för max laddsträm 32A, men det går ju inte i ett enfamiljshus med mätartavla för max. 25A. Mätarsäkringarna är på 20A. Efter inkoppling av strömsensorer och signalkabeln, ska det gå att endast tanka överskottsström från solcellsanläggningen, när man vill det.
Senast jag använde tele-kabel var väl för 20 år sedan för hemlarmanläggning i en lägenhet. Clas Ohlson låg bara ca 500 m bort, så jag handlade nog kabeln där. Men jag kommer inte ihåg om den var partvinnand, men det tror jag nog inte den var.
Senast redigerad av Haralt 5 februari 2022, 07:48:12, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Kjell&Company: 37671
Electrokit: 41012850
Lite snabbt såhär ser det med stor marginal billigast ut på Biltema.
Elektrokit beskriver anständigt sin vara, med ytterdiam 5,3 mm vilket man inte kan beskylla Biltema och Clas Ohlson och andra nasare för, utan där verkar det vara gymnasieelever som skriver texten till varor de inte begriper vad används till.
Biltemas är av PVC, och ger fin saltsyra vid brand.
Biltemas är av PVC, och ger fin saltsyra vid brand.
Senast redigerad av Haralt 5 februari 2022, 16:29:41, redigerad totalt 2 gånger.
1S (som vi kallade den) var 4-skruv, precis som gammal blanktråd på porslinsisolatorer. På den gamla blanktrådstiden så flyttades trådarna en isolator medurs eller moturs mellan varje stolpe. I de fall det var udda antal par så, kunde man t.o.m se det på isolatorerna, för man satte inga tomma isolatorer (så man såg att isolatorerna för den ensamma paret satt olika på stolparna). Jag har ett gammalt häfte om telefonteknik från typ 60-talet (morsan började på televerket på den tiden) där 4-skruven på porslinsisolatorer beskrivs.
(All sån gammal blanktråd försvann säkert på 80-talet, men jag minns från när jag var liten och vi åkte till min moster och morbror i Hedesunda att jag såg såna stolpar längs vissa vägar.)
Kablar med fler par var partvinnade.
Jag tror att för tillverkningen är det enklare om ledarna är tvinnade på nåt sätt.
(All sån gammal blanktråd försvann säkert på 80-talet, men jag minns från när jag var liten och vi åkte till min moster och morbror i Hedesunda att jag såg såna stolpar längs vissa vägar.)
Kablar med fler par var partvinnade.
Jag tror att för tillverkningen är det enklare om ledarna är tvinnade på nåt sätt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Alla har en mantel av PVC. Är det något annat så står det definitivt angivet, t.ex PTFE, då det är "finare".
ELQXBE från Kjell är 3,2mm
Många skriver fortfarande EKKX för att fler ska hitta.
Ingen säljer väl PVC-kabel som inte är halogenfri idag.
ELQXBE från Kjell är 3,2mm
Många skriver fortfarande EKKX för att fler ska hitta.
Ingen säljer väl PVC-kabel som inte är halogenfri idag.

Elektrokit anger litet mysko "halogenfri PVC-isolering" Det trodde jag var en omöjlighet. PVC är polyvinylklorid och innehåller klor som är en halogen.
Är nog en felskrivning av Elektrokit och ska nog vara PVC-isolering.
Är nog en felskrivning av Elektrokit och ska nog vara PVC-isolering.
All telekabel jag har skalat har varit tvinnad. Inte särskilt hårt, men ändå tvinnad. Men paren bör behandlas på samma sätt även om man lyckas hitta en rak ledning.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja alltså alla runda kablar är ju skruvade lite grann. (Utom möjligtvis vissa släpkedjekablar.) Detta för att det ska gå att böja dem utan att något korvar ihop sig inuti.
De ska vara 2x2x... Vid anslutning av rs485 buss. (Vad som funkar i verkligheten är en annan sak)
Typ. https://www.elektroskandia.se/bildnavig ... nr=4802782
Vanligt "fyrsnöre" är inte partvinnad. Typ 1x4x....
https://www.elektroskandia.se/bildnavig ... nr=4802772
Har inte letat efter någon vanlig konsument sida, men den som länkades till amazon tidigare, var beskriven som 2x2... Vilken ska vara partvinnad..Om den sen är det eller ej vet jag inte.
Typ. https://www.elektroskandia.se/bildnavig ... nr=4802782
Vanligt "fyrsnöre" är inte partvinnad. Typ 1x4x....
https://www.elektroskandia.se/bildnavig ... nr=4802772
Har inte letat efter någon vanlig konsument sida, men den som länkades till amazon tidigare, var beskriven som 2x2... Vilken ska vara partvinnad..Om den sen är det eller ej vet jag inte.
Nej. Fyrtvinnad har lämpliga egenskaper för den typen av bussar. Det är en normal lösning även i kritiska tillämpningar.
Jag skrev " vid anslutning av rs485 buss". Kanske va luddigt skrivit, men i de fall jag har installerat detta så är det föreskrivet en kabel med twisted pair.
DVS typ 2x2 inte 1x4.
DVS typ 2x2 inte 1x4.
I den typen av installationer jag har mest erfarenhet var det skärmad fyrtvist som var standardvalet.
Okej.
Olika skolor/system
Men verkar som att TS laddbox har föreskrivet Twisted pair.
DVS 2x2 inte 1x4.
Olika skolor/system

Men verkar som att TS laddbox har föreskrivet Twisted pair.
DVS 2x2 inte 1x4.
I holländska Ratio laddbox Solarbox 37832 22 kW 400 Volt 32A står i installationsanvisning ordagrant, som redan nämts i denna tråd:
"you can use a standard UTP cable or 4 x 0,25 mm2 data cable"
Ingen sådan signalkabel medlevereras med laddboxen.
Nedan foto på en sådan, men inte exakt lika vi har. Men det är utan fast laddkabel. Ofta är fasta laddkablar alltför korta, ibland bara 4 m.
Vi har en lös Typ2 - Typ2 på 10 meter.
"you can use a standard UTP cable or 4 x 0,25 mm2 data cable"
Ingen sådan signalkabel medlevereras med laddboxen.
Nedan foto på en sådan, men inte exakt lika vi har. Men det är utan fast laddkabel. Ofta är fasta laddkablar alltför korta, ibland bara 4 m.
Vi har en lös Typ2 - Typ2 på 10 meter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.